ANNONS
Annons

Skit på spegeln (EOS 350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Milan_B9S

Medlem
Ni kommer tycka att jag är helt tokig, men jag väljer att skriva här för jag vet inte vad jag ska göra riktigt.

Jag misstänker att jag har skit på spegeln, när jag zoomar på max med mitt 18-55 ser jag smuts i sökarn, det kan omöjligt vara mattskivan eller liknande.

För några veckor sedan så upptäckte jag smuts på bilderna. Och några (okunniga?) kompisar som har samma kamera, sa att det kunde vara spegeln, nu när jag vet bättre vet jag att det inte var spegeln. Så jag torkade av spegeln med en mikrofiberduk, och sedan dess ser man ett litet lager av smuts i sökarn.
Skiten syns ju inte på bilderna, men det är irriterande när man tittar i sökarn.
Ska jag lämna in kameran? Eller vad säger ni?

Och snälla, kom inte med kommentarer som; Hur kunde du torka av spegeln?!?
Är less på sånt.

//Milan

Jag har borstat rent spegeln några ggr. men det är lite av ett lyxproblem igentligen. Det är ju skit på sensorn som vållar problem. Kom ihåg att det visst kan vara mattskivan, om det är den som sitter direkt över spegeln, själv lite osäker. Borsta rent både spegel och mattskiva om du tycker det, men det känns totalt onödigt att lämna in den.

/ Erik

Hur då borsta av?

Så fort jag rör spegeln med en mikrofiberduk börjar alla mina kompisar spotta och svära, som om jag vore satan.

Så du tycker det är onödigt att lämna in?

1. Lysna inte på dina kompisar. Spegeln behöver man inte vara orolig över eftersom den inte påverkar bilderna (så länge som den fälls upp när man tar ett foto). Smuts där påverkar bara det du ser inte fotot.

2. Borsten jag har är en med gummituta så jag kan göra den statisk, suger åt sig damm bättre, när jag ska damma sensorn. Finns hos fotohandlare, på scandinavianphoto.se osv.

3. microduk funkar också, bara svårade att komma åt. eller föresten lämmnar inte den skrärp ?

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar