Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnaden mellan Tokina AT-X 12-24/4 DX oh Tokina AT-X 12-24/4 DX II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Går i tankarna att köpa ett vidvinkel objektiv. Har bara ett kitt-objektivet till min canon eos 500d. Eftersom jag ska fota en del bilar så verkar detta vara vettigt.

Nu till min fråga vad är skillnaden mellan Tokina AT-X 12-24/4 DX och den nyare Tokina AT-X 12-24/4 DX II? Har inte kunnat hitta någon information någonstans så försöker här.

Är en glad amatör som knappt kan något inom foto, men försöker lära mig. Kommer jag märka någon skillnad mellan dessa? Det skiljer 2000kr mellan dessa.

Mvh Sanel kozarcanin
 
Jag är inte säker, men jag tror att de största skillnaderna är att II har en annan ytbehandling vilket ger den annorlund motljusegenskaper. Den finns också med af-motor till nikon, vilket jag inte tror den första gjorde. Men det är antagligen mindre intressant för dig eftersom du frågade i canondelen av forumet.

Med lite tur vet någon annan mer. :)
 
Okej, så du tror inte att det är några större skillnader förutom det då?


Ja vi får hoppas att det finns lite mer info att hämta här. Men tack ska du ha :)
 
Okej, så du tror inte att det är några större skillnader förutom det då?


Ja vi får hoppas att det finns lite mer info att hämta här. Men tack ska du ha :)

Inte vad jag vet, men jag har inte undersökt det närmare. Fortsätt kolla runt på nätet medan du väntar på att någon som vet mer ska dyka upp här. Söka i andra forum kan vara en god idé. Forumen på dpreview.com t.ex.
 
Mycket riktigt, hittade det jag letade efter där :)

Citerar från sidan
"Tokina has recently updated this lens; most importantly, the new 'II' model adds an autofocus motor for Nikon users (allowing AF on the D40 / D40X / D60 bodies), but also features improved coatings to reduce flare, plus a distinguishing red stripe on the name badge. However the underying optical and mechanical design remains the same, so Canon users will benefit only from the new coatings. Because these changes are relatively minor, and availability of the 'II' version is limited, we have chosen to use the original version for this review."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.