Annons

Skräp på sensorn (A 77 II)?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanDaMan

Medlem
Hej alla Alphaintresserade!

Jag har sedan en tid tillbaka en Sony A 77 II, som jag använder allt för sällan. Tyvärr har den nog fått damm eller annat skräp på sensorn. När jag bländar ner mot F7 eller lägre så syns två små gråsvarta prickar på mina bilder och filmer.

När jag filmar och har antiskakfunktionen aktiverad kan man se hur dessa prickar "dansar runt" på filmerna, vilket jag gissar beror på att kameran kompenserar rörelser. När jag slår av antiskaktfunktionen håller sig prickarna på samma ställe hela tiden.

Detta får mig att misstänka att smutsen sitter på sensorn och inte på linsen. Vad tror ni? Och hur gör man för att få bort smutset (utan att sabba kameran)? Tacksam för alla tips!

Hej alla Alphaintresserade!

Jag har sedan en tid tillbaka en Sony A 77 II, som jag använder allt för sällan. Tyvärr har den nog fått damm eller annat skräp på sensorn. När jag bländar ner mot F7 eller lägre så syns två små gråsvarta prickar på mina bilder och filmer.

När jag filmar och har antiskakfunktionen aktiverad kan man se hur dessa prickar "dansar runt" på filmerna, vilket jag gissar beror på att kameran kompenserar rörelser. När jag slår av antiskaktfunktionen håller sig prickarna på samma ställe hela tiden.

Detta får mig att misstänka att smutsen sitter på sensorn och inte på linsen. Vad tror ni? Och hur gör man för att få bort smutset (utan att sabba kameran)? Tacksam för alla tips!

Att prickarna dansar runt med steady-shot aktiverat tyder snarare på att de INTE sitter på sensorn. Sensorn rör sig ju i det fallet och om de sitter där så borde de följa med. Inte på objektivet heller för det skulle inte uppfattas som skarpa prickar. (Inte helt säker på att jag tänker helt rätt här...)

Jag tror att du har damm på SLT-spegeln. Den går att fälla upp och ta loss, men det kanske inte behövs. Blås rent med en sån där gummituta och svabba mycket försiktigt med en ren topz.

/Mats

Att prickarna dansar runt med steady-shot aktiverat tyder snarare på att de INTE sitter på sensorn. Sensorn rör sig ju i det fallet och om de sitter där så borde de följa med. Inte på objektivet heller för det skulle inte uppfattas som skarpa prickar. (Inte helt säker på att jag tänker helt rätt här...)

Jag tror att du har damm på SLT-spegeln. Den går att fälla upp och ta loss, men det kanske inte behövs. Blås rent med en sån där gummituta och svabba mycket försiktigt med en ren topz.

/Mats
Nej Steady-shot på A77 II i filmläget är elektronisk. Det kan du väldigt lätt kolla genom att se att bilden på displayen blir inzoomad när du trycker på filmknappen. Då tas en stor del av sensorns data bort i kanten, och används bara för elektronisk antiskakfunktion.
Mekanisk Steadyshot för filmning fanns bara i A33. A55 och A35 har jag för mig. Den togs bort på grund av problem med överhettning, och ersattes med elektronisk antiskak. Jag har A35 med mekaniska antiskak. och A77 + A99 med elektronisk antiskak.

Det är alltså damm på sensorn. Skaffa en giotto och blås rent.

Så här kan det se ut. Blända ner så långt du kan, ta en bild av en vit vägg eller blå himmel. Jag har ringat in damm på sensorn med rött och på spegeln med blått. Jag tar normalt bilder med så öppen bländare som möjligt, då syns dammet mindre tydligt. Bländar man ner långt ( i mitt fall F:40) så syns dammet tydligare. Här var det verkligen dax för en regöring av både sensor och spegel. Min döda pixel är inringad med grönt.

Bilagor

• 25416992584_db15b5bcd1_c_d.jpg
    25416992584_db15b5bcd1_c_d.jpg
    159.7 KB · Visningar: 39
Senast ändrad:
Blev bättre nu

Tack för alla era svar!
Jag blåste försiktigt på kamerans spegel (både fram- och baksidan) och på själva sensorn. Nu ser jag inte längre de två dansande fläckarna på filmer där jag bländat ner ett antal steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar