Annons

Skillnad på Canon 430 EX ii vs 430 EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Äger en Canon 40d och tänkte nu att jag skulle försöka lära mig fota med blixt efter många år med bara kameran. Har kollat på 430 från Canon och funderar då vad de största skillnaderna är mellan 430 ex ii och 430 ex? Någon som har koll på detta?

// Hugo
 
Ur minnet är 2:an snabbare på att ladda om och har bättre fot och låsning mot kameran.
Har en av gamla varianten som jag använder ibland som komplement till 580:n, funkar fint trots åldern.
 
Nu finns även en tredje version: 430EXIII-RT. Den är mindre än föregångarna och kompatibel med Canons nya radiostyrning. Den kan styras från sändaren ST-E2-RT, blixten 600EX-RT eller en annan likadan blixt.
 
Okej! Tack för svar. Men som en ändå hyfsad hobby fotograf vad behöver man då för att känns sig utmanad och kunna utvecklas med? Är dessa nya funktioner kompatibla med min äldre Canon 40d? Kommer jag bli nöjd med en version 2?
 
Okej! Tack för svar. Men som en ändå hyfsad hobby fotograf vad behöver man då för att känns sig utmanad och kunna utvecklas med? Är dessa nya funktioner kompatibla med min äldre Canon 40d? Kommer jag bli nöjd med en version 2?

Alla tre varianterna räcker långt, men det är nog bara de två senare som säljs nya. De är tillräckligt starka och har ett huvud som är vinklingsbar i två led, vilket ger ett stort användningsområde.

Vill du ändå ha något proffsigare så är får du en 580EX eller 580EX II för 1500 kr eller mindre på begagnatmarknaden.

Canons blixtsystem är väldigt framåt- och bakåtkompatibelt. Så länge som blixten heter EX så fungerar den på en digitalkamera. Den nya radiostyrningen fungerar med alla kameramodeller, men kräver minst två enheter. En sändare + blixt eller två blixtar.

En del nyare kameror kan styra 430EXII (och kanske även 430EXIII-RT) med den inbyggda blixten. Jag tror inte EOS 40D är tillräckligt ny för detta.

Vill man använda sin blixt lös (på stativ eller i handen) så finns det många andra lösningar. Det billigaste är en enkel synksladd utan stöd för TTL-automatik. Det finns också olika trådlösa radiosändare- och mottagare från andra märken (ex Phottix) som fungerar.
 
Jag hade tidigare 40D och den kunde inte styra min 580 EX II på annat sätt än fastsatt på kameran, förutom manuellt via pc synk men det saknar väl 430.
 
Jag hade tidigare 40D och den kunde inte styra min 580 EX II på annat sätt än fastsatt på kameran, förutom manuellt via pc synk men det saknar väl 430.

Det stämmer att 40D inte har eget stöd för att fjärrstyra en blixt. Då behövs sladd, sändare eller en annan blixt.

Det går att använda billiga pc-sladdar med hjälp av en 100-kronors HAMA-adaptrar.
 
Skillnaden mellan 430 EX och 430 EX II (som inte fått något riktigt svar här än) är att mark II har stöd för att styras via kamerans menysystem, när den sitter monterad på kameran.
Den funktionen introducerades på kamerorna 1D Mark III och, händelsevis, 40D i slutet av 2007. I början fanns bara 580 EX II med stöd för inställning via kameran, men sen modifierades 430 EX till 430 EX II för att också klara detta.

Däremot kan den inbyggd blixten i en 40D mycket riktigt inte kontrollera en fjärrblixt. Man får sätta exempelvis en 580 EX II ovanpå 40D för att få Canons funktion i den vägen.
Det går också med senare modeller, som 600 EX-RT eller 430 EXIII-RT, men då får man ställa in radiostyrningsfunktionerna på själva blixten, eftersom 40D inte är förberedd för dessa blixtar.
 
Skillnaden mellan 430 EX och 430 EX II är att mark II har stöd för att styras via kamerans menysystem, när den sitter monterad på kameran.
Den funktionen introducerades på kamerorna 1D Mark III och, händelsevis, 40D i slutet av 2007. I början fanns bara 580 EX II med stöd för inställning via kameran, men sen modifierades 430 EX till 430 EX II för att också klara detta.

Jag tycker sällan att jag har någon nytta av denna funktion. När kameran är monterad på kameran går det oftast snabbare att ändra inställningarna direkt på blixten. Det är först om blixten är fjärrmanövrerad som jag tycker det är en tillgång, men flera av funktionerna kan man även ändra på blixtsändarna.
 
Jag tycker sällan att jag har någon nytta av denna funktion. När kameran är monterad på kameran går det oftast snabbare att ändra inställningarna direkt på blixten.
Korrekt, men speciellt för en nybörjare kan det vara lättare att ändra i kameran, eftersom det är mer "klartext" där, jämfört med krumelurerna på blixtens display. Även för den mer inbitne, som vill modifiera något som man måste ändra via en Custom function i blixten, kan det vara en fördel att ha beskrivningen på dessa i klartext.

Om man har en 600 EX-RT försvinner en del av dessa skillnader, då dess display är mer informativ än tidigare modellers, men det var inte den det gällde här.

Notera dock att det vill till att kameran har stöd för blixtens funktionalitet, annars fungerar det inte fullt ut. En 40D eller 7D kan inte styra alla funktionerna hos en 600 EX-RT, men klarar allt som en 580 EX II kan göra.
En 1DX klarar en 600 EX-RT fullt ut, för att ta ett enda exempel på det hållet.
 
Hej!

Äger en Canon 40d och tänkte nu att jag skulle försöka lära mig fota med blixt efter många år med bara kameran. Har kollat på 430 från Canon och funderar då vad de största skillnaderna är mellan 430 ex ii och 430 ex? Någon som har koll på detta?

// Hugo

Har själv en Canon 430EX som är nu sådär 14 år gammal som fortfarande använder regelbundet, dock inte med en Canon utan med en Fujifilm X-T1. Det är en bra och lagom stor blixt tycker jag.
Skillnaden mellan 430 och 430 ii är huvudsakligen hastigheten, ljudnivån och at 430 ii kan styras med den rätta kameran.
För övrigt så kan det vara värt att kolla in andra modeller så som Godox V850 som har en Lithium-Ion laddningsbara batteri som ger dig omkring 650 full power shots/laddning med en laddningstid på 1.5 sekunder. Bas modellen är kring 700 kronor billigare än 430EX II och en Canon E-TTL II variant som heter V860 kostar lika mycket som en 430EX II.
Båda V850 och V860 är dessutom kraftigare än 430EX vilket kan vara viktigt när du börjar med paraplyer samt softboxar.
För övrigt så kan du styra styrkan på en Canon 430EX trådlöst med två CACTUS V6 transceivers.
 
Har själv en Canon 430EX som är nu sådär 14 år gammal som fortfarande använder regelbundet, dock inte med en Canon utan med en Fujifilm X-T1. Det är en bra och lagom stor blixt tycker jag.

Jag antar att du menar 4 år. :) Annars måste det vara 80-talsblixten 420EZ du avser.

Basmodellen är kring 700 kronor billigare än 430EX II och en Canon E-TTL II variant som heter V860 kostar lika mycket som en 430EX II.

Det där förstår jag inte. Skillnaderna mellan E-TTL och E-TTL II är en helt intern sak i kameran och involverar inte blixten. Skillnaden är om exponeringsmätaren ska koncentrera mätningen till området kring vald fokuspunkt (ur-E-TTL) eller där skillnaden mellan mätning med och utan blixt indikerar att motivet finns (E-TTL II). Med objektiv som ger avståndsinfo kan kameran ännu lättare räkna ut var i bilden huvudmotivet är.

E-TTL II introducerades med Eos-1D Mark II år 2004. Samtidigt introducerades möjligheten för blixten att anpassa utlysningen efter sensorstorlek. Kanske är det detta som avses med E-TTL-stöd.
 
Jag antar att du menar 4 år. :) Annars måste det vara 80-talsblixten 420EZ du avser.



Det där förstår jag inte. Skillnaderna mellan E-TTL och E-TTL II är en helt intern sak i kameran och involverar inte blixten. Skillnaden är om exponeringsmätaren ska koncentrera mätningen till området kring vald fokuspunkt (ur-E-TTL) eller där skillnaden mellan mätning med och utan blixt indikerar att motivet finns (E-TTL II). Med objektiv som ger avståndsinfo kan kameran ännu lättare räkna ut var i bilden huvudmotivet är.

E-TTL II introducerades med Eos-1D Mark II år 2004. Samtidigt introducerades möjligheten för blixten att anpassa utlysningen efter sensorstorlek. Kanske är det detta som avses med E-TTL-stöd.

Inte 14 år och inte heller 4 år utan 10 år har jag haft min Canon 430EX. Det är min CANON D60 jag haft i 14 år. Kan tyvärr inget om E-TTL eller E-TTL II utan läst bara att den nya Godox V860c stödjer E-TTL II på Kaffebrus.
Här är en urklipp från Godox hemsida:
Comprehensive TTL system
For Canon:*designed to fully support a Canon digital SLR camera’s TTL system with E-TTLII compatibility. Always ready! Use it for shooting events or weddings, where lighting environments are complex.
TTL Functions:*include HSS (high speed sync up to 1/8000s), FEC (flash exposure compensation), FEB (flash exposure bracket), FE (flash exposure lock), rear curtain sync, modeling flash, control with camera’s menu screen, correct AF assist, USB firmware upgrade capability, etc.*
Master Capability:*workable as a master unit to have full control on other Slave-capable speedlites e.g. V860C, Canon 600 EX-RT, 580EXII, etc without any operation for the slave units at all during the shooting.
*Slave Functionality:*operated as a slave unit that can be controlled by the camera’s own built-in commander mode or other Master-capable speedlites e.g. 7D, 60D, 600D. Allow for prompt and convenient off-camera shooting.
With ETTL Trigger:*compatible with most ETTL triggers available in the market. Use it off camera for shooting at home, on location, or in studio.
 
Tack. Jag hade 1D MkIII och sedan 5D2 och 7D men minns inte vilken blixt jag hade för några år sedan innan jag trötnade på tunga grejer och gick över till m/43 för jag ville ha lätta grejer. Fasta gluggarna där är bra med zommar som inte är Pro är en besvikelse varför jag är på väg tillbaka till Canon. Då skaffar jag mig en 430EX II framöver.
 
För övrigt så kan det vara värt att kolla in andra modeller så som Godox V850 som har en Lithium-Ion laddningsbara batteri som ger dig omkring 650 full power shots/laddning med en laddningstid på 1.5 sekunder. Bas modellen är kring 700 kronor billigare än 430EX II och en Canon E-TTL II variant som heter V860 kostar lika mycket som en 430EX II.

Kollade på Kaffebrus och det visade sig att Godox V850 inte har någon TTL-automatik alls. Den är alltså inte någon bra generellt alternativ till Canons blixtar utan mer för den lilla hemmastudion.

V860 kan vara ett alternativ. Likaså Metz, Nissin och Phottix som testas här mot Canon 320EX, 430EX II och 600EX-RT m fl:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-tretton-kamerablixtar.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.