Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skilnad på pentaprisma och pentraspegel sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

mozze

Ny medlem
Vad är det för skillnad på en pentaprisma sökare (ex Pentax K10d) och en pentaspegel (ex. Canon 450D)?
Jag är också intresserad av er åsikt om kamerorna. En liten gallup, vilken skulle du välja, Pentax K10D eller Canon 450D?

Förutom konstruktionen ( framgår av namnen ), så är sökare med pentaprisma ljusare, i alla fall när jag tittar i dem.

Jag skulle välja Pentax. För mig är inbyggd AS/IS/OS/SSS värt varenda krona.

Pentaprism är bättre än pentaspegel. Har jämfört själv, och min K10Ds sökare är både större och ljusare än en 400D.

Självklart är K10D ett bättre val än 450D! Anti-skak, vädertätad, skön ergonomi och hela huset känns väldigt gedigen. Nu vet inte jag om de fixat detta på 450D, men 400D har inte en skärm på ovansidan, något som jag inte skulle kunna leva utan. K10D har även två rattar för att ställa in iso/bländare/slutartid vilket jag har för mig inte 450D har heller. Återigen, detta är något jag inte skulle kunna leva utan.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto