Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolor,minderåriga&upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

pyro

Aktiv medlem
Hur hanterar skolor,kurser,utbildningar upphovsrätt ,avtal modell releaser mm.

Jag menar ungdomar som är under 18 och går media/foto utbildningar och skapar bild/foto.

De fotar varandra, och fotoprojekt på stan m.m

Bilderna används sedan i undervisningen och ev till nån skolutställning för att sedan ev hamna på skolans backupserver i någon elevmapp eller i värsta fall utan kännedom om vems det är.

Hur agerar man upphosrättsligt dessa frågor idag på utbildnigar?

Hur hanterar man modellreleaser med bilder som tas i utbildningen?

//Tobbe

Något behov av modellreleaser finns i princip inte med tanke på det normala användningsområdet för såna här bilder (utställningar, andra redovisningar av skolarbetet).

Upphovsrätten tillkommer upphovsmännen, dvs eleverna.

Jag förstår inte problemformuleringen...?

Kanske lite otydlig problemformulering som du säger,eller så finns det inget problem :)

Men vill reda ut lite frågetecken på hur gör skolor idag.

Eftersom min fråga gällde de som är under 18 år,hanterar man det annorlunda då?

Om nu skolan ska ha en utställning eller visa bilderna på nätet mm. Vad gäller då när det är minderåriga? Tar skolan in godkännande av alla föräldrar? Eller har man med automatik godkänt sitt barns inblandning i alla skolprojekt iochmed att de redan går i den skolan/utbildningen?

Upphovsrätten innehas av upphosmannen, dvs eleven som fotograferade/ritade/filmade/spelade gitarr - oavsett vilken server det ligger och dammar på.

(skolor kan ju avtala att de har delad upphovsrätt med upphovsmannen har jag för mig)

inget i undervisningen används ju i reklamsyfte, så ingenting behöver ju godkännas för publicering

det enda som påverkas av om elever som avbildas är under 18 är att man inte får ta bilder på dem när de har sex, vilket man borde kunna utgå ifrån att de inte har när det gäller undervisning.

om man är under 18år får man ta bild på sig själv när man har sex då?, I min ungdom har jag väl fotograferat några tjejer under 18år (jag var själv under 18) gjorde jag något kriminellt?

Observera att tjejerna och jag var över 15år, skulle gissa på runt 17år :)

"under 18 år" regeln gäller främst nakenbilder som är tänkta för publicering i nån av herrtidningarna. Där KRÄVS det att man fyllt minst 18år.

Alltså är det skillnad mot nakenbilder och nakenbilder.

FILM) (ulltand skrev:
Finns det verkligen en sådan regel/lag, eller är det något en del bara tror?

Mjo... Den heter Brottsbalken och i kapitel 6 (är det slumpen som gjort att sexualbrott återfinns i kapitel sex?) 9 § så står det:

"Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling."

För att förstå andra stycket behöver man nog gräva fram lite förarbeten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar