Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på bild i sökare jämfört med efter exponering Canon 70d.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotokvinnan

Medlem
Min kille har nyligen köpt en Canon 70d begagnad. Det uppstår en skillnad mellan kompositionen av fotot så som man ser det i sökaren jämfört med efter exponering. Det är likaså en skillnad var fokuspunkten finns i sökaren jämfört med efter exponering. Finns det någon som känner igen fenomenet och i så fall vet hur och om man kan åtgärda det?

Eller menar du att fokuspunkten i sökaren är placerad på exempelvis ett viss föremål, men att han efteråt i datorn kan se fokuspunktens placering bredvid föremålet? Alltså om han i datorn aktiverat funktionen att se vald/aktiv fokuspunkt i bilden.

Detta kan i så fall bero på att han hunnit röra kameran litegrann mellan fokuslåsning och exponering.
Men det kan också bero på, om skillnaden är liten, att det som syns i sökaren inte är den faktiska fokuspunkten. Det är bara en indikator som visar vilken fokuspunkt som är aktiv, och precisionen är inte hundraprocentig relativt den faktiska fokussensorn (och inte heller relativt hur inidikatorn efteråt visas i datorn).

Hur yttrar sig det egentliga problemet?
Dålig skärpa? Fokus på fel ställe? Mycket eller lite fel?
Lägg gärna upp några exempelbilder.

Problemet som besvärar Lasse är att det han ser i sökaren före exponering är lite förskjutet i den exponerade bilden som syns på kamerans display. När jag testade kameran ställde jag in den på en fokuspunkt och kunde konstatera att precis som du, fotobollfoto, säger inte hamnar exakt där den är i sökaren på den exponerade bilden jag ser på skärmen där fokuspunkten är markerad. Jag vet inte om dessa två fenomen har något samband men din förklaring låter rimlig. Såvitt jag kan se är skärpan ok och ligger där den ska på de bilder jag tagit men Lasse har lite problem med den också vilket inte dock är helt utrett. Tyvärr inga bilder men jag hoppas detta bringar mer klarhet!

På min 5d mk4 så hade jag samma problem som du beskriver (om jag förstått din beskrivning rätt).
Där var bilden i sökaren ej linjerad med det som sen hamnade på sensorn. Jag märkte det när jag skulle ha tighta kompositioner och t.ex. fötter kapades trots att dom varit med i sökarbilden :)
Detta löstes av canon på garanti. Fick dock inte reda på om det var mattskivan eller sensorn som "låg snett".

En viss förskjutning av sökarbilden kan uppstå ifall man inte har ögat helt centrerat i okularet.
Har jag för mig.
Det kan vara värt att testa.
Jag som är glasögonbärare upplever utmaningar att kunna se hela sökarbilden samtidigt eftersom ögat inte kommer tillräckligt nära.

En begagnad kamera lagas inte på garanti tyvärr.

Det behövs nog lite djupare analys för att hitta felet här. Är bilden verkligen förskjuten, och i så fall i vilken ledd? En 70D har en sökare som inte visar 100%, så utsnittet blir inte exakt samma som i den färdiga bilden. Dock är 98% fortfarande bra och borde inte vara nåt man reagerar på om man inte är väldigt petig, men man vet aldrig.

Sen gäller det att lista ut om AF hamnar bredvid det man siktar på, eller om den helt enkelt är feljusterad i djupled. Detta utreds enklast genom att fotografera ett helt plant objekt där eventuell felträff i sidled ändå skulle resultera i samma fokusavstånd. Blir motivet ändå ur fokus så är AF sannolikt felkalibrerad i djupled, vilket är ganska vanligt.

Skiljer utsnittet ordentligt i sökaren jämfört med i bilden så kan spegeln sitta fel på nåt sätt. Spegeln påverkar dessutom AF eftersom den är halvgenomskinlig och har en mindre spegel för AF-modulen på undersidan. Det kan alltså förklara båda fenomen.
En möjlig felsökningsåtgärd är att ställa kameran på "B" (bulb) så att slutaren är öppen så länge avtrycket är intryckt. Ta av objektivet och håll inne slutarknappen, och kolla om spegeln ser ut att sitta plant i sitt uppfällda läge. Kanske vända kameran uppochned för att se om den rör sig och hänger löst eller nåt. Du bör också eventuellt kunna se om den mindre AF-spegeln på undersidan av den stora sitter snett eller löst. Den ska vara uppfälld och relativt osynlig på undersidan av den stora spegeln när bilden tas.

Har svårt att tro att mattskivan skulle vara boven då det snarast är ramen runtom den som bestämmer utsnittet. Men man vet aldrig, så kika in i spegelhuset så ser du kanske om den ser ut att sitta rakt och i rätt position.

Tack, Makten, för ett utförligt och informativt svar. Bilden är förskjuten i vertikal ledd, dvs kameran kapar i underkant. När vi tittar in i huset helt snabbt ser det ut som om spegeln är en aning förskjuten åt vänster framifrån sett.

Tack, Makten, för ett utförligt och informativt svar. Bilden är förskjuten i vertikal ledd, dvs kameran kapar i underkant. När vi tittar in i huset helt snabbt ser det ut som om spegeln är en aning förskjuten åt vänster framifrån sett.
Då borde det kunna vara lutningen i nedfällt läge som är kajko. Att den är förskjuten i sidled måste inte vara fel, då alla punkter på spegeln kommer att reflektera ljus från alla delar av objektivets utgångspupill till alla punkter på mattskivan. Inte så intuitivt, men spegelns storlek spelar alltså i praktiken ingen egentlig roll annat än för ljusstyrkan hos sökarbilden (edit: det var nog en överdrift, men en liten förflyttning av spegeln bör i alla fall inte ändra sökarbilden så länge vinkeln är rätt). Lutningen däremot, gör det definitivt.

Det går att justera lutningen på spegeln med en liten mekanism, men det ska man nog inte ge sig på själv om man inte vet vad man gör. Men om den är knasigt inställd så borde också fokus på mattskivan skilja från fokus i bilden. Prova att fokusera manuellt på något som är ganska nära (gärna med stativ) så bör det gå att se om fokus i sökaren inte heller stämmer. Då är det säkerligen spegeln som är problemet.

Jag vet inte om 70D har live view, men det kan man också jämföra med. Där bör förstås allt stämma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar