Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnad på Tri-X och T-max 400?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
T-max använder så kallad T-kornsteknologi. Det är helt enkelt en annan typ av korn. Sen skiljer säkert kontraster och en hel del annat också.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så måste T-max framkallas rätt (känsligt för tider, m.m. eller handlar det om val av kemikalier?). Annars kan kornet bli skarpt på ett väldigt otrevligt sätt. Eller så är det bara jag som inte tycker om det kornet...?
Graal
Avslutat medlemskap
Någon som provat den senaste versionen av T-Max 400? Ska vara ännu finkornigare, eller har jag fattat det lika fel som jag fattade det med T-max 100 (kom i en ny förpackning kring nyår och en handlare menade att det var en ny finkornigare T-Max)? Men enligt Kodak var det enbart en ny förpackning.
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
En grovt förenklad förklaring mellan t-max teknologin och tri-x är att i Tri.x filmen så är silverkornen oregelbundna och som "grus",
T max är tillplattade silverkorn som är bättre på att återge högdager än den svårkopierade lågdagern på tri-x. Alltså genom att platta till silverkornen fick man en större ljusupptagande yta än med den tradionella filmen. Dessutom minskade man på silveråtgången och fick större ekonomisk vinst.
Ilfordfilmerna Delta har tjockare T - max korn
mvh
Lasse
T max är tillplattade silverkorn som är bättre på att återge högdager än den svårkopierade lågdagern på tri-x. Alltså genom att platta till silverkornen fick man en större ljusupptagande yta än med den tradionella filmen. Dessutom minskade man på silveråtgången och fick större ekonomisk vinst.
mvh
Lasse
Dez
Aktiv medlem
Lasse Mellberg skrev:
En grovt förenklad förklaring mellan t-max teknologin och tri-x är att i Tri.x filmen så är silverkornen oregelbundna och som "grus",
mvh
Lasse
Det verkar ju passa bra till det jag knäppte på, gamla hoprasade hus med grå men ej dramatisk himmel.
alf109
Aktiv medlem
Den trix som finns i dag är mer lik tmax än den "riktiga" som försvann för några år sedanDanlo skrev:
Trix är bättre på lågdagrar, Tmax är bättre på högdagrar.
Dvs, för svartvitt är Tri-X bäst Haha!
Danlo
Avslutat medlemskap
Den trix som finns i dag är mer lik tmax än den "riktiga" som försvann för några år sedan
Finns det ingen film som liknar den gamla Tri-x nuförtiden då?
Johan Okker
Aktiv medlem
Finns det ingen film som liknar den gamla Tri-x nuförtiden då?
Sägs inte Ilfords HP-filmer vara mera lik den "gamla" TriX?
/Johan
Graal
Avslutat medlemskap
Det sägs så mycket och ryktas både det ena och det andra. T.om att nya Tri-X ska vara en T-kornsfilm. Men allt vetande bottnar i praktisk erfarenhet, och vetande som inte bottnar i det är ingenting värd. Ganska snart inser man t.ex att Tri-X kan ge vitt skilda resultat med olika framkallare. Framkallar du t.ex Tri-X i D76 1+1 och jämför med resultatet du får i Rodinal i olika spädningar, så är det svårt att tro man använt samma film. Sen finns andra framkallare som också ger olika resultat med Tri-X. Ävenså hur du beter dig när du framkallar kan ge skilda resultat med samma film. Jag upplever personligen att framkallar man nya Tri-X i Kodaks DK-50 så ger det resultat i paritét med tidigare version av Tri-X framkallad i D76. Alltså något mera markerat korn än den nya Tri-X (som är finkornigare och verkar ha lite lägre känslighet) ger i D76. Nya Tri-X i D76 är mycket likt resultatet jag personligen fick när jag framkallade gamla Tri-X i ID-11 plus, alltså ID-11/D76 som fått metolen utbytt mot fenidon.