Jag antar att du menar 4 år.
Annars måste det vara 80-talsblixten 420EZ du avser.
Det där förstår jag inte. Skillnaderna mellan E-TTL och E-TTL II är en helt intern sak i kameran och involverar inte blixten. Skillnaden är om exponeringsmätaren ska koncentrera mätningen till området kring vald fokuspunkt (ur-E-TTL) eller där skillnaden mellan mätning med och utan blixt indikerar att motivet finns (E-TTL II). Med objektiv som ger avståndsinfo kan kameran ännu lättare räkna ut var i bilden huvudmotivet är.
E-TTL II introducerades med Eos-1D Mark II år 2004. Samtidigt introducerades möjligheten för blixten att anpassa utlysningen efter sensorstorlek. Kanske är det detta som avses med E-TTL-stöd.
Inte 14 år och inte heller 4 år utan 10 år har jag haft min Canon 430EX. Det är min CANON D60 jag haft i 14 år. Kan tyvärr inget om E-TTL eller E-TTL II utan läst bara att den nya Godox V860c stödjer E-TTL II på Kaffebrus.
Här är en urklipp från Godox hemsida:
Comprehensive TTL system
For Canon:*designed to fully support a Canon digital SLR camera’s TTL system with E-TTLII compatibility. Always ready! Use it for shooting events or weddings, where lighting environments are complex.
TTL Functions:*include HSS (high speed sync up to 1/8000s), FEC (flash exposure compensation), FEB (flash exposure bracket), FE (flash exposure lock), rear curtain sync, modeling flash, control with camera’s menu screen, correct AF assist, USB firmware upgrade capability, etc.*
Master Capability:*workable as a master unit to have full control on other Slave-capable speedlites e.g. V860C, Canon 600 EX-RT, 580EXII, etc without any operation for the slave units at all during the shooting.
*Slave Functionality:*operated as a slave unit that can be controlled by the camera’s own built-in commander mode or other Master-capable speedlites e.g. 7D, 60D, 600D. Allow for prompt and convenient off-camera shooting.
With ETTL Trigger:*compatible with most ETTL triggers available in the market. Use it off camera for shooting at home, on location, or in studio.