Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto - Ljussetup

Produkter
(logga in för att koppla)

Bunker

Aktiv medlem
Hoppas det inte är en yrkeshemlighet, utan tänkte fråga hur ljussättningen brukar se ut för de enskilda bilderna för skolfoto.
Någon som skolfotat som vill berätta hur de jobbade eller bara nån som sett sina barn fotas?

Vore kul att höra om tex. alla kör genom bara ett paraply från sidan eller om det finns de mer ambitiösa som använder många ljuskällor eller reflexskärmar.

Egentligen ovidkommande, men finns det krav eller riktlinjer på ljuset från skolfotoföretaget eller är det fritt för fotografen att välja själv?

/Johnny

Man brukar använda en standarduppställning. En lampa med paraply från vänster och en reflexskärm på motsatta sidan. Sedan kan man lyxa till det med ett hårljus som lyser bakifrån.

Stort tack för svaren, väldigt generöst med bildexemplen!

Kör ni alltid hårljus med paraply eller ibland med raster eller snoot (eller annat)? Eller kräver det att modellen sitter för exakt och funkar inte på snabba skolfoton?

Lite OT men i softboxbilden kan man bara ana den andra boxen. Är det ett no-no att lägga softboxarna så båda syns i ögonen för att det upplevs fult och att man alltid strävar efter att bara ha en ljuspunkt i ögat?
Fotar man mer kreativt antar jag att det kan vara ok, men skolfoto skall väl vara rätt lättsmält och passa de flesta.

Jag brukar sätta hårljuset rakt bakifrån. Annars kan det hända att man får ljus bakifrån på ansiktet. Jag använder ett raster så att lampan inte lyser in i kameran utan bara på bakhuvudet. Jag brukar ställa ner hårljuset så det inte blir påträngande utan bara ger en upplättning av huvudets konturlinje.

Personligen så tycker jag att det inte är speciellt snyggt med två ljuspunkter i ögat. Snyggast tycker jag det blir med ett vanligt reflekterande paraply och en reflexskärm. Genom att låta paraplyet lysa rakt mot skärmen får man lagom mycket skugga.

Senast jag såg en skolfotografering (i höstas i förskolan) hade fotografen en blixt med paraply ganska högt precis invid kameran för gruppbilden. För de enskilda bilderna monterade han sedan ett hårljus direkt uppe på bakgrunden.

Oj, bara ett paraply för en hel gruppbild?
Trodde att det åtminstone användes två - ja där ser man.

Stort tack för all input allihopa!

Jag brukar ha tre blixtar med sig till en skola. Två för gruppbilden och en till porträttbilderna. Går en blixt sönder sitter jag ändå inte i sjön.

Personligen tycker jag det inte blir snyggt ljus med endast en gruppfotoblixt.

Hur ser setupen ut för dina gruppbilder? Om man antar att gruppen är 5m bred, sätter du tex kamera i mitten och blixtarna 1m från kameran på var sida. Eller sätter du dem utanför gruppen - tex 3m från kameran, så de pekar lite inåt, eller något helt annat som inte är symmetriskt?

Får jag passa på att fråga vilken vinkel på raster du använder när du kör hårljus för porträtt också?

App, inte meningen att klampa på för hårt där - gruppfoto var bara en nyfikenhet och inget jag kommer jobba med själv.

Anledningen att jag frågade i början är att jag försöker komma igång med studiofoto hemmavid där jag främst fotar mitt och andras barn och tänkte att skolfotokänslan var ett bra sätt att börja + att man får en setup som håller för modeller som inte sitter still.
Har innan kört dubbla softboxar framifrån och tyckt det blivit aningen platt + konstiga ögon, testade i helgen med reflexskärm och blev riktigt nöjd med resultatet - så stort tack för tipset om hur ni jobbar.

Försökte fixa hårljus med softbox men tyckte det var lätt att få spill på kinder m.m., så raster skall inköpas. Vore bra med tips på vinkel bara, 8/10/20/30 och kanske fler verkade finnas (har elin-blixtar) och något tips hade uppskattats så man inte behöver köpa alltför många.

Ju snävare raster desto mer kontroll. Ett raster med större spridningsvinkel kan vara bra när man ska belysa en bakgrund och vill ha mörkare hörn. För hårljusändåmål hade jag valt den minsta spridningsvinkeln.

Börja jobba med en ljuskälla innan du tar fram ljuskälla nummer två. Behärskar man inte en ljuskälla blir det inte lättare med två.

Barn kan sitta stilla. Dock inte hur många sekunder som helst. :)

Hur ser setupen ut för dina gruppbilder? Om man antar att gruppen är 5m bred, sätter du tex kamera i mitten och blixtarna 1m från kameran på var sida. Eller sätter du dem utanför gruppen - tex 3m från kameran, så de pekar lite inåt, eller något helt annat som inte är symmetriskt?
För att ljussätta en grupp eller en bakgrund så att ljuset blir jämnt använder jag två blixtar riktade rakt fram vinkelrätt mot motivet. Avståndet mellan blixtarna är lika stort som avståndet mellan blixtarna och motivet. Var noga med att bygga ljuset symmetriskt.

Om man riktar ljuset mot mitten kommer mitten att bli ljusare än kanterna. Rikta ljuset framåt så att det samverkar i mitten.

Får jag passa på att fråga vilken vinkel på raster du använder när du kör hårljus för porträtt också?
Jag brukar sätta hårljus rakt bakom modellen och 45° uppåt.

Stort tack för svaret. Mina "modeller" brukar ha tröttnat långt innan jag lyckats få till en ljussättning som jag är nöjd med, så det är kalas att ha några bra utgångsljusättningar så man slipper testa sig fram alltför mycket.

Jag fumlar med fyra ljus för tillfället så back to basics är nog ett bra tips så man lär sig bygga upp det på rätt sätt. Reflexskärm trodde jag var lite budget och att det var enbart ljuskällor som gällde, men det visade sig ju vara riktigt användbart med skärmar också.

En sista fråga - sen skall jag sluta leka 1000 frågor och börja fota istället:
"Jag brukar sätta hårljus rakt bakom modellen och 45° uppåt."
Tolkar jag det rätt då att kamera, modell och hårblixt ligger på en linje?
Om det stämmer har jag fattat rätt då att du har blixten bakom kroppen på modellen så att den skyms av stol/mage (typ på 1 meter höjd) och pekar uppåt eller har du den på en bom ovanför modellen eller fäst i bakgrundsstativ eller liknande (typ 2.5 meters höjd) och pekar nedåt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar