Annons

Skrämmande ljud från autofokusen

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hilfe!

Skulle testa min 7D's benägenhet till backfocus genom att lägga fokus på en linjal för att se var det hamnar...anyway. Gick lite för nära och överskred gluggens (50mm/1.7) närgräns

....då fick fokusmotorn ett fnatt och började låta som en formel1 motor som varvar upp...släppte avtryckaren direkt och drog undan kameran men ljudet fortsatte ett par, tre sekunder kanske. Sedan lade det av. Nu funkar kameran igen...

Någon annan här som varit med om detta eller hört talas om det? Är motorn på väg att ge sig eller? Upplever även ett missljud när jag fokuserar utomhus i lite kallare väder (några plusgrader kanske)

Skulle kunna vara att skruven som driver AF:en hoppade ur gängan, kolla så att inte skruven på ditt kamerahus, eller mer troligt, "mottagaren" på ditt objektiv, är utnött.

Har också varit med om att det "gängar" ur ibland. Fast endast i samband med objektivbyte, slår jag av och på kameran så rättar den till sig.

Okej, tack för svar. Då kan man kanske lugna sig lite. Kollade på både kamera och objektiv, men det ser stabilt och fräscht ut. Nåväl, nu funkar den som sagt klockrent igen (har även testat samma situation igen). Det var väl ett tillfälligt ryck...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar