Annons

Skriver du IPTC direkt till RAW-filen?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Ja, nyfiken på hur ni tänker kring detta? Har börjat märka upp mina bilder med Adobe Bridge och använder bara de IPTC-fält som skall vara universella, dvs läsbara även i andra program.

Men nu undrar jag om ni brukar skriva in detta direkt i originalet, RAW-filen, eller om ni anser att man ej bör röra själva originalet?

Vilket är ditt arbetssätt?

Några speciella skäl/tankar kring det?

Jag konverterar mina RAW-filer till DNG-format, bl.a. just av det skälet att man kan skriva in IPTC-data direkt i DNG-filen. Det finns vad jag vet inget program som skriver data till övriga proprietära kameraspecifika RAW-filer, utan det hamnar som en separat XMP-fil brevid.

Vilket program använder du för att fylla i IPTC i DNG-filen?
Har en Pentax K200D och kör DNG. Har provat massor av program, Photoshop CS3,4,5, Elements, Lightroom 3.2, ACDSee Pro 3, Raw Therapee mfl mfl.
I flera av programmen kan jag skriva i IPTC, men när jag sparar får jag ett meddelande om att formatet inte stödjer IPTC. Om programmet ändå inte protesterar är det ändå tomt när jag öppnar bilden igen.

Innan jag började köra DNG kämpade jag med IPTC i JPG-filer. Hade som mest ett trettiotal program installerade på två datorer (Demo, pirat, gratis, vad jag fick tag på för att testa). Fyllde i IPTC i ett program på ena datorn, öppnade samma bild i alla andra program. En del visade det jag fyllt i, en del visade en del av det, ibland stod texten i andra fält än de jag fyllt i och i en del program var allt tomt.
Sedan flyttade jag bilden till den andra datorn, oftast var det samma resultat där, men ibland var filen tom även i samma program.
Det programmet som hanterade IPTC bäst i jpg var ett program utvecklat av en privatperson som redan när jag hittade det för 5-8 år sedan hade lagt ner all vidareutveckling för flera år sedan…

Så jag letar efter ett program liknande ACDSee, Lightroom, Elements, Photoshop inklusive Bridge och Camera Raw mfl.
Jag vill kunna bläddra bland och titta på bilderna.
Åtminstone enklare redigering, räta upp, beskära osv, (Avancerad redigering, manipulation är ett plus)
Kunna redigera IPTC individuellt och större grupper i både DNG, JPG och TIF.
Gärna kunna spara standardtexten i programmet en gång för alla.
Framkalla DNG och spara till JPG eller TIF och behålla EXIF och IPTC.
Följa standard för IPTC, visa alla de fälten med korrekta namn.
Enkelt att öppna en mapp eller enskild bild. Jag ska inte behöva importera . Raderar jag bilden i ett annat program och sedan öppnar redigeringsprogrammet ska den alltså vara borta och inte ligga kvar. Programmet ska inte automatiskt söka igenom hela datorn efter bilder, jag vill välja själv vilka bilder jag tittar på.
Gratis eller upp kring eller strax över tusenlappen om det är ett komplett program.

Oj, en gammal tråd där jag dessutom svarat...

Jag har bytt strategi sen 2009. Idag använder jag Lightroom. Jag fotar i RAW med Nikon och behåller NEF-formatet. Informationen hamnar i LR's katalog. Om jag mot förmodan skulle välja "spara metadata till fil" så hamnar det i separata XMP-filer.

Anledningen till att jag gått ifrån DNG-konverteringen är framför allt två:
- Det tar onödig tid att konvertera. Tror dessutom inte att NEF eller dess stöd kommer att försvinna öve ren natt. Vem kan dessutom säga om DNG verkligen är framtidssäkrare?
- Det tar tid att göra backup. Minsta förändring av metadata som sparas till en DNG-fil kräver att filen backas upp igen. Många megabyte. Med en XMP-fil så är det en textfil på bara några byte som ska kopieras. NEF-filen förändras aldrig, och behöver däför aldrig backas upp flera gånger.

Johan: Lightroom klarar väl i princip allt det du söker, förutom det att du ju faktiskt måste importera bilderna. Det känns kanske bakvänt första tiden, men man vänjer sig. Det smidiga arbetsflödet är dessutom ett stort plus som jag tycker överväger de eventuella nackdelar som finns.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto