Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit på sensorn/spegeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Kolla bilden. Det lustiga är att häromdagen när jag tog en bildserie med ganska mörk bakgrund, fanns "vågen" på bild 1. På bild 2 va det plötsligt borta!
Noterade det nu igen när jag tog en macrobild.

Spegeln är inte klinisk ren, men vågar man rengöra den? Isf med vad? rengörningsvätska och putsduk? Jag har blåst på spegeln men det hjälpte inte.

Utdrag av bilden, ej så tydligt egentligen.
P.s när vi väl är igång får ni gärna gissa motiv..För enkelt förmodligen

/Anton

Bilagor

• fel.jpg
    fel.jpg
    47.4 KB · Visningar: 356
En bild till. Här är den inte lika skarp.

Edit: Samma sak med olika objektiv

Bilagor

• fel2.jpg
    fel2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 355
Inget på spegeln syns i den färdiga bilden. Tänk på vad som händer med spegeln när du trycker ned avtryckaren...

Skillnaden mellan de två bilderna är bländaren. Smuts på sensorn blir skarpare med liten bländare.

Oh Okey! Men vad kan det då vara? Har inte jättekoll på hur en kamera fungerar

Borde jag kanske lämna in den? Garantijobb kanske?

Jag tycker detta ser väl stort ut för att sitta på sensorn iallafall - själv har jag bara haft mindre prickar där. Har du kollat objektivet (både främre och bakre linsen)?

Spegeln skall du inte behöva bekymra dig för iallafall - eventuellt damm på spegeln kommer inte med på bilden.

Brännvidden och fokus styr ganska mycket hur damm syns eller ej, möjligen är det därför som "vågen" (hårstrået?) bara syns ibland.

Edit: Jim hann visst före...

Det ÄR damm på sensorn. Precis så där ser det ut.

Lämna in eller rengör själv. Det finns hundratals trådar om hur man gör i forumet.

Du missade nog det jag skrev, att det är samma med olika objektiv!

Om det inte är spegeln, och inte sensorn.. Vad kan det då vara?

Edit. Okej tack! Ska söka lite, se om man vågar sig på det själv

Skruva av objektivet, ställ slutaren på B, tryck av och håll in. Om du tittar in i kameran nu så kommer du att se den där tråden med blotta ögat om du har tillräckligt skarpt ljus.

B = Bulb, dvs slutaren är öppen så länge som du håller nere avtryckaren.

På din D70 kan du (snarare BÖR du) använda spegellåsning istället om du skall göra rent, kolla på sidan 162 i manualen för att se hur du aktiverar den i menyn.

Ljunghusen skrev:
Slutaren på B, vad innebär det?

Tack för hjälpen
/Anton

Råkar du släppa avtryckaren när du håller på och rengör eller om batteriet tar slut, så är nog din slutare förstörd. Finns det ingen "sensor rengöring" val i menyn, som automatiskt håller slutaren öppen tills du slår av störmmen, som på Canon 20D.

stefanw skrev:
B = Bulb, dvs slutaren är öppen så länge som du håller nere avtryckaren.

På din D70 kan du (snarare BÖR du) använda spegellåsning istället om du skall göra rent, kolla på sidan 162 i manualen för att se hur du aktiverar den i menyn.

D70:n öppnar väl inte slutaren då?

Det där dammet bör gå att blåsa bort med en blåsborste. Med fulladdat batteri funkar det att öppna slutaren med Bulb utan separat kraft om man är noga med att inte släppa avtrycket.

Då och då är verkstadsrengöring nödvändig. Jag besökte Nikon i Upplands Väsby idag, som rengjorde medans jag väntade.

Kameror skall användas! ;)

Bilagor

• smuts.jpg
    smuts.jpg
    21.8 KB · Visningar: 268
Ett litet luddstrå satt där!
Ställde in bulb och tog blåsbälgen på säkert avstånd, funkade prima.

Tack för hjälpen :)

/Anton

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto