Annons

Skillnad på nivåer och kurvor i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon skillnad när man justerar en bild med nivåer eller kurvor eller får man samma resultat med olika metoder eller är en bättre på något som den andra inte klarar av?

/ Marcus

nivåer och kurvor

experterna säger att man får bättre kontroll över justeringarna om man använder kurvor. själv är jag dock ingen expert och tycker funktionen är mycket krånglig. nivåer är för en lekman som jag mycket enklare att använda.

mvh Lasse H

Jag är absolut ingen expert, men om man vill att bara en del av kurvan ska ha ett visst utseende så blir det väl svårt i nivåer, eller? Jag brukar få göra kurvan ganska brant i mellanpartierna och plattare i dagrar och skuggor.
Jag brukar göra så att jag först drar ihop pekarna under nivåer till början/slutet av histogrammet och sedan justerar kurvorna för att få till karaktären. Ingen aning om det är så man "ska" göra, men det funkar för mig.

Med kurvor kan man göra med detaljerade justeringar än med levels. Själv använder jag nästan uteslutande levels för jag tycker att resultatet blir så bra och det tar mindre tid. Använd dock alltid både levels och kurvor som ett extra lager istället för att göra förändringar direkt på bilden.

H

kurvor

Nyss hemkommen från en ps-kurs på Fotoskolan i Gamleby vill jag nog påstå att kurvor är mer nogrannt och fin justerande.

Nivåer använder man till att sätta svartpunkt och vitpunkt. Detta görs med de små pippetterna nere till höger.

Helt klart är det så att använda kurvor är lite mer pilligt än att göra en grov inställning med nivåer (dra ett reglage och sen är det klart). Men resultatet av arbetssättet att sätta svart & och vitpunkt i nivåer först och sen gå över och pilla i kruvor ger ett bättre och exaktare resultat även om det tar längre tid.

Med både levels och curves (nivåer och kurvor) definierar men en funktion som mappar intensiteten i den aktuella färgkanalen före justering till intensiteten i den aktuella färgkanalen efter justeringen. I båda fallen definierar man funktionen genom något som liknar Bezier-kurvor som definieras av ett ändligt antal punkter som funktionens graf skall skära. I levels (nivåer) har man enbart tillgång till tre punkter medan man i curves (kurvor) har tillgång till flera punkter och på så sätt har man flera frihetsgrader att nyttja och kan definiera mer generella mappningar.

Genom att justera curves (kurvor) kan man, på grund av verktygets generalisitet, göra samma justeringar som görs i levels, contrast/brightness, hue/saturation/lightness, color balance, pluss lite mer. Men i regel är det enklaste förfarandet i min mening att göra de grövsta justeringarna av gråkanalen först i levels, därefter finjustera den i curves, sedan färgbalansera i colorbalance och sist justera eventuell färgmättnad i hue/saturation/lightness.

Är det emellertid stora justeringar man vill göra från utgångsbilden kan det vara lämligt med andra förfaranden för att spara så mycket information som möjligt i de intervall man vill "sträcka ut". I så fall kan det vara idé att försöka göra så mycket som möjligt i en enda justering och då är curves verktyget överlägset (inte överlägset enklast(speciellt inte för att justera färgbalans), men det med överlägset potential).

Senast ändrad:
Re: kurvor

fargo1000 skrev:
Nyss hemkommen från en ps-kurs på Fotoskolan i Gamleby vill jag nog påstå att kurvor är mer nogrannt och fin justerande.

Nivåer använder man till att sätta svartpunkt och vitpunkt. Detta görs med de små pippetterna nere till höger.

Helt klart är det så att använda kurvor är lite mer pilligt än att göra en grov inställning med nivåer (dra ett reglage och sen är det klart). Men resultatet av arbetssättet att sätta svart & och vitpunkt i nivåer först och sen gå över och pilla i kruvor ger ett bättre och exaktare resultat även om det tar längre tid.
Pipetterna har du i kurvor också, gör samma sak.

Fördelen med kurvor är att du först sätter hur ljust det ljusaste i bilden skall vara och sedan hur mörkt det mörkaste skall vara. Skall det vara helt svart eller bara precis nästan svart...
Precis som i nivåer.

Sedan kan du justera mellantoner, göra hela bildn ljusare eller kanske höja kontrasten i de mörka delarna för att få fram mer ”briljans” och efterlikna den tonåtergivning som en svartvit Tri-X har som exempel.
De flesta bilder, framförallt i gråskala, blir den där lilla nyansen bättre efter en liten justering med kurvor.
Om man gör en så kallad S-kurva (försiktigt) känns det som en svag hinna lyfts av bilden och den ser mer briljant ut. Se bilden nedan för en S-kurva

Du kan också med lätthet ”förstöra” bilden för att efterlikna Crossprocessen som är så populär ibland.

Kurvor är inte svårt, bara man får någon att förklara funktionen för en.
En kurs är ofta bra...

Bilagor

• kurv.gif
    kurv.gif
    28.8 KB · Visningar: 304
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto