Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolan vill ha tillstånd att visa foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Det har blivet vanligare att skolor och föreningar vill ha ett tillstånd av föräldrarna om deras barn ska få vara med på bild på en hemsida.
Jag fick detta ifrån föreningen.

Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning.

Är detta bara för att slippa problem?
Eller har jag gjort fel när jag lagt ut bilder på ungar som spelar fotboll utan att frågat deras föräldrar om lov?

Det kan ju röra sig om personer/barn som lever med skyddad identitet.

Det har blivet vanligare att skolor och föreningar vill ha ett tillstånd av föräldrarna om deras barn ska få vara med på bild på en hemsida.
Jag fick detta ifrån föreningen.

Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning.

Är detta bara för att slippa problem?
Eller har jag gjort fel när jag lagt ut bilder på ungar som spelar fotboll utan att frågat deras föräldrar om lov?

Såvitt jag förstår är det bara för att slippa eventuella problem och påringningar från föräldrar som inte vet hur lagstiftning etc ser ut.

I och för sig tycker jag att det kan vara på sin plats, trots att det egentligen inte är nödvändigt, med ett godkännande. Någon av ungarna kan ju t ex ha skyddad identitet, och att då förekomma på bild på nätet kan ju leda till problem för ungen i fråga.

Någon av ungarna kan ju t ex ha skyddad identitet, och att då förekomma på bild på nätet kan ju leda till problem för ungen i fråga.

Jo det kan jag förstå, och jag har redan råkat ut för en person som hade det men talade om det för mig när han såg kameran. Det var helt ok att fota men lämnade grabben utanför.

Självklart vill jag inte sabba, men jag gör inget fel isig?
Blir lite jobbigt att få tillstånd ifrån varje förälder när man är på plan och alla vill att man ska fota deras match :)

Få se vad jag ska hitta på för min egen del, klubben fixar ju sitt tillstånd.

Tack för svaren

Kanske inte

Enligt Datainspektionenns hemsida om PUL:

Foton på Internet
Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på till exempel anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning.

Nej, du gör inget fel enligt lagstiftningen, så länge bilderna inte används i reklam eller kan uppfattas som kränkande.

Anders säger ju samma sak som Datainspektionen: om bilderna kan uppfattas som kränkande kan man inte publicera dem på webben utan tillstånd. För andra bilder är det fritt fram.

Visst, men det är inte fotografen som avgör om bilden känns kränkande. Det är den avbildade/publicerade eller dennes förälder. Hur skulle det kännas om ett barn försvinner/kidnappas pga av det spårats med hjälp av en publicerad bild?

Anders säger ju samma sak som Datainspektionen: om bilderna kan uppfattas som kränkande kan man inte publicera dem på webben utan tillstånd. För andra bilder är det fritt fram.

Mer förtydligande från datainsektionen:

""Skolan
Uppgifter på Internet kan få stor spridning och en publicering ger stora möjligheter att kartlägga i otillbörliga syften. För att uppfylla kraven i personuppgiftslagen krävs samtycke från eleverna själva eller deras vårdnadshavare. Det finns inga särskilda bestämmelser i personuppgiftslagen om från vilken ålder unga personer själva kan samtycka till viss behandling, men Datainspektionen brukar ha 15 år som tumregel. För yngre elever måste vårdnadshavarna ge sitt samtycke innan uppgifter publiceras.""

Med personuppgifter avses även bilder där den avbildade kan kännas igen.

Den frågan behöver man nog inte svara på -- men en sådan tragedi skulle varken göra bilden kränkande eller olaglig.

Jag trodde att vi diskuterade den fråga Morgan ställde i trådens första inlägg, dvs om det är okej att han som privatperson publicerar sina bilder på internet. Hur en skola agerar är ju en annan sak.

Finns ju exempel där den som letar på skolor efter nån med skyddad identitet ringer upp skolan, frågar om dom har där en elev med namn NN och nåt pucko svarar att "nä det kan jag inte säga för han har skyddad identitet".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar