Annons

Skräckhistoria om Scan Dual IV

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta hur det gått för mig, sen jag köpte en Konica-Minolta Scan Dual IV i mitten av December.

Scannern funkade fint när jag fick den, var nöjd med resultatet, allt var okej.
Tills det gått ungefär 2 veckor. Efter att ha scannat en bild, och trycker på ejectknappen för att få ut hållaren, så händer ingenting utan endast ett svagt surrande hörs.
Försöker med allt, men scannern är stendöd.

Efter att ha tagit kontakt med Minolta så säger dom att det är bara skicka in den, jag gör det och får stå själv för fraktkostnaden (115kr).

Jag skickade in den den 10e Januari, och idag (3e Februari) kom den tillbaka.
Glad i hågen för att ha fått tillbaka scannern som jag inte hunnit använda speciellt mycket så pluggar jag in den, windows hittar den åter igen, trycker in en negremsa i hållaren och petar in den, verkar fungera.
Scannar en bild, funkar fint. Aaah, jag suckar en lättnadens suck.
Trycker på ejectknappen för att byta negremsa.
Allt som händer är, ett svagt surrande. RRRRRRR.

Den kom tillbaka trasig! ARGH! Jag är så arg att jag skakar. När ska jag få använda scannern som jag betalat flera tusen för?!
Är det såhär det går till idag?

Ringde direkt serviceavdelingen, där säger killen att "det är beklagligt", och verkar inte vara speciellt empatisk till mitt roliga dilemma.
Skoja inte, det är det verkligen. Men tydligen finns det ingenting dom kan göra, och kan inte garantera att jag får en ny scanner utan den ska bara in på reparation en andra gång.
Denhär gången slipper jag betala frakten visserligen, men inte fan är jag nöjd.

Dethär är det värsta jag varit med om, trots att jag köpt gott om elektronikprylar under mina år.
Att sen ingen verkar ta tag i mitt problem så snabbt så möjligt dessutom, det känns riktigt fräckt.

Vi får se hur dethär fortsätter, nästa vecka ska den in på en ny runda hos servicegubbarna som säkert bara rengör fronten en andra gång (jo, enligt rep. sedeln är det vad dom gjort).
Hoppas dom läser felbeskrivningen denhär gången och verkligen GÖR någonting.

/Henri
 
Surt, mycket surt när reparatörer inte gör sitt jobb. Minolta har visserligen ganska god krtik på sina sercive ärenden så vi får hoppas att det var en tidig måndagsmorgon som reparatioen blev gjord.
 
Mailade Minolta med en URL till tråden, ifall nu nån orkar bry sig.

Tänkte iaf att det är nog bäst att iaf ge dom en chans till svar eller någonting, helst något bättre än "beklagligt", då det inte kompenserar det faktum att jag inte kunnat använda min scanner till mer än 60 rutor, samtidigt som jag har det tiodubbla som jag hade behövt scanna.

/Henri
 
Det är för jävligt när man köper nya grejer som inte fungerar som dom borde. Jag har haft en dust med 3 i ett år nu angående telefonen jag fick med abonemanget. Den har varit iväg tre gånger nu och den är fortfarande dålig, bättre visserligen men fortfarande under all kritik för en telefon på 2000-talet.

Ge dom bara.

Greven
 
Garanti ?

Detta är ju uppenbarligen en GARANTI fråga.

Du skall inte behöva kontakta Minolta för att få den utbytt , Det skall butiken som sålde scannern till dig fixa.

Tror t.o.m. att säljaren har viss skyldighet att även stå för frakten från dig tillbaka till dem.

Hoppas du får rätt på dina problem
 
Första året efter inköp hanterar Minolta garantiärenden själva, året därpå så är det butiken som hanterar det.

Jag skickar därmed hellre skiten direkt till Minolta än till Frankrike där den sedan får åka runt europa i ett halvår innan det händer nåt.

Jag tror jag har luskat ut nåt mer om felet, det kan vara att problemet inte ligger i själva scannern utan strömadaptern. Ska undersöka mer och berättar imorrn om jag kommer fram till något.

Skulle isf förklara varför teknikerna inte hittade något fel, för det är ingen som kontrollerar att adaptern fungerar.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Första året efter inköp hanterar Minolta garantiärenden själva, året därpå så är det butiken som hanterar det.

Jag skickar därmed hellre skiten direkt till Minolta än till Frankrike där den sedan får åka runt europa i ett halvår innan det händer nåt.

Jag tror jag har luskat ut nåt mer om felet, det kan vara att problemet inte ligger i själva scannern utan strömadaptern. Ska undersöka mer och berättar imorrn om jag kommer fram till något.

Skulle isf förklara varför teknikerna inte hittade något fel, för det är ingen som kontrollerar att adaptern fungerar.

/Henri

Det spelar ingen roll vem som hanterar garantiärendena.
Är du en konsument (dvs privatperson) så är reklamation kostnadsfri utan undantag.
skicka alltså en räkning på 115kr till butiken du köpte den av eftersom det är dom som är skyldiga att hålla dig skadelös.

Jag hade nog valt att lämna den hos butiken och låta dom bråka med Minolta.
Det är dom som sålt den=deras ansvar.
 
eatfrog skrev:


Jag tror jag har luskat ut nåt mer om felet, det kan vara att problemet inte ligger i själva scannern utan strömadaptern. Ska undersöka mer och berättar imorrn om jag kommer fram till något.

/Henri

är det för låg spänning? för det är väl orginal?
 
Det är orginal jo, jag har inte haft några problem nu igen under en vecka.
Men jag misstänker att den tappar spänningen, och ibland hörs det ett svagt högfrekvent tjut från adaptern ett tag innan scannern slutar fungera.

/Henri
 
Enligt konsumentköplagen är det säljaren som har ansvaret. Dom kan inte frånsäga sig detta. Att tillverkaren övertar frågan innebär inte att säljaren är ansvarsfri enligt lag. Tillverkaren försöker nämligen enbart hjälpa säljaren och detta brukar innebära att problemen åtgärdas mycket snabbare.

Stefan

"Som jobbat som tillverkaransvarig för reklamationer i 12 år."
 
Hi folks.

Det är helt riktigt att butiken/Minolta ska stå för reparations och fraktkostnaden under förutsättning att det hela sker via deras kanaler, men i detta fall lär du inte få tillbaka frakt kostnaden då du själv har valt att skicka den direkt till tillverkaren. Normalt sker detta som sagt via försäljningskanalen (butiken). Jag har själv gjort likadant ett par gånger då jag hade bråttom och inte ville/kunde vänta på att butiken samlade ihop ett antal reparationer och skickade ett paket ett par gånger i månaden.

Vem som betalar av tillverkaren och butiken är faktiskt upp till dem och det avtal som dom har. Det förekommer avtal där försäljaren får bättre priser om dom tar kostnaderna för garantirepen själva. Det viktiga är att konsumenten skall stå skadefri.

Mankan
 
Enligt konsumentköplagen har man rätt att välja en ny vara istället för reparation om det visar sig vara ett garantifel.

Mange
 
mange78 skrev:
Enligt konsumentköplagen har man rätt att välja en ny vara istället för reparation om det visar sig vara ett garantifel.

Mange

Det har man inte alls utan det är upp till säljaren om han ska reparera, göra prisavdrag eller byta ut varan mot likvärdig (en 3 mån gammal pryl kan säkert bytas mot ett demoex).

Däremot är praxis att man har rätt att häva köpet alt kräva omleverans (fabriksny vara) om varan gått sönder på samma sätt 3 ggr utan att säljaren kunnat avhjälpa felet.
Om det uppstår nya fel så får man finna sig i att reklamera några gånger till innan man kan kräva hävnign/ny vara.
 
Idag när jag satte mig vid datorn hörde jag åter igen det högfrekventa tjutet från adaptern.
Provade slå på scannern, japp, den fungerade INTE.

Drog loss den ur jacket, knackade lite på den, lät den stå ett tag, drog ur sladden ur scannern också för säkerhetsskull. Och ett par minuter senare tröck jag i allt igen, tjutet borta, och scannern fungerar igen.

Måste vara adaptern som är åt helvete va?
Minolta skulle skicka mig en ny adapter sa dom, vi får hoppas att den kommer snart så får jag veta med säkerhet vad problemet är.

/Henri
 
Dajo skrev:
Det har man inte alls utan det är upp till säljaren om han ska reparera, göra prisavdrag eller byta ut varan mot likvärdig (en 3 mån gammal pryl kan säkert bytas mot ett demoex).

Däremot är praxis att man har rätt att häva köpet alt kräva omleverans (fabriksny vara) om varan gått sönder på samma sätt 3 ggr utan att säljaren kunnat avhjälpa felet.
Om det uppstår nya fel så får man finna sig i att reklamera några gånger till innan man kan kräva hävnign/ny vara.

"Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
- hålla inne betalningen,
- kräva att felet avhjälps,
- kräva en ny, felfri vara,
- få prisavdrag,
- få ersättning för reparation,
- häva köpet och få pengarna tillbaka,
- få skadestånd."

"I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar."

Citat från konsumentköplagen. Tycker nog den mesta rätten ligger hos kunden, faktiskt.
Således är det inte upp till säljaren i första hand.

Mange
 
ANNONS