Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skräpa, 1DMKII vs 1DMKII N

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Någon som har fått den nya 1DMKIIN och kollat av skärpan jämfört med den gamla versionen?

Har öäst och hört mycket, speciellt från professionella fotografer som säger att N-versionen är så grymt mycket bättre och skarpare. En del tror att Canon släppte en ny version av 1DMKII för att den förra hade vissa fatala missar. Canon tog tillbaka väldigt många för "konfigurering" av skärpeinställningar osv.

Skulle vara kul å veta fall nån mer här haft problem med fokus, skärpa osv. Nu när man går i tankarna om ett inköp av 1DMKII eller 1DMKII N

/Martin

Enligt Canon så ska bara skärm, buffert och att några funktioner gjorts smidigare skilja.

Samtidigt verkar det som Canon valt mindre kraftiga AA-filter på sina senaste modeller som Eos 5D vilket antagligen är ett svar på att många klagat över att skärpan är för dålig direkt ur kameran.

Canon har helt enkelt begripit att köparna inte är lika kvalificerade som kamerorna. Därför har också bildstil-funktionen tillkommit för att ge mer färdiga bilder direkt ur kameran.

De som lämnat tillbaka sina 1D mark II har som regel inte begripit sig på varför man måste skärpa sina bilder och hur man göra.

"De som lämnat tillbaka sina 1D mark II har som regel inte begripit sig på varför man måste skärpa sina bilder och hur man göra."

Där fick jag mig ett skratt. 1/3 av kamerorna hos Sports illustrated lämnade tillbaka sina kameror för kalibrering och kollar. Men klart, de fotograferna vet nog inte hur man använder kamerorna.

1DMK II är ingen kamera någon novis använder direkt. Man går inte och slänger mellan 30 och 40 000 för att leka med en kamera, då har man bra koll på sitt system..

vbg_snake skrev:
"De som lämnat tillbaka sina 1D mark II har som regel inte begripit sig på varför man måste skärpa sina bilder och hur man göra."

Där fick jag mig ett skratt. 1/3 av kamerorna hos Sports illustrated lämnade tillbaka sina kameror för kalibrering och kollar. Men klart, de fotograferna vet nog inte hur man använder kamerorna.

1DMK II är ingen kamera någon novis använder direkt. Man går inte och slänger mellan 30 och 40 000 för att leka med en kamera, då har man bra koll på sitt system..

Och här fick jag mig ett gott skratt!! Visste inte att kameror i sig kunde vara kameraägare...

Sen tror jag i och för sig att det blir allt fler amatörer som tycker det är "fränt" med den digitala tekniken och skaffar det värsta, trots att man bara har en kitglugg och slänga på.

Kul att jag gav dig ett skratt också

Jag skrev novis. Det är stor skillnad på det och amatör, det borde du veta.. Jag är en amatör, då jag inte försörjer mig på fotograferandet. Men detta gör mig inte till en okunnig fotograf. Inte tekniskt sett, eller bildmässigt sett. De amatörer du menar är väl de som köpt nån EF-S glugg och försöker passa in i en 1Ds eller 1DMKII. Men jag tror inte det är så speciellt vanligt.

Jo, AAfilter osv är förminskade på 5D. men 1DMKII N är grymt mycket skarpare och ger mycket finare bilder än 1DMKII. Det va just detta jag undrade. Varför nämner dem inte att dem lekt med sensorn när det är uppenbart..

Konstigt att denna diskussion "dog". Jag är väldigt intresserad av utgången - vad är fakta? Det pågår minst en diskussion om detta på "Canon Digital Photography Forum"....varför jag är intresserad...jag vill ha en beggad MKII utan N...mums;)

Kanske dog ut för att det inte finns någon fakta för trådens påstående. Då personen som startade den hade pratat med några fotografer så borde svaret redan finnas där. Dvs prata mer med dem. Sedan så måste man skilja på skärpa och skärpa. Pratar vi optisk skärpa eller inställningar i kameran?

Jag har svårt att tänka mig att det ska finnas någon skillnad i den slutliga bilden eftersom Canon använder samma sensor i båda modellerna.

Canon hävdar att det inte ska vara någon skillnad och i CAP & Designs test av 1D mark II N nämns inget om skärpeskillnader.

Men visst kan man tänka sig skillnader i oskärpta bilder om AA-filtret ändrats. Men det ska inte påverka den slutliga uppskäpta bilden nämnvärt.

Hej

En del syftar till denna artikel http://www.sportsshooter.com/news/1490

Där sportfotografen tycker den Med N ger honom bättre bilder.

I något forum vad det någon som skrev att den Nya N har andra skärpeinställningar, dvs inställning 0 ger mer skärpa med Mark2N jämfört med Mark2 den äldre. Därav upplever han i artikeln ovan, att den nya N är skarpare. Jag har för mig att det var så och jag kommer inte ihåg var jag läste det, dock teorier. Jag har själv ingen susning.

Arhur Morris som har den äldre och testat den nya märker ingen skillnad.

Funderar på en N, men verkar vara svårt att få tag på eller väntar jag till September 2006 (Photokina Köln) då Canon kommer släppa "kombinerad" 1D/1Ds hus med 22MP 8fps, ny bättre AF, lättare hus, nya batterier????

Teorier från nätet, vem vet jo Canon.

CPS medlemarna fick en ett litet brev av Canon, där det stod att det skulle bli ett händelserikt år med OS, VM och annat och nämde även fotomässan i Köln och inte något om PMA i USA februari 2006. Kanske kan det vara pga det släpps ett proffshus i höst 2006, som kan passa sportfotografer och PMA näms inte för då kommer troligtvis Canon 30D släppas som kanske inte riktar sig till proffs????

Bob Atkins spekulerar när och om en Canon 30D kommer.

http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_questions_eos30d.html

MVH

Omar Brännström

Enligt mina kontakter på Canon är nästa produktsläpp inför PMA. De säger också att hemlighetsmakeriet ökat för att motverka läckor.

Jag tror också att nästa proffsmodell kommer på Photokina. Möjligen släpps 1D mark III under våren inför fotbolls-VM och 1Ds mark III på Photokina.

Jag tror inte på en och samma modell ännu. I nån intervju på nätet med en canonchef sägs det att det i framtiden kan växa ihop till en proffsmodell men inte till nästa släpp.

Jag undrar hur många tidningar som skulle vilja ha 22MP-filer och behöva betala 70 papp för nya kameror... Min gissning är en 1D mark III med småbildssensor och ca 12-13 MP. 1Ds mark III blir säkert en bit över 20 MP.

Jag tror på 1Ds mark II N och 30D/50D till PMA och lite nya gluggar. Ska bli kul och se vad det är som kommer om en månad.

Omar skrev:
I något forum vad det någon som skrev att den Nya N har andra skärpeinställningar, dvs inställning 0 ger mer skärpa med Mark2N jämfört med Mark2 den äldre. Därav upplever han i artikeln ovan, att den nya N är skarpare.

Låter rätt troligt. Man har ju standardiserat skärpe-, färg- och kontrastinställningarna i alla Eos-modeller i funktionen bildstil.

Ska man bedömma vad kameran verkligen presterar måste man jämföra bilder tagna i raw med samma inställningar i konvertern.

...Men visst kan man tänka sig skillnader i oskärpta bilder om AA-filtret ändrats. Men det ska inte påverka den slutliga uppskäpta bilden nämnvärt.

Borde inte ett lättare AA-filter och mindre efterskärpning ge fler detaljer i slutliga bilden än kraftigt AA-filter och mer efterskärpning? Eller det kanske mest är teoretiska skillnader?

Själv har jag en 20D och även om jag kan skärpa bilderna krafigt utan att de ser överskärpta ut så tycker jag att man snabbt tappar i detaljrikedom ifall man gör utsnitt och beskäringar. jag vill gärna skylla på AA-filtret, men det kanske inte är hlet rättvist...

Jag har erfarenhet från båda modellerna. Jag ställer alltid ner skärpa och kontrast i kameran för att sedan styra det i datorn i samband med konvertering eller redigering, raw-format hela tiden. JAg kan inte se att det är någon skillnad på filerna när det gäller skärpa, som vanligt är filerna i grunden väldigt mjuka men tår otroligt mycket vid bearbetningen. Det jag kan se är att färgspråket skiljer sig vilket inte är så konstigt eftersom man valt en annan typ av inställning i MkIIN. Däremot fick jag skicka in och justera MkII-huset eftersom jag hade frontfokus på den.

//Karin

dunberg skrev:
Men är inte markIIn nästan ny? Jag förstod det som att en massa fotografer inte fått sina exemplar levererade än.

Eos 1D mark II N är bara en uppfräschning. Den släpptes presenterades och släpptes i augusti. Beställningarna blev fler än Canon räknat med och därför tog den slut.

Om 1D mark II presenteras i maj och kommer ut till vanligt folk i augusti tycker jag inte direkt att det är kort tid emellan med tanke på att 1D mark II presenterades i januari 2004 och släpptes till de första i april. I Sverige nådde den vanliga köpare i skiftet maj/juni.

Jo, jag vet att det är en uppdatering. Tycker bara att det blir lite märkligt att man kanske får sin kamera i samma veva som nästa modell introduceras. Hörde av en handlare att markIIn kanske ändå inte kan levereras i januari som det sagts tidigare och att inget nytt leveransbesked har getts.

//J

Hej

Kanske inte kommmer fler N??? Kanske tillverkades denna N i ett litet antal för att hålla tex sportfotograferna lite lyckligare ett tag.

Det är inte många som har den i lager, inte ens B&H i USA.

Kommer i ihåg hösten 2003 och då var det många som stod i kö för Canon 1D, de väntade och väntade och fick ingen för Canon Mark2 var på gång och de fick den sedan under våren 2004.

Hörde att i en känd butik i Sverige att folk hade stått i kö sedan oktober och ingen hade fått någon N än.

Om det är på väg en ny modell så kommer den nog ligga på runt 45 eller fler lakan.

Kameran är ju nu 2 år gammal och som ett exempel så en Nikon D200 för runt 16 tusen och ny teknik kan ta 22 RAW samma som mark II N. Nikon har 10MP mot Canons på 8MP. D200 har en överföring på runt 9MB/s och mark II N ligger väl runt 7MB/s ??? D200 har visserligen bara 5fps mot 8.5 men Nikons bilder är större.

Slutarfördröjningen är viktig att den är snabb för en aktionkamera/sportkamera, dvs kort tid. D200 har 50ms och mark II N har 55ms (kan ställas till 40ms, men har sina begränsningar???, 5D har 75ms.

Så nog är en ny aktionkamera på gång, finns ju möjligheter till förbättringar.

Jag har själv ingen aning utan bara spekulerar.

Hälsningar
Omar Brännström

Eller är det bara så att de inte trodde att N skulle bli så populär, därav bristen.

Kanske efterföljaren inte kommer förrän 2007 och N kommer säljas till dess.

Hälsningar

Omar Brännström

Intressnat läsning Omar.

Jag är lite nyfiken på hur Canon i så fall hanterar kön. Kommer kön till markIIn flyttas över till markIII eller kommer stora tidningar mfl att prioriteras?

mvh

Johnnie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar