Jag kan rekommendera "Magic Lantern Guides Pentax K10D", finns att köpa på AdlIbris och Bokus för billig peng (jag köpte min för 159kr). Tyvärr bara i sv/v (hade ju varit bra med exempel i färg, särskilt i kapitlet om vitbalans), men ändå en djupare genomgång än den medföljande handboken. Tyvärr saknas en del info om senaste firmware i den (som att man kan ställa ISO genom att hålla nere OK knappen och snurra framhjulet), men den kan ändå ge en bra start.
Sedan till frågan om bildredigerare.
När jag hade PC så körde jag PaintShop Pro. Helt fantastiskt program.
På min Mac funkar iPhoto alldeles utmärkt, utom ibland då jag måste köra Photoshop Elements.
Det finns flera spännande projekt på gång för billiga alternativ till Photoshop, även Elements.
Dels finns ju GIMP, till Linux och så vitt jag ve även till PC.
För Mac finns ett kul projekt som heter ChocoFlop.
http://www.chocoflop.com/
Vill man fota RAW (PEF eller DNG format) så finns det massor av alternativ.
För Pentax vill jag slå särskilt för Bibble, LightZone eller SilkyPix. Även senaste CaptureOne kan vara något. Adobes produkter räknar vitbalansen på ett annat sätt så jag väljer bort det för jag orkar inte sitta och justera hela tiden, när jag har lagt krut på att få det rätt vid fototillfället.
Har man Mac så ingår support för Pentax PEF i K10D i senaste OS X version, går att visa dem direkt på skrivbordet och labba med dem i iPhoto, men då Apple tycks räkna vitbalansen på samma sätt som Adobe så hoppar jag det för RAW.
Hälsar
R