Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnader på adi & ttl?

Produkter
(logga in för att koppla)

banjo78

Aktiv medlem
Hej.
Har precis köpt en minolta 3600 hsd till min a700. Funderar lite på vad det är för skillnad på pttl och adi, i vilka situationer man bör använda adi eller pttl.
Hur pratar kameran och blixten med varandra ang. brännvidd, jag antar att blixten är gjord för analoga kameror och då är ju 25mm brännvidd 25mm medans a700:an behöver ca 17mm för att motsvara 25mm. Pratar kameran med brännviddsförlängning eller är det bättre att zooma manuellt med blixten?
//Anders

ADI funkar nog för det mesta utom om du använder blixten via en TTL-kabel och avståndet till blixten blir ett annat än avståndet till kameran, då blir det knas.

Så adi använder man tex trådlöst? Eller så fort man har blixt och kamera på olika avstånd från objektet?

Tack för svaren och länken.
Får ta nån timme och kolla igenom detta, det fanns en hel del läsning.
//A

Hej.
Har precis köpt en minolta 3600 hsd till min a700. Funderar lite på vad det är för skillnad på pttl och adi, i vilka situationer man bör använda adi eller pttl.
Hur pratar kameran och blixten med varandra ang. brännvidd, jag antar att blixten är gjord för analoga kameror och då är ju 25mm brännvidd 25mm medans a700:an behöver ca 17mm för att motsvara 25mm. Pratar kameran med brännviddsförlängning eller är det bättre att zooma manuellt med blixten?
//Anders

Ingen som har koll hur det funkar ang. brännvidderna i kameran/blixten?
/A

Ingen som har koll hur det funkar ang. brännvidderna i kameran/blixten?
För din kombination är det riktiga brännvidder för riktigt småbildsformat som gäller, dvs om du vill ha maximalt ljusutbyte från blixten kan du zooma lite extra manuellt. Jag tror att det var först i.o.m. HVL-F58AM med några av de senaste husen som protokollet mellan hus och blixt tog hänsyn till eventuell mindre sensor.

För din kombination är det riktiga brännvidder för riktigt småbildsformat som gäller, dvs om du vill ha maximalt ljusutbyte från blixten kan du zooma lite extra manuellt. Jag tror att det var först i.o.m. HVL-F58AM med några av de senaste husen som protokollet mellan hus och blixt tog hänsyn till eventuell mindre sensor.

HVL-F42AM tar hänsyn till crop faktorn med.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto