ANNONS
Annons

Skräp i fixet

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekka M

Aktiv medlem
När jag skulle blanda kemikalier upptäckte jag att det låg en massa små gryn i originalflaskan med outspädd "Tetenal Superfix Plus". Det är en hyfsat nyöppnad flaska. Jag tror att det var andra gången som jag skulle blanda från den.
Jag har haft kristallbildning i framkallare (Rodinal), men aldrig något liknande i fix. Finns det någon som vet vad detta kan vara?!
Grynen/skräpet löses inte upp vid omrörning och flyter snabbt upp till ytan på vätskan. Jag testade på en filmsnutt och själva fixet funkar som det ska. Funderar på att sila bort skräpet på något sätt, men vet ännu inte riktigt hur. Och jag vill ju gärna också veta varför det har bildats...

Om klarningstiden är som den skall kan du säkert sila genom ett kaffefilter.
Jag har också fått något liknande några gånger, men bara då fixet varit gammalt och då har jag slängt det.

Antioxidationsspray

När jag skulle blanda kemikalier upptäckte jag att det låg en massa små gryn i originalflaskan med outspädd "Tetenal Superfix Plus". Det är en hyfsat nyöppnad flaska. Jag tror att det var andra gången som jag skulle blanda från den.
Jag har haft kristallbildning i framkallare (Rodinal), men aldrig något liknande i fix. Finns det någon som vet vad detta kan vara?!
Grynen/skräpet löses inte upp vid omrörning och flyter snabbt upp till ytan på vätskan. Jag testade på en filmsnutt och själva fixet funkar som det ska. Funderar på att sila bort skräpet på något sätt, men vet ännu inte riktigt hur. Och jag vill ju gärna också veta varför det har bildats...

Hej.
Alf har ett bra trix för ditt problem helt klart. Jag vill dock "slå ett slag" för antioxidationsspray. Denna motverkar oxidation i fotokemi. För lite av det problem du har är just en "påbörjad" oxidation.
Jag har denna flaska hemma och efter att jag öppnat någon kemi så använder jag denna som blir en skyddande lock över kemin. Jag har nog sparat ett x-antal kronor på att använda denna.
Så lite reklam , den säljs av Photax i Nybro, www.photax.se.
Lycka till i mörkrummet .

Tack för bra svar!

Jag känner ju till flera metoder för att motverka oxidation (fylla på med glaskulor, använda bälgflaskor eller just antioxidationsspray), men har alltid struntat i dessa åtgärder tidigare. :)

Jag behöver ändå fylla på med film och annat, så jag passar nog på att beställa även nytt fix + antioxidationsspray!

Trixs

Tack för bra svar!

Jag känner ju till flera metoder för att motverka oxidation (fylla på med glaskulor, använda bälgflaskor eller just antioxidationsspray), men har alltid struntat i dessa åtgärder tidigare. :)

Jag behöver ändå fylla på med film och annat, så jag passar nog på att beställa även nytt fix + antioxidationsspray!

Du kommer säker på hur du skall handskas med sprayen. Men jag gör som så att jag sticker ned den mycket smala plastslangen som följer med där jag skall fylla på, jag har också locket i andra handen som jag håller tät intill. Det behövs väldigt lite, möjligen en tryckning för att gasen skall lägga sig som ett lock ovan på.

Mer mörkrum.

Tack för bra svar!

När det gäller oxidation så är det nog mest framkallaren som man behöver ha koll på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar