Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrapande ljud hos Tamron 70-300...Normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Jag har nyss hämtat ut ett Tamron 70-300 mm 4-5,6 VC och har nu testat det lite..
Reagerade på att det låter mer än jag väntat mig när det fokuserar...Det börjar med ett ljud som kan liknas med ett skrapande ljud från en växellåda när inte växeln läggs i riktigt (fast tystare då) sen kommer ett surrande ganska tyst ljud som sen avslutas med ett skrapande ljud nån sekund efter att bilden tagits...

Ska det vara så här eller är det något fel på det exemplaret jag fått?
Tycker att det jag läst om det här objektivet så är det att det är så tyst och bra...

Jag har nu testat att stänga av VC och då slutar det där långa skrapande ljudet...
Nån som vet om det ska vara så eller om det är nåt fel?

Verkar iaf som att det blir bra bilder, de få jag hittills tagit...

Att stabiliseringen hörs, speciellt när den startar, är normalt, iaf för objektiv med lite större glasbitar. Om ditt låter onormalt mycket är förstås omöjligt att säga bara utifrån din beskrivning.

Mm...det är svårt att förklara hur högt och mycket det låter också...

Det kanske ska vara så! Bara det att när man läst saker som "näst intill ljudlös", "tyst och snabb" Så blir man ju lite fundersam när den surrar och skrapar...

Att den börjar surra lite direkt man rör avtryckaren kan jag iofs förstå. Men det var det där skrapandet jag blev misstänksam mot...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar