Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrämd av ljudet från slutaren.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Jag har en canon 5dmarkII. För ett par dagar sedan satt jag i ett gömsle av grankvistar varpå det kom ett rådjur 15-20 meter framför mig.

Omgivningen var inte knäpptyst, vanliga skogsljud och ljudet från en vältraffikerad väg 300m bort.

När jag tog en bild så reagerade rådjuret blixtsnabbt och stannade upp och tittade mot mig. Jag väntade tills det gick ett par steg och tog en bild till varpå han stannade upp och lyssnade igen. Tio meter längre fram fick han troligtvis vind på mig för då sprang han iväg.

Har ni problem med ljudet från slutaren och hur löser ni det? Hur reagerar skygga fåglar så som rovfågåglar och korpar?.
 
Det finns ljudlådor för kameror som används vid filminspelningar t.ex.
Knäpptyst men kanske inte helt smidigt.
 
Plåtar mest fågel och det är lite olika. De flesta bryr sig inte om sluta- eller fokuseringsljud. Men domherre har jag lyckats skrämma iväg med slutarljudet. Det brukar annars vara mer känsligt att röra på sig. Går ibland över till manuel fokus om jag inte vill riskera störning, men slutarljudet har jag inget medel mot och det får vara som det är. För det mesta går det bra och gör det inte det så, ja det är inte hela världen!
 
Slutarljud inget stort problem

Jag har aldrig märkt att rådjur blir skrämda av slutarljudet. De kan som i ditt fall stanna upp och nyfiket titta. Jag har haft rådjur på tio meter som inte reagerat överhuvudtaget på slutarljudet fast jag har bränt av en hel serie.
 
Beror lite på hur mycket man skjuter också. Drar man iväg 10 exponeringar brukar det skrämma det mesta, men tar man det bara lugnt brukar dom titta lite för att sedan återgå till det dom höll på med. Så är iaf min erfarenhet. Får dom vind samtidigt är det naturligtvis sämre.
 
Av det jag kan erfara så är fåglar generellt sett mycket mindre skygga för ljud jämfört med däggdjur. Fåglar reagerar ofta inte alls för ljud utan framförallt av synintryck/rörelser. Däggdjur reagerar betydligt mer för ljud, ännu mer för synintryck/rörelser och vitring/dofter (från människa).
mvh
Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.