Annons

Skriva ut 140 x 240 centimeter

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hej, jag skulle vilja göra en bild som är cirka 140 x 240 centimeter. Jag undrar ungefär hur stor den bör vara för att det ska se bra ut. Jag tänker att det ska vara okej från cirka 1 meters betraktningsavstånd.

Hur många megapixlar ska det vara? jag tänker att 180-300 dpi borde räcka upplösningsmässigt sett.
Vad för mått kan man ha?
Vart kan jag skriva ut en sådan? Vad kan det kosta?

Jag kommer att skära den och montera den på 5 "plankor" som är cirka 120 x 34 centimeter, och sedan vill jag att den ska liksom gå runt också, ungefär som att det vore en duk.
 
Det låter som om du kommer smidigast undan om du printar den tänkta bilden på tyg, typ vanligt tyg för vepor med ljusblock, eller vinyl. Väldigt många labb kan printa på självhäftande vinyl, i relativt hög upplösning så den kommer funka på 1 meters håll. Om du printar på självhäftande vinyl så blir det betydligt enklare för dig att montera om labbet tilar upp bilderna åt dig, så får du färdiga våder. Se till så plankorna är plana bara :)

Hej, jag skulle vilja göra en bild som är cirka 140 x 240 centimeter. Jag undrar ungefär hur stor den bör vara för att det ska se bra ut. Jag tänker att det ska vara okej från cirka 1 meters betraktningsavstånd.

Hur många megapixlar ska det vara? jag tänker att 180-300 dpi borde räcka upplösningsmässigt sett.
Vad för mått kan man ha?
Vart kan jag skriva ut en sådan? Vad kan det kosta?

Jag kommer att skära den och montera den på 5 "plankor" som är cirka 120 x 34 centimeter, och sedan vill jag att den ska liksom gå runt också, ungefär som att det vore en duk.
 
Hej, jag skulle vilja göra en bild som är cirka 140 x 240 centimeter. Jag undrar ungefär hur stor den bör vara för att det ska se bra ut. Jag tänker att det ska vara okej från cirka 1 meters betraktningsavstånd.

Hur många megapixlar ska det vara? jag tänker att 180-300 dpi borde räcka upplösningsmässigt sett.
Vad för mått kan man ha?
Vart kan jag skriva ut en sådan? Vad kan det kosta?

Jag kommer att skära den och montera den på 5 "plankor" som är cirka 120 x 34 centimeter, och sedan vill jag att den ska liksom gå runt också, ungefär som att det vore en duk.

Hej,
Ska du montera på plankor så är självhäftande vinyl ingen bra idé. Vinyl är oftast väldigt tunn, svårmonterad (för någon som inte gjort det förut) och du kommer att se alla ojämnheter i underlaget. Be om en utskrift på en polyesterväv (nåt lämpligt tyg för hängade vepor t ex) som du kan spänna runt din monteringsyta. Beträffande filen är det inga problem, gör den i storlek 1:1 och minimum 150 dpi så klarar det sig bra. Se till att du tänker på att en utskrift inte blir lika ljus som en bakgrundsbelyst skärm, så gör filen något ljusare än om du skulle bara publicera på nätet (om du inte har kalibrerad skärm och färdiga profiler etc)
Går du till rätt företag så är måtten obegränsade, men i ett stycke utan skarv så är väl standard runt 2,5m på kortaste sidan för de lite mer "proffsiga" utskriftsföretagen.
Ser att du bor i Trollhättan, kolla med CMYK (Arkitektkopia) eller Exite t ex så hjälper dom dig.
Lycka till! /Mattias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.