Annons

skriva ut/spara copyright bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Får jag skriva ut en bild som publicerats på nätet som en jpg-fil (ej java) och/eller spara bilden i datorn. Allt för privat bruk.

När jag surfar på en hemsida så laddar ju browsern ner filen ändå och sparar ner den. Det borde ju vara olagligt?

Följdfråga. Får jag då retuschera bilden innan jag skriver ut den?

Ponera: Det är olagligt att spara ner filen för eget bruk och det är olagligt att skriva ut den på papper, men det är lagligt att surfa till hemsidan och titta på den.
Om jag då drar ut internetsladden så datorn aldrig mer uppdaterar sig och har sidan som bild. Är det då lagligt? Eller man måste hålla sig uppdaterad när upphovsmannen raderar den från webbplatsen?

/Rommél

Du får ladda ned bilden, retuschera av hjärtans lust, skriva ut den och sätta upp den på väggen hemma.

Du får inte publicera den på internet, i en tidning eller på annat sätt sprida den.

Men i datorn eller på väggen hemma för privat bruk är helt OK.

Hej Stefan!
Det är alltså lagligt att spar på den egna dator en bild och inte sända den vidare eller ens ge bort den i någon form i ett utskriven variant till någon annan även då utan betalning. Och det är du med på så långt är det bra.
När jag går in på din hemsida så kan jag se att du har bilder och även säljer dina fototjänster. Då vill jag ställa en fråga till dig.Alla dom bilder som du har är dina (?) och du vill inte att någon "tar dom" eller ? Alltså förstår jag inte att du som fotograf behöver "låna" andras bilder. Eller har jag inte förståt din fråga.

Ahh,
bilderna på min hemsida och mina de tjänster jag erbjuder där har inte med denna frågeställningen att göra.

En kompis (även vi) har blivit föräldrar och tagit en bild åt tidningen
http://www.kristianstadsbladet.se/a...egory=FAMILJ&Profile=1041&template=hejvarlden

De ville inte betala för en papperskopia så de frågade mig ifall jag kunde skriva ut den åt som.

Och det har jag gjort! Men det ser för j#vligt ut eftersom bilderna är hårt komprimerade och är endast 320*240 px stora.

Så jag har fixat det lite i Lightroom och photoshop åt dom så nu ser det vettigare ut i 10*15 cm även om det inte är perfekt.

Så det är väl lite moralfråga då eftersom alcedo tyckte det var helt ok.
Jag retusherade på min dator och skrev ut den och gav bort papperskopian.
Jag hade kunna kringgå moralfrågan och retuscherat den på hans dator och sedan kunde han själv tryckt på "Print" knappen. men men.

/Rommél

"Jag retusherade på min dator och skrev ut den och gav bort papperskopian...."

Hej Stefan !

Jag kan förstå vad det handlar om nu,när du hänvisar till alla stolta nyblivna föräldrar.MEN du skriver : Jag retusherade på min dator och skrev ut den och gav bort papperskopian." Om du har gjort så är det inte tillåtet faktiskt. Även om det ex du skrev ut blev dåligt. Det är ju trist att nyblivna föräldrar inte har råd med en bild på det som har blivit deras stolthet.
Nå. väl denna grej är ju bara en "piss i världhaven" så du går fri denna gång och slipper livstids fängelse (ha,ha).

Nja, jag tror faktiskt det är lagligt. "Personligt bruk" tolkas normalt som att man får framställa kopia och ge bort till en vän.

Nja, jag tror faktiskt det är lagligt. "Personligt bruk" tolkas normalt som att man får framställa kopia och ge bort till en vän.

Så har jag också lärt mig.

Vidare undrar jag om det är lagligt att ladda ner en bild överhuvudtaget, med tanke på den nya lagen. (websurfande med temporär lagring i webläsaren är ju undantaget)

Hej Stefan och andra!
Om gå in på tidningens länk för upphovsrätt:http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050501/INFORMATION/9999009/1177
Där framgår det vad som är rätt och fel i denna fråga.Där det viktigaste bl.a är
-Du får endast använda material från hemsidan för privat bruk.
-Du får inte mångfaldiga, kopiera, sälja, överföra eller på annat sätt kommersiellt utnyttja materialet från hemsidan utan tillstånd från SkåneMedia AB.
Så i ditt fall Stefan har du på "uppdrag"(läs vill hjälpa) någon annan överfört bild till din dator som du sedan skiver ut och lämna över till någon annan. Den som kommer och tala om att du inte bryter mot lagen den har inte läst på.Du använder deras bild,du skriver ut den för någon annan,det är ju inte du som finns på bilden.Att du eventuellt inte ta betalt har ingen betydelse.

Hej Stefan och andra!
Om gå in på tidningens länk för upphovsrätt:http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050501/INFORMATION/9999009/1177
Där framgår det vad som är rätt och fel i denna fråga.Där det viktigaste bl.a är
-Du får inte mångfaldiga, kopiera, sälja, överföra eller på annat sätt kommersiellt utnyttja materialet från hemsidan utan tillstånd från SkåneMedia AB.
Så i ditt fall Stefan har du på "uppdrag"(läs vill hjälpa) någon annan överfört bild till din dator som du sedan skiver ut och lämna över till någon annan. Den som kommer och tala om att du inte bryter mot lagen den har inte läst på.Du använder deras bild,du skriver ut den för någon annan,det är ju inte du som finns på bilden.Att du eventuellt inte ta betalt har ingen betydelse.

Man får ge bort, utan betalning, till en vän, det går som privat bruk.
Så har det tolkats i många många år (iaf vad det gäller musikskivor).

Hej Stefan och andra!

Har läst det nu. Det står kommersiellt så då har jag inte brytit upphovslagen. du säger att jag tagit på mig ett uppdrag, men det har jag inte. Jag har inte antagit något uppdrag och för mig är uppdrag något någon tjänar på.

/Rommél

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar