Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit på sensorn på helt ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

electricl

Aktiv medlem
Köpte en helt ny EOS 30D och det visade sig att det fanns väldigt mycket skit på sensorn. Fick kameran utbytt men det var nästan lika dåligt med det nya huset. Nu undrar jag om det är fler som har haft detta problem?

Stämmer nog att 30D är känsligare på dammkänsligheten på CCD:n. Kör parallellt med en "gammal" 10 D som jag köpte ny när den kom (när var det 2003?? kanske). Hade inte alls ,nästan inga problem med 10:an. Men som sagt 30:an verkar vara mer statisk laddad (om det är fallet??) på CCd än 10:an ja.Jag får ialla fall rengöra sensorn varje vecka, beror ju naturligtvist på användande på 30:an än mot 10:an.
Så det är bara att blås rent( inte med munnen då) som sagt och ut fota.
M.v.h Göran

Hade skit på sensorn när jag fick min 350D. Blåste bort det och efter det har jag inte gjort mer än en sensorrengöring efter.

/Carl

Har samma problem vad gäller 30D som jag köpte 19 januari i år, skillnaden är att säljaren inte vill göra något annat än att lämna in till Canon för rengöring. Det är intressant att veta var du har köpt din, det är kanske samma ställe vi har köpt varan, och då undrar man varför alla kameror just där har så mycket skräp inuti?

Expert THN

Jag köpte min på expert i Trollhättan.
Efter att jag fick första huset utbytt ringde jag canon och kollade serienummret på den nya kameran för att se om den hade varit lagad eller inne på service överhuvud taget. Det hade den inte.
Det gamla huset var nämligen tillbaka i montern igen och till samma pris som förut, då börjar man ju undra.

Senast ändrad:
Smuts!

Tillhör livet och kommer in överallt.

- kräver du återköp på bilen om motorn inte är kliniskt ren eller det är grus på fotmattan?
- Reklamerar du de krossade tomaterna som du köpte på en lågprisbutik för att burkarna var dammiga?
- Byter du lägenhet för att den är smutsig?

Det bästa är att lära sig att rengöra själv, så slipper man de problemen, eller köpa en kompakt kamera.

Utmärkt idé.....

....Du kanske kan redogöra för alla hur man rengör en kamerasensor själv för alla drabbade.
Självklart så skall en ny och tämligen dyr produkt vara kliniskt ren när man köper den.
dina liknelser var det sämsta jag har hört.
Om jag köper en ny bil och måste börja med att byta olja oljefilter och luftfilter så är den att avse som begagnad och skall inte säljas till nypris. Det är ju inuti söm kameran är smutsig vilket kräver att man lämnar in den.

Min 30D hade damm på sensorn sprillans ny. Blåste bort det med Hama blåsbälg 99 kr från Cyberphoto.

Sensorbrush är det som gäller och för våtrengöringen pecpads eller liknande, Kostar men är nödvändigt, givetvis så ska ju kameran va ren från start men det är den oftast inte (fraktas ju lång väg från fabriken, och ligger i lager osv. osv.)

mina tips.

1. Lämna in på garanti till Canon för rengörning om den är smutsig från start.
2. Kör sensorbrush
http://www.visibledust.com/
finns nog på scandinavianphoto också tror jag.

oavsett kommer du få in damm i huset om du byter objektiv och behöver rengöra. Iaktag försiktighet vid objektivbyten och byt med kameran vänd nedåt och gör det snabbt. sen beror det ju på hur känslig man är...

Ett test man kan göra är att tejpa upp ett A4 papper på en vägg helt vitt och fotta med kameran på stativ och iso100 och högsta bländaren (typ 22) och se på bilden om några prickar syns, måla gärna ett kryss i mitten på pappret så kameran kan fokusera på nåt... Man kan ju alltid klona bort saker i photoshop också..

finns kanske andra lösningar också, men OBS!!! Kör inte luft på burk rätt in i huset, eller tejp på sensorn eller blås med munnen eller en vanlig målarpensel eller liknande, då finns risk för skador på sensorn... :-(

/Magnus

Walkerboh skrev:
Smuts!

Tillhör livet och kommer in överallt.

- kräver du återköp på bilen om motorn inte är kliniskt ren eller det är grus på fotmattan?
- Reklamerar du de krossade tomaterna som du köpte på en lågprisbutik för att burkarna var dammiga?
- Byter du lägenhet för att den är smutsig?

Det bästa är att lära sig att rengöra själv, så slipper man de problemen, eller köpa en kompakt kamera.
===========================

Detta är så kallad att acceptera att bli "lurad".
Köper man en vara så skall man får det bästa, inte den med damm. Om det finns damm så skall säljaren informera om det i så fall så att köparen kan ta ställning innan man tar hem (köpa) saken. Det kallas för för ett samhälle som vet vad service minded är, och lurendrejeri existerar inte.

Så länge man köper en vara som inte är steril så accepterar man att den är mer eller mindre skitig. och senast jag kollade var inte dslr inte en steril produkt.
Säljaren (såväl Canon som åf) kan inte garantera att det är dammfritt på sensorn eftersom det inte är hermetiskt tillsutet.

även om det skulle vara det, så fort man tar bort locket så kommer damm in. ( om man nu inte gör det i renrum förståss, men vem har ett sånt?)

Jag kan hålla med om att det kan vara tråkgit med damm på sensorn om man köper en kamera men det är väl inte värre än att man blåser bort det eller rengör själv. (vilket man ändå måste göra efter en tids användning, lika bra att lära sig det på en gång)

Att hävda att en vara är "trasig" för att det ligger pyttesmå partiklar på sensorn är minst sagt konstigt. (betänk hur stora partiklar vi pratar om som täcker 1-8 pixlar).

Men det är klart vill folk betala för att canon lägger hela prodktionen, kvalitetskoll och förpakningen i renrum så varför inte jag ska inte sätta käppar i hjulet för det....

Lite perspektiv...
Det var väldigt få människor som klagade på kodak,fuji och agfa att det fanns damm på filmen när det begav sig på den tiden, det var (och är fortfarande) en realitet som man måste lära sig att hantera. Dessutom har det blivit mycket enklare att ta bort damm idag jämnfört med film.

Klart att kameran inte är kliniskt ren men jag vill inta ha så mycket skit i den att det täcker en större del av bilden. Att det kommer in damn senare är väl klart men jag skulle vilja fota ett tag innan dammet letar sig in i kamerahuset.
Vågar inte prova våtrengöring, finns ju alltid risk att man skadar sensorn om man är oförsiktig. Håller med Charlie att det är dåliga liknelser som Stefan kommer med i det här fallet.
Betalar jag för en NY vara så ska den vara ren och oanvänd.

Walkerboh skrev:
Så länge man köper en vara som inte är steril så accepterar man att den är mer eller mindre skitig. och senast jag kollade var inte dslr inte en steril produkt.
Säljaren (såväl Canon som åf) kan inte garantera att det är dammfritt på sensorn eftersom det inte är hermetiskt tillsutet.

även om det skulle vara det, så fort man tar bort locket så kommer damm in. ( om man nu inte gör det i renrum förståss, men vem har ett sånt?)

Jag kan hålla med om att det kan vara tråkgit med damm på sensorn om man köper en kamera men det är väl inte värre än att man blåser bort det eller rengör själv. (vilket man ändå måste göra efter en tids användning, lika bra att lära sig det på en gång)

Att hävda att en vara är "trasig" för att det ligger pyttesmå partiklar på sensorn är minst sagt konstigt. (betänk hur stora partiklar vi pratar om som täcker 1-8 pixlar).

Men det är klart vill folk betala för att canon lägger hela prodktionen, kvalitetskoll och förpakningen i renrum så varför inte jag ska inte sätta käppar i hjulet för det....

Lite perspektiv...
Det var väldigt få människor som klagade på kodak,fuji och agfa att det fanns damm på filmen när det begav sig på den tiden, det var (och är fortfarande) en realitet som man måste lära sig att hantera. Dessutom har det blivit mycket enklare att ta bort damm idag jämnfört med film.
=====================================

WOW, vad har märket Canon/Fuji/Kodak/Agfa har att göra med service minded och lurendrejeri?

Hur många människor i detta land som är som du, dvs villig och kan göra det själv, t ex att göra ren en sensor efter att ha betalat en stor summa?

Dessutom finns det någonting som heter komfort, man skiter i priset, betala och sedan bara använda en utrustning utan att bli "slav" med att göra ren sensorn stup i ett. Vad jag vill säga är, att det är säljarens skildighet att förklara och informera ALLT (innan köpet) t ex att Canon EOS 30D är känd att ha damm på sensorn även om den är ny. Att ge köparen (som har pengarna) en ärlig chans att ta ställning till alla info som lämnas ut av just säljaren. Detta kallas för service minded och kundvård, dvs om man vill att ens kunder återkommer till ens affär.

Förresten, jag har köpt min 30D på JapanPhoto vid Nordstan i Göteborg, och handskas med en okunnig säljare (okunnig inom fotografi och kamera), kom jag fram till.

Till slut, det är alltid bäst att handla hos de erfarna, kunniga, trevliga och ärliga. Så, det har ingenting med märket Canon/Fuji, osv.... Det har med sälajrensmentaliteten att göra. Tragiskt nog att MÅNGA alltid ber om råd ifrån denna site först innan de går ut och handla, samt handskas med säljarna, eller vad tycker du? Det säger väl mycket om försäljning därute i allmänt, eller?

men snälla nån då

köp en blåsbälg på apoteket (en sån man gör rent öron med) o blås bört damkornen

ni kommer byta objektiv fram o tillbaka och det kommer garanterat komm in dampartiklar även om ni är försiktiga

jag blåser rent ungefär varannan gång jag byter objektiv o det fungerar klockrent

obs. blås inte med munnen eftersom du då omedvetet blåser in en massa saliv o skit i huset utan använd ett verktyg typ det jag rekommenderade ovan

En orkan i ett vattenglas!
Man måste nog lära sig att blåsa bort skiten på sensorn själv om man skall ha en digital systemkamera. Man kommer alltid att få smuts när man byter objektiv. Jag har både en apoteksblåsa för öronskölj och en nyare från Hama vilken är lite större och ger en kraftigare blåsning. Skit på sensorn är vardagsmat!

Skit bakom spakarna på helt ny kamera!

Köpte en helt ny EOS 30D och det visade sig att det fanns väldigt mycket skit bakom spakarna. Fick kameran utbytt men det var nästan lika dåligt med det nya huset. Nu undrar jag om det är fler som har haft detta problem?

asså, det är väl bara att kolla sensorn innan man köper kameran? Och om det är damm där så ber man affärn snällt ta bort det, så kommer de nog göra det.

emil: lol

Visste att det var så vanligt med skitiga kameror. Min gamla 10D hade jag inga problem med alls. Inte kul när det första man gör med sin NYA kamera är att rengöra den...men för vissa kanske det är ok. Jag vet inte men jag tycker inte det ska vara så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar