Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skitiga dia, vad göra??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
gah, får krupp snart....sitter o ska scanna lite dia, men dom e så skitiga så det e inte sant (trots att jag nyss fått dom, skitlabb hos fuji?) massa dammkorn o små "streck" av ngt skit på dom...går fan inte bort med tryckluftsburken hur mycket man än blåser....ngn som vet om man törs ge sig på med ngt annat? Typ sämskskinn o gnugga eller så?

Hm....dom där bilderna blir både min o datorns död verkar det som....konstaterade nyss att mina ctlr knappar lagt ner verksamheten efter en välriktad höger =/

/Tobbe

Bilagor

• skit.jpg
    skit.jpg
    11.8 KB · Visningar: 272
Jag brukar använda Ilfords antistatduk. Ibland funkar det, ibland blir det nästan värre. Men den luktar gott :)

Uhj..ser verkligen illa ut..testa med putsduk..fast är det riktigt illa ligger det fast i själva filmen..använder man digitalkamera så slipper man dessa problem ;)

Ge dig nu kim, det är inte roligt att lyssna på det där digitaltjattret hur länge som helst i trådar där det inte hör hemma! Skulle han skala ner den till digitalkamerastorlek skulle dammet inte synas.

och det där var inte skitsnack, Jim? :eek:
ditt snack om digitalkamerastorlek är direkt löjeväckande!

du kan inte säga att mitt inlägg var det minsta felaktigt!, han frågade vad han skulle göra med skitiga dia, mitt förslag var att använda digitalkamera för att slippa skitiga diabilder.

Det är ju helt klart du som tar åt dig i onödan,
det jag skrev var helt saningsenligt! :mad:

Kim, med det resonemanget skulle du kunna kläcka ur dig ditt "Digitalt är bäst" i varenda tråd.

Q: Vilken film skall jag välja för åsnor i snöslask?
A: Köp digitalkamera så slipper du välja!

Q: Min F5 funkar inte under vattnet, går det att gjuta in den i silikon?
A: Köp digitalkamera så går det åt mindre silikon!

Du måste väl hålla med om att det inte hjälpte Tobbe?

jag sa inte att digitalkameror var bäst, jag gav ett tips för att undvika skitiga diabilder..vilket väl är det han vill eller??:eek:

skitiga diabilder var en viktig anledning för mig att gå över till digitalkamera, så jag anser utan minsta tvekan att tipset var mycket relevant!! :mad:

jag svarar aldrig i forum om filmval eller om det gäller köp av analoga kameror! :mad:

Det är tvärtom massor av analoganhängare som kommer och skriver köp diafilm och skanner i forum som gäller köptips på digitalkameror!!:mad:

Senast ändrad:
Du kan tvätta diorna försiktigt med vätmedel och sämsskinn. Gnugga bara inte för hårt, så du får kala fläckar på bilderna. Jag brukar torka dem med hårtork.

Lycka till!
Lotte

Rena fingrar

Om det är damm så är det bästa att tvätta fingrarna noga och faktiskt svepa över diat med fingret. Har du bra syn & diat under stark lampa så ser du "dammstråna" och kan få bort dem. Så - köp Dove eller Lux......
Lycka till

jag brukar göra rent med blåspensel men om luft-på-burk inte hjälper så hjälper nog inte borste heller.

Byt labb,

å sen så tycker jag att "digitala" inlägg inte hör hemma här men att ge tillbaka med samma medicin hjälper ingen.

Kim, eftersom du inte verkar förstå skillnaden, verkar inte fatta riktigt.

Han vill ha hjälp med just det diat inte nån himla köp-digitalt-å-du-slipper-problemet-på-noll-tid-tjafs

observera att jag även tipsade om just denna diabild ;) kan inte se att det skulle vara något fel i att tipsa hur man undviker skitiga diabilder i framtiden oxå :p tror inte han vill ha fler skitiga diabilder..fast det kanske du tror, Linus?

något tjafs är det heller inte, bara rena fakta!
och du har så klart ingen aning om i fall han vill ha det tipset eller inte :rolleyes:

Senast ändrad:
jimh skrev:
Q: Vilken film skall jag välja för åsnor i snöslask?
A: Köp digitalkamera så slipper du välja!

Film? Går det inte lika bra med en spegel? :)

Förresten...digitaltjatter? Jag trodde att det var mer problem med digitalt brus trots den slående digitala skärpan som till och med borde göra Ockham avundsjuk.

Jag har övergått till att rengöra mina negativ med en putsduk.

vilken otrolig reaktion!..jag tipsade bara om hur man kan göra för att slippa skitiga diabilder :rolleyes:
på samma sätt som jag gjorde för att undvika detta problem :)

brus är heller inget problem för de bättre digitalkamerorna, Jörgen ;)

Hm, skitiga sensorer i digitalkamerorna? Hallå? Är ju nästan värre, då har en grym tendens att dra åt sig damm, som också verkligen fastnar. Fast, det är ju iofs bara proffsmodellerna, så det det korrekta rådet kanske är; byt till en konsumentdigitalkamera, så slipper du damm på dina kommande bilder. Men hur gör man om man vill ha de visade på väggen? Dröjer nog ett tag innan projektorerna är uppe i 5mpx. 1024x768 vs dia så vinner nog dia när det är projektion som gäller. Förlåt, fel forum. Tobbe; testa och använd en antistat-borste, och ha extremt dammfritt där du scannar. Kakla datorrummet och skaffa pump så att du kan övertryck, så att allt damm flyger ut. Skaffa sen en såndär rymddräkt man har när man tillverkar chips. Mmm, dammfritt.

mvh en som hatar damm, varesig i mörkrummet eller i scannern.

utström skrev:
Hm, skitiga sensorer i digitalkamerorna? Hallå? Är ju nästan värre, då har en grym tendens att dra åt sig damm, som också verkligen fastnar. Fast, det är ju iofs bara proffsmodellerna, så det det korrekta rådet kanske är; byt till en konsumentdigitalkamera, så slipper du damm på dina kommande bilder.

Jamen det är ju precis vad jag tjattat om..om och om igen :eek:
bäst är det med fast optik ju ;)
så vi är helt överens där!

utström skrev:

Men hur gör man om man vill ha de visade på väggen? Dröjer nog ett tag innan projektorerna är uppe i 5mpx. 1024x768 vs dia så vinner nog dia när det är projektion som gäller.

helt rätt, där är dia överlägsen.
vill man ha bilden på duk så kan man antingen lägga över digitalbilden till en diafilm eller så nöja sig med den dåliga, men tysta tv-skärmen ;)

utström skrev:

mvh en som hatar damm, varesig i mörkrummet eller i scannern.

här är en till ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar