Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva begagnad vara som inventarie?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej,

en litren fråga, jag har köpt en begagnad mellanformatare till mitt företag, kan jag deklarera denna som inventarie/arbetsredskap trots att den är begagnad?

Har ett kvitto som bevis på att den är i min ägo.

Jag antar att jag inte kan dra av momsen på den, pga att den är begagnad, eller?

Bästa,

Henning

Ja, den är en inventarie om den ägs av företaget.

Nog ska du om prylen tas in i företaget kunna föra in momsen på momskontot, eller det värde som momsen ska utgöra om den är såld av den som inte är momsredovisningsskyldig. (eller har jag blandat ihop momseriet vid köp från icke momsredovisningsskyldig)

Så här skriver Skatteverket:

Avdrag för ingående moms
Köper du varor och tjänster för din momspliktiga verksamhet har du rätt att dra av momsen på inköpen. Du måste ha fakturor eller kvitton som styrker dina avdrag.

Det finns också vissa avdragsförbud, varav följande är de viktigaste:

Du får inte dra av moms för stadigvarande bostad.
Du får inte dra av moms på inköp av personbil eller motorcykel. Som personbil räknas också lätta lastbilar med skåpkaross.
Undantag: Avdrag medges för anskaffning av personbil för taxitrafik, biluthyrning eller körskola.
Du som leasar en personbil för din verksamhet har bara rätt att dra av halva momsen på leasingkostnaden.
Läs mer om avdragsförbud.

(http://skatteverket.se/skatter/moms/allt_om_moms.html#6)

Senast ändrad:
En förbrukningsinventarie är någon man köper för mindre än 2000 kr. En sådan får man skriva av direkt.

Köper du en vara (ny eller begagnad) av ett företag som redovisar moms får du dra av den på momsdeklarationen.

PerFogelberg skrev:
En förbrukningsinventarie är någon man köper för mindre än 2000 kr. En sådan får man skriva av direkt.

Köper du en vara (ny eller begagnad) av ett företag som redovisar moms får du dra av den på momsdeklarationen.

Tror gränsen ligger på 5000 numera.

Jerry

Just det :)
Det blir ganska lätt om man tänker sig att man bara får skriva det i bokföringen som står på kvittot. Har man köpt från en privatperson ska denne inte ha angivit något momsbelopp på kvittot. Då får man heller inte själv räkna ut något sådant i efterhand.

Själv köper jag bara begagnat av företagare som kan lämna momskvitto. Annars blir det för dyrt.

Därav även begreppet "moms-smittad" d v s vara ägd av privatperson och därmed inte lägre med avdragbar moms även om åter i företags ägo.

Däremot kan hela beloppet tas upp som inventarie och skrivas av årligen. Detta ger ju en skattereducering i sig.

SixBySix skrev:
Själv köper jag bara begagnat av företagare som kan lämna momskvitto. Annars blir det för dyrt.
De flesta "företagare" har högre priser utan moms än vad privatpersoner har. Så ofta blir det dyrare i alla fall trots avdragbar moms.

1. jag köper en vara
2. jag får ett skrivet kvitto utan någon specifierad moms av personen jag köper varan av.
3. Jag redovisar varan som en inventarie.

Får jag göra detta?

ANNONS