Annons

Skillnader mellan Sigma 70-300 mm APO och versionen utan APO

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag är galet sugen på något nytt objektiv, gärna ett tele till och börja med. Efter ha kikat lite grann på Sigmas två telegluggar (70-300 mm) så har jag kommit fram till att det blir den här 70-300 mm. Men då såg jag att det finns två versioner av ett och samma objektiv, den med APO och den utan. Så då till frågan, vad är skillnaden mellan dessa två? Ja, jag vet att den med APO skall vara bättre... (färgbalans etc.). Men vad är det som gör att det blir sjukt mycket finare bildkvalité på den med APO i jämförelse med den utan. Är det den här "APO-funktionen" som vässar skärpan?

Tack på förhand,

Mvh Marcus
 
Hej, enligt Cyberphoto är förbättringen klart värd prisskillnaden, det är inga kul färgfel som den utan APO lider av. Länk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532

Jag har ägt den gamla versionen för länge sedan, och den var rätt usel sanningen att säga. Även om den nya är bättre så lär den fortfarande vara medelmåttig bildmässigt samt att AF troligen är lite långsam och osäker genom att den inte har Sigmas HSM-motor. Jag vet ej säkert eftersom jag inte har den själv, men kolla recensionerna här på FS ockå.

Den mest prisvärda 70-300:an till Canon lär väl vara Canons egen 70-300/4-5,6 IS, kostar visserligen 5000 (hos t ex Fotokungen), men då får du bildstabilisering och USM-motor som gör AF:en snabb och tyst...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.