Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit mellan linserna

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktis100

Aktiv medlem
Hej!!! Jag for iväg och köpte mig ett rent nytt 70-200 F2,8 för 22000 till min sony a700. Snacka om att bli paff när man kommer hem och detaljstuderar objektivet och hittar 3 stora partiklar inuti mellan linserna. Jaja tänkte jag bara att åka ner o byta men dom hade ju inte ett till hemma såklart så dom ringde sony som lovade att det skulle skickas ett nytt omgående för det fanns hemma. När jag inte sett röken av något objektiv på nästan 2 veckor lackade jag ur och sade till killarna i butiken att jag inte var intresserad längre så istället plockade jag en carl zeiss 85 f1,4 och ett set studioblixtar för pengarna istället. Frid å fröjd trodde ni, hittar dammpartiklar i detta objektivet efter 1 dag och kanske 10 bilder. Åker ner till butiken och är riktigt kokt men grabbarna lovar att ringa sony direkt och kolla om det fanns ett nytt zeiss hemma och det fanns det och sony lovade att det skulle komma ner på 3 dagar och se på f-n,, gluggen kom med ett löfte om kompensation åxå. Puh allting frid o fröjd. Kollade gluggen som hastigast men tänkte att det finns inte en chans i hela värden att det skulle kunna va något skit i detta objektivet,,, Fy va fel man kan ha. Sitter här nu med 3:dje gluggen med skit mellan linserna och det är inte damm i denna för det är något större med mer massa (ser ut som en liten avbruten plastbit). Är det någon som har råkat ut för något liknande och vad gjorde ni isåfall?
En något stött Sonyist som snart bytar märke

Svindyra gluggar ska väl va bättre

Är det verkligen ingen som har stött på problem med smuts i optiken?

Re: Svindyra gluggar ska väl va bättre

vaktis100 skrev:
Är det verkligen ingen som har stött på problem med smuts i optiken?

Nej.

(De flesta sover nog efter 01:48 en natt mellan Måndag/Tisdag men vänta nån dag så får du säkert svar.

Nä nu sitter jag här utan optik (dom hade givetvis inte 2 hemma:) ) så jag sa till dom att det egentligen var 70-200 som ja va intresserad av, (jag tog ju 85 för att jag lackade ur) så om dom kunde ta hem en sådan med bra rabatt så skulle jag bli nöjd. Han lovade att ringa Sony och försöka få till en bra kompensation så nu väntar jag på svar. Han har ringt en gång idag men då sov jag ju givetvis (nattarbetare:) )så jag får se vad som händer i morgon.

Hur gick det? Vad hade dom för förklaring till att såpass dyra objektiv var defekta från fabrik? Har själv funderingar på att köpa samma zoom som du, fast på ebay då.. Men det känns ju lite illavarslande om det är fel på många av dom...

LindizOchDaniel skrev:
Hur gick det? Vad hade dom för förklaring till att såpass dyra objektiv var defekta från fabrik? Har själv funderingar på att köpa samma zoom som du, fast på ebay då.. Men det känns ju lite illavarslande om det är fel på många av dom...
Det var bara en zoom som va kass dom andra två va CZ 85 F1,4,,, men jag har inte fått nåt svar ännu så jag hoppas på lite kompensation för besväret. Jag tror inte att du ska vara rädd för att beställa den zoomen (läs testerna, dom är grymma och jag kan bara hålla med trots att jag bara hann ta ett 20:tal bilder). Jag ringde mediamarkt igår och då hade dom fått bekräftat att en ny är på väg! Jag tänker inte ge mej för den gluggen är grym.

PS Den första gluggen var ett demoex som legat ute på hyllan på mediamarkt så att alla kunde känna o klämma på den, samma med den första 85:an
men den andra 85:an kom helt ny i kartong så då blev jag skeptisk men vad gör man inte för ett "glas" hehehe DS

Så nu är mina bekymmer slut (förhoppningsvis) var idag och hämtade en ny 70-200 F2,8 på mediamarkt. Frågade vad som hade hänt med dom andra gluggarna men dom hade inte fått nåt svar från Sony, men som kompensation fick jag ett rejält prisavdrag på gluggen (ca 3000:) så jag gick därifrån rätt så nöjd. Hoppas bara att det inte händer något med denna för då orkar jag nog inte att klydda mer, då säljer jag allt och köper öl för en del av pengarna resten slösar jag bort!!!!!!!
// Christer

Jag undrar om du inte är lite väl kräsen. Jag har haft damm mellan linserna i samtliga mina objektiv (25 st.) som jag ägt, oavsett prisklass. Inget av dem har varit lika dyrt som dina, men det är inga skitprylar direkt.
Hur man än gör så kommer det att bli damm i objektivet, förr eller senare. Särskilt när det gäller zoomar eller fasta objektiv med CRC eller RF/IF, där linspaketen rör sig vid zoomning och/eller fokusering. Det innebär nämligen att det måste pumpas in och ut luft (för det är ju inte vakuum i objektiven), och med luften följer damm.
Damm i stora mängder kan sänka kontrasten, men enstaka dammkorn påverkar inte bildresultatet över huvud taget.
Man kan visserligen tycka att en glugg för 22 lakan inte ska ha det minsta damm i sig när den är ny, men om ett par månader så finns det där ändå. Strunta i det, för det är oundvikligt.
Om du inte tror mig så kan du prova att titta genom objektivet framifrån som en lupp. Fokuserar du på något som inte ligger inne i objektivet så kommer du inte att se dammet för fem öre.

Om det hade varit damm så kanske jag inte hade reagerat så mycket men i första gluggen var det partiklar modell större (3 st) som såg ut som plastbitar så jag var rädd att någon tappat gluggen från "känn&kläm-hyllan" på mediamarkt så något gått itu inuti (tex ssm) så där tyckte jag inte att jag skulle godta det. Sen så är den gluggen fast dvs ingen förlängning vare sig vid focusering eller zoomning och då faller resonemanget med att pumpa luft in och ur gluggen
samma med 85:eek:rna, inget rör sig på utsidan och då pumpas heller ingen luft fram och tillbaka så dom ska man kunna få ganska täta (ivartfall frakten hem) men tji!!! Så kräsen,,,, nä jag tycker inte det.
MVH // Christer

vaktis100 skrev:
Sen så är den gluggen fast dvs ingen förlängning vare sig vid focusering eller zoomning och då faller resonemanget med att pumpa luft in och ur gluggen
samma med 85:eek:rna, inget rör sig på utsidan och då pumpas heller ingen luft fram och tillbaka så dom ska man kunna få ganska täta (ivartfall frakten hem) men tji!!! Så kräsen,,,, nä jag tycker inte det.
Om objektivet inte är hermetiskt tillslutet så kommer det lik förbannat att komma in damm även om inget rör sig på utsidan. Att linserna flyttas inuti flyttar luft det med. 70-200:an är kanske vädertätad, men är 85:an det?

Dom är väldigt täta båda två till skillnad från min gamla skjutzoom, där kan vi snacka luftförflyttning, rena rama madrasspumpen förfan. Zoomar man med den så känner man tvärdraget i ögat om man tittar i sökaren. Så den är pensionerad nu för att den inte ska skita ner sensorn åxå :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar