Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på AGFA och Ilford multigrade filter

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag har bara tillgång till Ilford multigrade filter för tillfället och har bara AGFA papper. Hur mycket skiljer sig de olika graderingarna från varandra?

Har sökt på nätet, men har inte hittat något.
 
nästan precis detta satt jag och funderade på för en stund sedan! köpte ilford-filter men har inte ilford-papper. funkar inte filtrena då? har inte märkt att filtren ökar kontrasten särskilt mycket men det kanske beror på neggen. har gjort en del svartvita kopior av färgneg.
 
Borde gå att jämföra och se vilken inställningen de rekomenderar på en Durst förstoringapparat med färghuvud för en given kontrast hos de olika fabrikaten och därav dra slutsatsen vilket Ilfordfilter som passar till Agfapappret och vice versa..
 
Jag använder agfafilter till både Ilfords, Agfas och Kentmeres papper och det funkar utmärkt. Har iofs aldrig provat Ilfords filter, så jag vet inte hur det skiljer sig. Angående svartvitt från färgnegg, så ställer den orangea filmbasen till problem eftersom pappret dels är ganska okänsligt för ljus med den våglängden och dels ligger det nära gult som ger låg kontrast på multigradepapper. Skulle tro att det går bättre på papper med fast kontrast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.