Annons

Skrivare till foton ENDAST

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kollat runt lite här på forumet, men jag ville ändå slänga ut frågan :)

Nu är jag på jakt efter en fotoskrivare.
Syftet är att skriva ut foton (max i A4 storlek) för att sedan få de signerade av personerna på korten :)

Det som blir lite konstigt är att kvaliten när det gäller upplösningen är inte det viktigaste då jag mest kommer skriva ut bilder tagna direkt ur en filmsekvens.
Däremot så vill jag att det ska vara foton som har lång livslängd (gärna för evigt ;))

Är enormt tacksam för tips!
jag vet också att prisspannet kan variera, men någonting för 2000-4000 SEK hade jag tänkt mig :)
 
Jag läste på nätet, på Fotosidan och funderade på en stor skrivare. Men, A2 - en 12 000:-; A3+ en 6 000:- - mja....

Jag insåg att det man rimligen skriver ut mest som glad amatör är nog upp till A4, resten kan lämnas bort. Jag tröttnade på att vela och gick på lågbudget - för en 750:- hämtades en Canon IP7250.

Den är härligt plastig och sladdrig, men skriver utmärkt, installation (USB) funkade 100% och utskrifterna (Glossy II) är klart bra.
Har inte kört mer än en 25 bilder, så hur länge en patron räcker får jag se.

Jag ser detta som ett insteg i att ha en egen fotoskrivare, uppgradering blir nog en Epson A3 - men det gäller att ha egne och vänner väggar att hänga alstren på då ;-)

-J!"
 
Jag kan också rekommendera Canon 7250, har haft den några år. Fungerar perfekt som komplement till min Epson 3880.
 
Ah vill bara förtydliga att jag pratar om kortens livslängd och inte skrivarens :)

Jag vill liksom att fotografierna ska vara för evigt ;)

Är det lika bra kvalite på korten som jag skriver ut hemma på de som jag beställer fr proffessionella firmor?

:)
 
Nej, kvalitet kostar, som alltid.

Kan du klara dig med 10x15 är ändå Canons sublimeringsskrivare ett vettigt alternativ.
 
Kort som håller för evigt torde väl skrivas ut i sten eller metall.

Vet att det finns att beställa sådana kort någonstans.


Det är knappast bara underlaget som avgör detta. Ett bra papper håller mycket länge. Det är snarare det bläck som används som är viktigt. Och det är pigmenterat bläck som har den längsta hållbarheten. För att du ska få fotokvalitet behöver du också en skrivare som arbetar med flera nyanser av grått, magenta och cyan. Hittills har det varit Canons pigmentskrivare som har den bästa hållbarheten, men i den senaste generationen av Epsons skrivare har de tagit fram ett bläck som också håller mycket bra.

Sedan handlar det mycket om hur du bevarar bilden. Ju mindre ljus du utsätter den för, desto längre hållbarhet får bilden.
 
Kort som håller för evigt torde väl skrivas ut i sten eller metall.

Vet att det finns att beställa sådana kort någonstans.

T.ex Crimson gör sådant. De lovar 75 års hållbarhet på bläcket
http://www.crimson.se/?q=information/direktprint

Är dock inte så säker på att det slår bra pigmentbaseratbläck på lumppapper vad det gäller hållbarhet om det förvaras rätt
http://www.dator.xyz/Hardvara/computer-printers/18476.html#.V_9V7VjhDeR
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.