Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfotografers lön??

Produkter
(logga in för att koppla)

henkka

Aktiv medlem
Säkert är det skillnad om man bor på västra eller östra sidan av bottniska viken ( själv är ja på östra... ) lönemässigt... men, hu är det i sverige generellt med denna branschens fotograf?? Läste förövrigt i Kamera&Bild 2/2006 att skolfotografer är den lägst rangade och sämst betalde fotografen, är det verkligen så?? Här på östra sidan ser man verkligen inte "ner" på skolfotografer...

Sämst betalda är nog inte säkert. Det beror mycket på företaget man jobbar på. Lönen är inte sämre än på många lokaltidningar eller om man är fotograf på museum eller liknande.

Jag tror det är så att...

När jag blev fotograferad på skolan av Svenska Klassfoton sa fotografen att de bara tar in de som haft tidigare erfarenhet av att använda dator och en digital systemkamera.
Alla är frilansare, utan utbildning.
Det är inte så svårt att ta en gruppbild med samma bakgrund, samma inställningar o.s.v.
Om det nu är så att de får dålligt med betalt så kan jag tänka mig varför.

Mvh Markus

Sant, det är ju direkt inte en utmaning att säga "Lite leende tack" å sedan trycka på en knapp ( måst tillåme komma ihåg vilken knapp man ska trycka på, så man inte trycker på batterilocks knappen ).

Vad ligger lönen på då ungefär??

henkka skrev:
Sant, det är ju direkt inte en utmaning att säga "Lite leende tack" å sedan trycka på en knapp ( måst tillåme komma ihåg vilken knapp man ska trycka på, så man inte trycker på batterilocks knappen ).

Oj va fel du har. Det är ju inte vuxna människor man hanterar.

Det handlar först och främst om att få förtroende. Sedan handlar det om att vara rolig och trevlig så att det är lätt till skratt.

Tonåringar kan le på kommando om dom gillar dig inte annars.

Barn på dagis kanske inte ens förstår vad du säger. Då gäller det att locka fram skratt och leenden genom att vara rolig.

Det tar ungefär ett halvår att lära sig jobbet hygglig och ytterligare ett år att bli riktigt bra.

Den som inte kan tänka psykologiskt (förstå hur barn tänker) och inte kan släpppa loss blir inte bra skol- och dagisfotografer.

När jag jobbade som dagissfotograf 1994-1998 så tjänade jag mer än de flesta i min ålder. Då var lönen 16 000.

Men jag det att det varierar mycket vad man tjänar. Strax under 20 000 ligger nog många i början.

Säkert har du rätt, tänker inte argumentera mot dej med erfarenhet... men iaf, om lönen ligger på något under 20000 så är det vi inte alldeles för dålit, eller?? Har faktiskt ingen aning om vad fotografer i allmänhet har för lön, men...

henkka skrev:
Säkert har du rätt, tänker inte argumentera mot dej med erfarenhet... men iaf, om lönen ligger på något under 20000 så är det vi inte alldeles för dålit, eller?? Har faktiskt ingen aning om vad fotografer i allmänhet har för lön, men...

Som sagt, det varierar. Men lite under 20 000 är inte dåligt.

anesthetist skrev:
Varför är det så viktigt att veta hur mycket lönen ligger på? Vad gör du i så fall med den informationen?

Det är alltid bra att ha koll på löneläget när man söker jobb i en bransch. Det är ju dumt att sälja sig för billigt.

Nær jag hør detta fruktar jag øver att komma hem till Sverige igen. Lønerna :~(

Længe leve Norge ! (och deras olja :)

Min sak ÄR väl min sak, håller med Magnus, absolut. Men, eftersom det nu verkar vara "världen-går-under-utan-denna-information" så JA, ja tänker söka som skolfotograf, ville ha koll på läget, läste en arb. annons där dom sökte skolfotografer här i Finland, och lönen var 'konkurrenskraftig' vilket ju förståss inte säger nånting till mej...

Så, jag undrade hur det är i Sverige, för att få en riktgivande syn på lönen va den SKULLE ungefär kunna ligga på. That's why.

Skulle absolut vilja börja arbeta med fotografering, men, ja kan ju inte söka till VOGUE som modellfotograf... utan, måste ju börja på en realistisk nivå... om man helst slipper DIT dvs.

Skolfotograf är en klassisk och bra väg till att blli yrkesfotograf. Att lära sig hantera folk och stress har man nytta av. Dessutom är det ju inte fel att ha tillgång till studioblixtar.

Studioblixtar...hmm...

Det fungerar lite annorlunda här i Finland, här får du nämligen allt du behöver från skolfotograf-firmor, kameror, blixtar, arbetsbil m.m. allt du behöver. Plus att dom skolar dej inom just skolfotografering inom firman förrän du ställer dej framför dom glada eleverna/barnen.

från annonsen:

"...Vi erbjuder konkurrenskraftiga förmåner samt fullständig utbildning som leds av Finlands mest ansedda fotografer. För att lyckas i arbetet får Du tillgång till högklassig utrustning..."

"...Vi ERBJUDER DIG:
- Digitalfotografering i toppklass,
- Komplett utbildning för uppgifterna,
- Högklassig utrustning,
- Konkurrenskraftig lön,
- Trevligt och fartfyllt arbete tillsammans med skolelever..."

Jag tycker alltid att det viktigaste är ett det är en bra arbetsgivare. Kolla gärna med folk som jobbar eller jobbat där.

Det låter frikostigt med all den utbildningen... Kan inte tänka mig att man stöter på något liknande i Sverige direkt...

Skulle jag hoppat på direkt om jag var i din sits. Verkar spännande och det är ju inte fel med betald utbildning.

Du blir alltid en erfarenhet rikare om du tänker fortsätta med yrkesfoto.

Lycka till!
//Peter

De flesta svenska fotoföretag erbjuder en introduktionsutbildning. Men hur bra och omfattande den är varierar.

ANNONS