Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad på redaktionell, kommersiell och webannons?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag testade för skojs skull googles bild-matchning på en av mina bilder och överraskande nog hittade jag den på två olika web.platser som jag inte gjort någon överenskommelse med. Jag har tittat på SFF's prislista där de anger riktlinjerna för bildanvändning på internet. Priserna skiljer sig beroende på hur de används.

De har redaktionell, kommersiell och webannons som huvudgrupper. Jag har nog koll på web-annons: att bilden finns i en annons på en annan sida som man klickar på för att komma till deras hemsida. Jag är dock inte riktigt med på skillnaden på redaktionell och kommersiell användning.

Bilden finns bl.a. här:
http://www.carpeadventures.se/aventyrsresor/peru/se_c_PE
Det är bilden som tillhör: Southern divide. Vilken kategori hamnar detta användande under?

Originalbild:
http://www.matalamaa.com/Public/Travel/Bolivia-2007/16010558_JLKwS5#325177542_zn3kj

Jag har mejlat Carpe adventures för att komma överens om ersättning och höra efter hur de fått tag på bilden men hur går jag tillväga om jag ska fakturera som privatperson?

Mvh
Petri

hmm.. Direkt efter att jag skickade inlägget fick jag mejl från dem med en ursäkt och meddelandet att de tagit bort bilden och ersatt den med en annan.

Vad skulle ni göra i det här läget?
Jag har sparat skärmdumpar på deras användning.

/Petri

hmm.. Direkt efter att jag skickade inlägget fick jag mejl från dem med en ursäkt och meddelandet att de tagit bort bilden och ersatt den med en annan.

Vad skulle ni göra i det här läget?
Jag har sparat skärmdumpar på deras användning.

/Petri

Fråga vart de vill ha fakturan skickad till

Det kommer jag nog göra men vilken slags bildanvändning ska jag debitera för? Och för hur lång tid eftersom jag inte vet hur länge de använt bilden.

Det kommer jag nog göra men vilken slags bildanvändning ska jag debitera för? Och för hur lång tid eftersom jag inte vet hur länge de använt bilden.

Hag skulle säga webbanvändning om de inte använt den i reklam också. Försök fp reda på ungefär tid använd med way back machine och så

framgång!

Efter ett tags mejlande med siterna där jag hittat min bild har jag fått klarhet i hur de fått tag i den! Resebyrån hade fått tag i den från GAP adventures som fått tillåtelse att använda den i sina broschyrer. Det var oklart hur GAPs bildanvändning och distribuering fungerar men nu tror jag att det kommer blir ordning på det!

Den andra användningen, på den tyska, resebloggen (tror jag de är) verkar också fått tag i bilden via deras partner, GAP-adventures men visste inte varför de just fått och använt den bilden. De gick med på en räkning för 6 månaders användning, 1200kr.

Jag har fått information om var jag ska skicka fakturan MEN: Hur fakturerar jag som privatperson?
Hur gör jag det smidigast? Som en icke-professionell fotograf kommer det att deklareras som hobbyinkomst men det spelar ju ingen roll för dem som betalar. Jag har ju bara mitt bankkonto att ge och innehar ingen slags F-skatt sedel eller liknande...

Vilka alternativ har jag, ni som gör det här dagligen eller med annan frekvens?

/Petri

datera och numrera fakturan,
skriv tydligt "hobbyfotograf" & namn,
skriv ditt personnummer (som ändå hade varit ditt företagsnummer om du haft enskild firma),
skriv en referens till dem, alltså namn, företag och adress,
skriv ett förfallodatum,

skriv artkeln och belopp.
skriv 0 i moms.

ange ditt IBAN nummer som betalningssätt.

spara som pdf och skicka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar