Annons

Skräp i objektivet!!

Produkter
(logga in för att koppla)

sam sam

Avslutat medlemskap
Jag har en Olympus C-765 och idag så la jag märke till att det blev en mörk fläck på mina foton så jag tittade på objektivet och ser att det sitter nåt litet smuts där inne bakom glaset! Jag har ingen aning hur det har kommit dit, använder alltid väska och är otroligt försiktig med kameran.

Den är knappt ett år gammal så jag undrar om detta är nåt jag kan reklamera för. Vad har jag för möjligheter??

Tacksam för svar

Sam

Lite smutspartiklar på en lins borde inte kunna orsaka fläckar på bilderna. Däremot borde smutspartiklar på sensorplanet kunna göra det.

Det är inte på linsen det sitter, det sitter en halv centimeter in i objektivet bakom glaset och jag är säker på att det är det som orsakar fläcken...

Sitter det bakom glaset så kan det ju vara på sensorn? Men du skriver ju inne i objektivet och då bör det väl vara på en linsyta annars svävar det ju fritt i luften?

Menade förstås inte på sensorn, men om du ser smutsen måste det vara antingen på en linsyta eller bakom optiken inne i kameran, ev. på något i slutarens mekanism?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar