Annons

Skit på spegel + mattskivan - kan / ska man göra rent det?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Fick nyligen min första erfarenhet av skit på sensorn, trots mitt närmast pedantiskt försiktiga beteende. Det var dock snabbt ordnat med hjälp av en blåsbälg och rengöringsläget på kameran.

Kvarstår gör dock lite skit på spegel samt trol på mattskivan.

Ett skräp som enbart syns i sökaren och är skarpt (mattskivan antar jag?) samt ett annat skräp som syns halvsuddigt i båda lcd och sökare på samma plats (spegeln antar jag)

Frågan är: kan/ska man göra rent detta och hur i sådana fall? Dammet på mattskivan tror jag uppstod när jag gjorde rent sensorn, dammet på spegeln är dock sedan förut. Är det bara öppna igen och blåsa mer som gäller, eller bör man bara låt det vara så länge det inte är på sensorn?
 
Fick nyligen min första erfarenhet av skit på sensorn, trots mitt närmast pedantiskt försiktiga beteende. Det var dock snabbt ordnat med hjälp av en blåsbälg och rengöringsläget på kameran.

Kvarstår gör dock lite skit på spegel samt trol på mattskivan.

Ett skräp som enbart syns i sökaren och är skarpt (mattskivan antar jag?) samt ett annat skräp som syns halvsuddigt i båda lcd och sökare på samma plats (spegeln antar jag)

Frågan är: kan/ska man göra rent detta och hur i sådana fall? Dammet på mattskivan tror jag uppstod när jag gjorde rent sensorn, dammet på spegeln är dock sedan förut. Är det bara öppna igen och blåsa mer som gäller, eller bör man bara låt det vara så länge det inte är på sensorn?

Det är bara att blåsa bort med samma blåsa, annars så finns det en specialanpassad pensel (dyr) från Visible Dust att köpa, tänk bara på att spegeln och mattskivan är mycket känsliga prylar, tänk på att skiten sitter spegelvänt på skivan mot hur du ser det genom sökaren.

/kent
 
Jag gjorde ett försök, dvs blåsa på spegeln utan att vara i rengöringsläget med kameran men jag fick inte bort de två dammkornen. Var sitter mattskivan? Jag blåste på spegeln och lite allmänt runt försiktigt medan jag hade kameran lutande nedåt. Fick som sagt dock inte bort dammet tyvärr.
 
Jag gjorde ett försök, dvs blåsa på spegeln utan att vara i rengöringsläget med kameran men jag fick inte bort de två dammkornen. Var sitter mattskivan? Jag blåste på spegeln och lite allmänt runt försiktigt medan jag hade kameran lutande nedåt. Fick som sagt dock inte bort dammet tyvärr.

Mattskivan sitter monterad ovanför spegeln mot prismat, ser du skiten på spegeln ?
Jag tror skiten sitter på mattskivan, skit på spegeln brukar inte synas om det inte är rejäla blaffor.

/kent
 
Hmm bra fråga, då ska jag blåsa snett uppåt då m.a.o får ta en titt igen tror jag. Det är inga jätteblaffor men det syns lite grann i sökare o lcd om man tittar noga. Eg kanske det är så smått att jag inte borde bry mig om det fören det om så sker blir mer skräp som verkligen stör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.