Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på Pol filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

ski_extreme

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan dessa Polfilter?

Hoya Pol

Hoya Pol cirk

Hoya Pol HMC Super

Hoya Pol cirk Pro

Skulle villja använda dom till följande obj. (med stepringar) om det går.

Canon EFS 18-55 (350 kitglugg)
Canon EFS 60Macro
Canon EF 70-200 4L
 
Det finns två sorters polfilter circulära och linjära. De circulära används på autofokuskamror. Så det är nog det du letar efter.

Hoya är ju inte direkt kända för toppkvalitet. Tiffen och B+W är betydligt bättre.

Jag vet inte riktigt skillnaden mellan dom hoya filter du nämner men det handlar nog om reflexbehandlingen.

Canon har väl 58mm gänga på de flesta objektiv?
 
Fredrik Calabrese skrev:
Det finns två sorters polfilter circulära och linjära. De circulära används på autofokuskamror. Så det är nog det du letar efter.

Hoya är ju inte direkt kända för toppkvalitet. Tiffen och B+W är betydligt bättre.

Jag vet inte riktigt skillnaden mellan dom hoya filter du nämner men det handlar nog om reflexbehandlingen.

Canon har väl 58mm gänga på de flesta objektiv?

Ok, då vet jag.

Att det skulle vara 58mm gänga stämmer inte jag har 52mm 55mm resp. 67mm på dom obj. som jag listar här.
 
en sak att tänka på är att mellanringar kan ge vignettering (mörka kanter) med vidvinkelobjektiv.

Du kan ju köpa ringa för att stega upp 52 till 55 men jag vet inte om det går till 67mm.
 
Fredrik Calabrese skrev:

Canon har väl 58mm gänga på de flesta objektiv?


Av 60 objektiv som marknadsförs idag av Canon har 16 st filterdiameter 58mm. Alla dessa ligger i de billigaste segmenten, de flesta mellan 1000-4000 kr och endast ett av dem över 6000 kr (Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM 6118kr. www.cyberphoto.se). Om man enbart har tittat på de billigare objektiven, kan man ju få uppfattningen att de flesta Canonobjektiv skulle ha samma filterdiameter.

P.S. Med mellanringar i fotosammanhang menar man normalt de ringar man monterar mellan objektiv och kamerahus. De ringar som används för att montera filter av annan diameter än objektivets, benämns som stepup- eller stepdownringar. Detta bara som en vänlig anmärkning för att inte blanda ihop begreppen.
 
Senast ändrad:
Fredrik Calabrese skrev:
Hoya är ju inte direkt kända för toppkvalitet. Tiffen och B+W är betydligt bättre.


Inte toppkvalitet? Är det mekaniken eller optiken som är problemet? Förklara gärna närmare, helst med skillnader mellan Hoya och konkurrenerna Tiffen och B+W.
 
Det som skiljer är som sagt ytbehandling men också materialet; på de dyrare (super och pro, tror jag) är väl gängorna i mässing vilket gör att det är mindre risk för att gängorna "nyper" och man måste använda milt våld för att få löst filtret.
 
Hoya brukar ha filterringar av aluminium, medans B&W har mässing. Där har B&W en fördel eftersom mässing är stadigt och alltid går lätt att skruva i och ur.

Båda har billiga serier utan antireflexbehandling och dyra serier med mycket bra flerlagers antireflexbehandling.
För att få bra antireflexbehandling så måste man välja Hoya SMC (=Super HMC) samt B&W MRC. Då är de lika bra.

Tiffen vet jag inte så mycket om.

/Erik
 
En annan skillnad är att de dyrare är bättre tätade.

Sedan brukar det finnas en tunn variant för att inte vinjettera med vidvinklar & de är också bland de dyrare.
 
Hoya serie HMC super är högkvalitetsfilter med mässingsringar.

På vissa av mina står det för övrigt Made by Tokina.
 
Erik Schalin skrev:
En annan skillnad är att de dyrare är bättre tätade.
Vissa kan vara det. De filtren som kallas för Kaesemann (namnet kommer från en firma som gjorde polfilter med väldigt hög kvalitet och speciell metod) är mer tätade. Den firman är nu uppköpt av Schneider Optics (som gör B+W-filtren). B+W har till exempel både "vanliga" polfilter och Kaesemannfilter i sortimentet. Enligt denna FAQ tillverkar även Heliopan sådana. Det är möjligt att det finns icke-Kaesemannfilter som är bättre tätade än billiga polfilter, men det är inget som jag sett några marknadsföras för. Största prisskillnaden/argumentet brukar vara antingen antireflexbehandlingen eller att de har tunn ring (eller fint märke!).

Schneider har också en FAQ om filter där de nämner polfilter.

Frågan om Tiffen är intressant. Det jag hört är att de är hyffsat billiga och hyffsad kvalitet. Ungefär samma som brukar sägas om Hoya. På Photo.Net är det lite delade uppfattningar och i deras filterartikel med efterföljande verkar det inte finnas några klara åsikter om att Tiffen är mycket bättre än Hoya eller vice versa. Bob Atkins skrev i sin artikel om UV-filter att Tiffens ena filter var tämligen uselt som UV-filter medan ett annat var riktigt bra (tom bäst på att klippa UV-ljus av de han testade). I en tråd skriver han att vissa Tiffenfilter inte alls är något han rekommenderar medan andra är utmärkta. Så det verkar vara olika från fall till fall. Själv har jag ingen personlig erfarenhet av Tiffen dessvärre.

Det som ofta brukar nämnas är att Tiffen gör rektangulära glasfilter när folk är ute efter graduerade ND-filter (till skillnad från Cokin som använder plast). Här i Sverige verkar Tiffen vara ett relativt ovanligt märke, någon som vet om det finns en generalagent och isf vem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.