Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva ut med enbart svart patron? Canon pixma 9000 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Jag har en canon pixma pro 9000 mark II som jag vill skriva ut svartvitt med. Det är ju inga problem. Men jag har alltid haft problem med färgstick i bilderna eftersom skrivaren använder sig av grönt och rött för grånyanserna också. Jag läste ett test i kamera och bild tror jag det var, där de testade bland annat denna skrivare. De skrev att man kunde skriva ut med enbart den svarta patronen, dock så tog det lång tid. Nåväl, jag struntar i hur lång tid det tar. Jag kan dricka kaffe under tiden och surfa på fotosidan, men jag har ta mig tusan inte hittat hur jag får till det med enbart en patron??
Jag har använt mig av både photoshop och canons egna utskriftsprogram och gått in i menyerna och pillat, men jag hittar det inte?
I Canons användarmanual hittar jag inget om det heller...
Någon som vet?

Jag gör konverteringen till svartvit i Camera Raw. Färgprofilen blir sedan gamma gray 2,2.
Hittade just hur man kastar bort färginformationen i ps... ska testa det och se om det gör skillnad.
Fast logiskt sett så borde det ju inte påverka vad skrivaren gör? Alltså att skrivaren fortfarande kan använda sig av olika färger för att göra olika grånyanser?

Hej vad jag menade var gå in under bild>läge>gråskala i fhotoshop då blir bilden garanterat ren B/W
Skriv sedan ut då ser du om du får färgstick. Om du får färgstick så kan du justera färger stod om det i manualen. Eller som jag refererade till i förra inlägget ställ om skrivaren till B/W.

Det här borde fungera

Slatten

Nä, det blev fortfarande färgstick när jag kastade bort färginfon.
Och manualen är ju en sån där onlinemanual som jag fick med på skivan så några sidnummer hittar jag inte?
Men hur ställer man om skrivaren till b/w? Det verkar ju vara det allra smartaste =)

Tack för hjälpen btw

Hej igen kolla länken du fick och ladda ner manualen sid 31 och i den hänvisas även till en advanst manual
Så borde det lösa sig. Jag har en epson 2880 så jag är ingen expert på just din skrivare men manualerna brukar fungera.

Slatten

Hmm, nej sid 31 i den manualen är redan den översiktsmanual som jag har i vanligt pappersformat, och den avancerade manualen är den som jag bländrar i nu på datorn men den ger mig ingenting heller tyvärr. Men tack för din hjälp i alla fall! Det uppskattas =)

Svaret på rubriken är: nej.

Det längre svaret är att Canons skrivare blandar olika bläck för att få ultimata toner och svärta i bilden. Dvs. du kan inte göra som du önskar om du inte skriver en egen drivrutin till skrivaren i fråga.

Canon har ingen funktion likt den du eftersöker, om du inte väljer en av deras monokromskrivare. PIXMA-serien är färgskrivare.

Hmm, ok, då måste jag ha läst fel i den där artikeln.

Tack för svar! Då kan jag sluta grubbla =)

Hmm, ok, då måste jag ha läst fel i den där artikeln.

Tack för svar! Då kan jag sluta grubbla =)

Om du får ett tydligt färgstick när du skriver ut en bild som är i gråskala har du en dålig profil. Grått ska ju bli grått. Din profil är då också inget vidare för färg, eftersom även då ska en grå ton bli grå. Men ofta döljs en sådan dålig profil av alla övriga färger.

Stefan

Hmm, hur vet man vad man ska ha för färgprofil då? Jag har alltid kört med adobe RGB som färgprofil när jag ska köra ut eftersom jag har hört att det ska vara bäst. Innehålla mest information.

Hmm, hur vet man vad man ska ha för färgprofil då? Jag har alltid kört med adobe RGB som färgprofil när jag ska köra ut eftersom jag har hört att det ska vara bäst. Innehålla mest information.

Nej, nej, nej. Du ska ha en profil för din kombination av skrivare och papper. Så du ska konvertera från Adobe RGB till skrivarprofilen. Bäst gör du det i programmet, så om du använder Photoshop eller Lightroom kan du redan i utskriftsdialogrutan göra denna konvertering. Men sedan är det viktigt att du stänger av färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Stefan

Aha! Så jag får alltså hitta en skrivar/pappersprofil på typ canons hemsida då? Och sen väljer jag "photoshop hanterar färgprofil" då antar jag?

=)

Om du använder photoshop kan du även använda plug-inmodulen som följer med 9000- och 9500-skrivarna. Där finns pappersprofiler, färgkorrigeringar och du kan skriva ut en testkarta med färg-, ljus- och kontrastvariationer av bilden.

Plug-inet finns på skivan som följer med skrivaren samt på Canons hemsida.

Jag har den första versionen av denna skrivare. Den är väl känd för att ge riktigt bra färgutskrifter men vara något svagare på svart/vitt.

Tidigare fick jag också lite färgstick i mina svart-vita utskrifter, oftast lite åt det bruna hållet men med tiden tyckte jag att jag fick hyfsade resulat.

Sedan jag gick över till Windows 64-bit och använder XPS-drivrutien så tycker jag dock att det ger jättebra resultat. Viktigt är som redan sagts att se till att färghanteringen är korrekt. Jag skriver från Lightroom och ser där till att välja rätt profil för papperet (profilerna installerades vid installation av skrivardrivrutinen). Färghanteringen i skrivardrivrutinen är avslagen.

Då bör du få bra resultat.

Någon som jag själv aldrig provat är att i skrivardrivrutinen klicka i "Grayscale printing" men kanske kan det vara något att prova om allt annat falerar?

Jodå, jag väljer alltid rätt pappersprofil innan jag skriver ut. Jag använder bara canons egna papper också. Grayscale har jag testat, men det ger samma resultat med färgstick. =(

Men jag ska labba lite mer =)

I utskriftsinställningar brukar man kunna välja sv/v utskrift. Leta bland menyvalen där. Profiler är till för att simulera och använder lite vad de vill i färgväg.
/martin

I utskriftsinställningar brukar man kunna välja sv/v utskrift. Leta bland menyvalen där. Profiler är till för att simulera och använder lite vad de vill i färgväg.
/martin

Fel.

Som redan nämnts går det inte att stänga av färger i Canons skrivare. De skriver alltid ut med samtliga patroner. i alla fall de jag testat och de är många

Profiler är inte alls till för att simulera. Eller lite kanske men det beror på hur man ser på saken. Profiler kan du egentligen se som översättare. Färginnehållet skall översättas från skärmen till programmet och till skrivaren.

Ett ex. Välj en valfri färg. tex röd RGB 250,10, 10. Denna färg kommer att se olika ut på olika skärmar trots att den faktiskt är bestämt till ett exakt RGB värde. Om du lägger in en korrekt skapad profil (översättare) i din drivrutin för skärmen så kommer den att vara mycket mer lik den verkliga färgen.

Precis samma sak är det med printrar. Skapa en bild med samma färg och skriv ut den på tio oprofilerade printrar och du kommer ha 10 olika röda nyanser. Lägger du in en korrekt skapad profil gjord efter just din printer och de media du använder så blir den åter mer korrekt.

Vad profilen gör är att korrigera för utrustningen egenskaper så att färginformationen blir korrekt i slutändan. Oftast finns det färdiga profiler att ladda ner från tillverkarna hemsidor men glöm inte att du skall använda profiler anpassade till just de papper du använder. Kvaliteten på dessa prefabricerade profler varierar stort. Ibland kan de vara ok. Ibland är de helt kassa.

Vad som också är värt att notera är att våra bilder, framför allt om du använder AdobeRGB har ett mycket större färgomfång än vad våra skärmar och printrar klarar av. Speciellt printrarna har en rätt begränsat färgrymd. När man simulerar (nu kom det) printerns omfång i Photoshop så blir man oftast förvånad äver hur begränsat det är

Senast ändrad:
Okej -alla skrivare jag känner till kan tvingas till sv/v.
Canon är i så fall ett undantag och ren skit i mina ögon.
Dock har de större canonskrivare jag använt alltid kunna prestera enbart svart - så att
"...går det inte att stänga av färger i Canons skrivare" är väl att ta i.

Ett ex. Välj en valfri färg. tex röd RGB 250,10, 10. Denna färg kommer att se olika ut på olika skärmar trots att den faktiskt är bestämt till ett exakt RGB värde. Om du lägger in en korrekt skapad profil (översättare) i din drivrutin för skärmen så kommer den att vara mycket mer lik den verkliga färgen.

Och det är inte en simulering av "den verkliga färgen" menar du?

Om vi pratar tryck så syftar ju profilen till att simulera tryckpressens slutresultat genom kedjan.
Bilden på skärmen med CMYK profil och provtrycket ska simulera det tryckta resultatet.
att sedan simuleringen sker genom att översätta färgvärden med hjälp av tabeller och ibland vägen vi LAB är sant.

/m

Det du syftar på i ditt susta stycke är precis det jag skrev i mitt sista. Ibland kanske det kan vara bra att läsa hela inlägget innan man trycker på besvara.

Ok. Jag tog för givet att vi pratade Canons fotoskrivare för konsumentbruk. Det finns givetvis en och annan skrivare som fungerar annorlunda.Speciellt storformatsskrivare. Orsaken till att väldigt många inkjet printar använder samtliga färger, även vid s/v utskrifter är för att klara av tonomfånget. Den ofta enda eller i mitt fall de två svarta patronerna klarar inte av att prestera bra inom hela tonomfånget själva.

På jobbet arbetar vi med ett antal storformatsskrivare av olika fabrikat (Mutoh, HP och Scitex) och i dessa går det faktiskt att stänga av vissa färger men utskrifterna blir inte vackra. . Vi stänger trots det ibland av alla huvuden utom det svarta men det gör vi enbart då vi önskar max svärta i ett parti. Inte om vi vill behålla en snygg gråskala. Egentligen är det i rippen man stänger av färgerna. Inte i printern. Huruvida det går att åstadkomma snygga utskrifter i andra skrivare än de vi har med färger avstängda lämnar jag helt därhän.

Observera att jag inte säger att "alla" kategoriskt. Jag la faktiskt till de Canonskrivare jag testat och det är en helt annan sak. Ingen skrivare från Canon riktad mot konsument och som jag testat eller använt har haft möjligheten att stänga av enskilda färger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar