ANNONS
Annons

Skillnaden på Rokkor MC och MD ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar om det är någon skillnad på MC och MD -objektiv till manuella minolta.
Har stora problem med att få riktig knivskärpa med mitt Rokkor MC 50mm/1.7. Har även testat ett Rokkor MD 50mm/1.7 utan att där heller lyckas med skärpan. Är det helt enkelt dålig kvalitet på Minltas manuella objektiv eller har jag bara haft otur?

Om jag vill hitta ett manuellt objektiv till min Minolta, är det någon som då vet var jag ska leta?

Mvh: Danne

Alltså ett objektiv som kan ta riktigt knivskarpa bilder då förstås. Då menar jag inte bara skarpa bilder, utan knivskarpa. Har en gammal Fujica med ett Auto-Takumar som tar knivskarpa bilder men gillar inte den så mycket tyvärr..

Skillnaden på MC och MD är att MD-optiken har en extra blipp(?) som gör att de kan användas med tidsprioritet, dvs att du väljer en slutartid och kameran väljer bländare. Kamror som fixar detta är ex. Minoltas XD-serie.
MD brukar även innebära att optiken är något nyare, men det är inte så att man slutade tillverka MC och gick över till MD utan olika objektiv tillverkades parallellt.

Frågan är lite vilken bländare du kört på när du försöker ta de skarpa bilderna. Om man tittar lite på tester av MD 50/1.2 så verkar den vara som skarpast runt f:8.

Ett objektiv som anses vara mycket bra till manuella minoltor är den fasta 85:an, där MD 85/2 är den som väl framstod som totalvinnare i testet av de 4 85:eek:rna på rokkorfiles.

Var man hittar dessa objektiv?
Tjaaa här på fotosidan hittade jag mitt MD 85/2.
Blocket och tradera är två andra platser.
Wibergsfoto verkar ha en del. Dock är det nog så att man får rikta in sig på begagnat.

Edit: Sär skriv ning

Vilken bländare jag har? Största bländaröppning såklart! Om jag bara kan ta skarpa bilder på bländare 8 blir jag ledsen.. Jag vill oftast inte ha skärpa från linsen till oändligheten. Man ska väl kunna ta skarpa bilder med ett kort skärpedjup eller har jag missat nåt?

f/1.7 ger ju enormt kort skärpedjup. För ett ansiktsporträtt pratar vi om ca 7 mm. Minsta felfokusering så inte rätt del av ögonloben är i fokus känns ofelbart som oskarpt. Sen är det ju få objektiv som är dyngskarpa vidöppna också.

Personligen går jag sällan över f/4 även när jag vill begränsa skärpedjupet.

Vad har ditt Takumar för största bländare?

Mitt Auto Takumar har största bländaröppning 1.8. Men med det har jag fått många knivskarpa bilder även det är svårare att ställa in skärpan då det är så välsmörjt att skärpan nästan flyttar sig man bara rör kameran.. lustigt är det..

Jag sa inte att de endast är skarpa vid bländare 8 utan att det verkar som om de är skarpast där. Läs på sidan och kolla på bilderna själv så får du se vilken skilnad det är.

F.ö. kan jag väl säga att den senaste f:8-bilden jag tog med ett 50/1.7(iofs AF) var på en te-kula som stack upp ur en te-kopp och där sträckte sig inte skärpedjupet över hela te-kulan ens en gång...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar