Annons

Skillnaden mellan 1ds / 1d MarkII ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Hej alla.

Tittar på begagnade EOS 1ds och EOS 1d mark II.
En sak jag undrar är hur stor är igentligen kvaliten / skärpa på bilderna mellan 1ds fullformat och 1d MarkII lite mindre sensor.
Är 1ds bilderna "WOW" i jämnförelse med 1d MarkII , eller är det bara när man ska blåsa upp bilder som är stora lakan som skillnaden sysns ?

Varför jag undrar är att jag gärna vill ha snabb "frammatning" med max detaljskärpa. Är bildkvaliten hårfin så är saken klar. Men är 1ds hästlängder före 1d mark II om man jämnför så får man fundera ett tag till.

Tackar på förhand..

Hej! Ja detta är ju en problematik.
En fullformatssensor ger ju oerhört vackra och naturliga färger, med en god kontrastdynamik.

Jag skulle i detta fall vilja rekommendera en Eos 5D. Den ger grymma färger, grym upplösning. Och god buffret. Kombinerar du en 5D med ett snabbt minneskort så tror jag abolut att du blir nöjd. Jag har sett en fin 5D för 11900kr på blocket. Det skulle jag välja om jag var du. Jag har fotat mkt med 5D /Daniel

Eftersom Peter skriver att han gärna vill ha snabb "frammatning" tror jag inte 5D är något bra alternativ, oavett kamerans kvaliteer i övrigt.

Skillnaden avgör

ErlandH skrev:
Eftersom Peter skriver att han gärna vill ha snabb "frammatning" tror jag inte 5D är något bra alternativ, oavett kamerans kvaliteer i övrigt.

Jo ,jag kan tänka mig en 5D alt 1Ds om bildkvaliten är avsevärt mycket bättre än vad en 1d Mark II presterar. Men är den det ?

Klar synbart skillnad i bilden. = 5D / 1Ds
Ingen större skillnad i bilden. = Mark II

Okey.

Jag skulle rekommendera 5D. 1Ds är slö. Mk II är ju klart snabb. Men jag tror ärligt att 5D har det bästa mellantinget. Bildkvalitén på 5D är grymt bra! Jättehärliga bilder!

Eos 1D MK II Tar 8.5 fps max 40 JPEG or 20 RAW

Eos 5D 3 fps max 60 JPEG, 17 RAW

Eos 1Ds 3 fps max 10 JPEG or RAW

Jag har en 400D. Bildkvalitén är betydligt bättre på 5D jämfört med den kameran iaf.

5D har fördelen att du kan använda höga iso-värden och ändå ha lågt brus. Mycket stor skillnad på den fronten jämfört med de nämnda eos1:eek:rna

Re: Om man vänder på

Classic skrev:
frågan.
Vad är igentligen skillnaden mellan 5D och 1Ds ?

1Ds är mycket bättre i fokus, mycket sämre i brusegenskaper på ISO över 400.

Båda är nominellt på 3 bps, men 1Ds är i praktiken säkert snabbare eftersom den sätter fokus snabbare än 5D som är ganska bedrövlig på AF jmfrt med 1D serien.

Hela 1D serien från 1D, 1Ds och resp MkII och MkIII:r är som "huggna i sten" och känns som man kan vinna ett krig med dem. Den känslan finns inte med 5D.

Men - det finns inte så många trådar eller inlägg om 5D som lagt av.... så den är nog bättre än den känns.

Handhavandet: 1D serien (MkI o MkII) har "tvåhandsgrepp" dvs många inställningar bl a "visa nästa bild" och "zooma" kräver att man trycker på två knappar smatidigt med två händer. Det känns ovant i början men fungerar faktiskt bra när man vant sig. 5D har samm a"logik" som 20D, 30D osv.

AF pnkterna i 5D sitter mycket tätt. Det är samma delning som i APS-C sensor kamerorna, och därför täcker sensorerna endast en liten del av sökaren i mitten. Gör att sport osv, med kontinuerlig AF är "obra" med en 5D

5D har moderna batterier medan 1D "före MkIII) har ganska srota och tunga NiMH batterier som kräver lite mer skötsel än dagens Li-ION.

Extra: 5D och 1D MkII (OBS 1D utan "s") har samma sensor fast olika storlek, dvs de är skurna ur samma "våffla" och har därmed samma storlek på pixlarna och därmed väldigt lika egenskaper map brus och bildkvalitet i övrigt.
Se:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-DSLR-Digital-Camera-Review.aspx

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar