Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivbordet..

Produkter
(logga in för att koppla)

LaxaBlue

Medlem
Kan någon svara en nybliven K10 ägare en fråga? Jag har nyligen inhandlat en k10 och tagit lite bilder och vissa vill jag använda som skrivbordsunderlägg, men bilderna antar en annan form på skrivbordet än i ett redigeringsprogram. Bilderna blir ihoptryckta oavsett vad jag använder för bildskärmsupplösning. Detta problem uppstår inte med kompaktkameran. Jag har goda datakunskaper, men när det gäller digital bildhantering så är jag mer novis. Är det slr-formatet som skapar detta eller...?

Ja, det kan man säga att det är. Det är lite av en djungel. Du förstår, de flesta digitala kameror har pixelförhållandet 4:3, och det har också många CRT-skärmar och icke-widescreen-TV-apparater. Nya LCD-skärmar har, om de inte är widescreen, förhållandet 5:4.
En filmruta är däremot 36x24 mm stor. Den har storleksförhållandet 3:2. De flesta systemkameror har en sensor som är som en mindre version av en filmruta. De måste alltså också ha ett förhållande på 3:2, antagligen bland annat för att man ska kunna använda äldre optik på nya kameror.

Sammanfattning: Du måste beskära bilden :p

Jag har haft 5 systemkameror tidigare, men tappade sugen på den analoga världen för 7-8 år sedan. Införskaffade min första digitala kamera 2003, Canon Powershot A80 och den har fungerat utmärkt för mina behov. När jag hörde att Pentax skulle släppa K10:an då vaknade intresset för SLR igen, men det är ju rätt mycket att lära sig inom den digitala sfären. Fördelen med kompakterna är ju den att det är bara att trycka av och föra över till PC:n och kraven man ställer på kompakterna är inte nämnvärt höga. Nu när K10:an är införskaffad så gäller det ju att insupa en j-a massa info om tillbehör, mjukvara, teknik osv.........måste säga att man blev som ett barn när K10:an kom..+ att man satt på lite Pentax-utrustning som blev inköpt 1998-2000 gjorde ju inte saken sämre.....En fråga till er som kör Pentax. Kan ni rekommendera en kompetent bildredigerare förutom de mest kända, men som ändå gör ett bra jobb och utan att man måste ta ett mindre lån på banken för att köpa?

Jag kan rekommendera "Magic Lantern Guides Pentax K10D", finns att köpa på AdlIbris och Bokus för billig peng (jag köpte min för 159kr). Tyvärr bara i sv/v (hade ju varit bra med exempel i färg, särskilt i kapitlet om vitbalans), men ändå en djupare genomgång än den medföljande handboken. Tyvärr saknas en del info om senaste firmware i den (som att man kan ställa ISO genom att hålla nere OK knappen och snurra framhjulet), men den kan ändå ge en bra start.

Sedan till frågan om bildredigerare.
När jag hade PC så körde jag PaintShop Pro. Helt fantastiskt program.
På min Mac funkar iPhoto alldeles utmärkt, utom ibland då jag måste köra Photoshop Elements.

Det finns flera spännande projekt på gång för billiga alternativ till Photoshop, även Elements.
Dels finns ju GIMP, till Linux och så vitt jag ve även till PC.
För Mac finns ett kul projekt som heter ChocoFlop.
http://www.chocoflop.com/

Vill man fota RAW (PEF eller DNG format) så finns det massor av alternativ.
För Pentax vill jag slå särskilt för Bibble, LightZone eller SilkyPix. Även senaste CaptureOne kan vara något. Adobes produkter räknar vitbalansen på ett annat sätt så jag väljer bort det för jag orkar inte sitta och justera hela tiden, när jag har lagt krut på att få det rätt vid fototillfället.

Har man Mac så ingår support för Pentax PEF i K10D i senaste OS X version, går att visa dem direkt på skrivbordet och labba med dem i iPhoto, men då Apple tycks räkna vitbalansen på samma sätt som Adobe så hoppar jag det för RAW.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Själv kommer jag slänga ut Photoshop Elements ur min Mac när Pixelmator är färdig att lanseras.
http:/www.pixelmator.com

Det sägs att priset ska bli under 60 pund!
(ja, det utvecklas i England).

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar