Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skräp i sökaren (D300s)

Produkter
(logga in för att koppla)
Upptäckte precis att det verkar ha letat sig i något skräp någonstans i min D300s. Det är en liten fläck som syns i ena hörnet i sökaren, kanske någon millimeter stor eller så. Det syns inte när jag tar bilder, så den befinner sig väl antar jag på spegeln, prismat eller i själva sökaren. Jag kan inte se något om jag försöker titta på spegel eller undersidan av prismat, och sökaren har jag försiktigt torkat ren. Är det bara att gå till en kamerabutik för att få hjälp med detta, eller är det något som jag kan göra själv på något sätt? Det påverkar ju inte bilderna jag tar, men jag kommer nog att störa mig på det där skräpet.
 
Om fläcken är skarp så befinner den sig på mattskivan eller undersidan av prismat och då kan du nog fixa det själv genom att ta loss mattskivan (det bör gå att göra på D300, kolla i manualen) och blåsa med en gummiblåsa (INTE med munnen för då finns det alltid risk för salivstänk:)).

Gnugga inte eller så i första läget utan nöj dig med att blåsa, det brukar räcka.
 
Tack för svaret.

Fläcken är inte skarp vad jag kan se. Ska prova med en gummiblåsa (har ingen sådan men det är något som nog är bra att ha så jag fixar en sådan på väg hem från jobbet i morgon).

Var tvungen att googla lite på mattskiva (focusing screen kom jag fram till att det heter på engelska), och jag hoppas jag slipper plocka bort den :)
 
Liten uppdatering i denna rafflande historia :)

Köpte en liten blåsbälg på Södermalms Foto i fredags, blåste runt lite inne i huset och nu är skräpet borta. Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.