Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad närbildslins telekonverter - en rookiefråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
Hej!
Har läst end del inlägg närbildlins och telekonverter förklaras. Om jag förtått det hela rätt så fungerar närbildslinsen som ett förstoringsglas och telekonverterna så att jag får en längre brännvidd och kommer närmare t ex fågeln. som jag uppfattat det hela blir effekten densamma med båda alternativen - det jag fotograferar blir större på bilden jag tar.

Har jag uppfattat det hela rätt? Blir fågeln större på bilden oavsett om jag använder en närbildslins eller om jag använder en telekonverter?

Jag har letat en del efter denna jämförelse bland inläggen men inte hittat något. Kanske det finns - tipsa mig gärna om det i så fall.

Marie

På sätt o vis.
Båda gör motivet större på bilden men har olika användningsområden.

Men teleconvertern gör att motiv långt borta kommer närmare dig Bra när man fottar fåglar tex. och närbildslinsen gör att du kan gå närmare motivet, som ett förstorningsglas(bra när man fottar insekter mm)..
Långtifrån samma sak mao..

Du har ytterligare ett alternativ när det gäller macro-tillbehör och det är mellanringar vilka ökar brännvidden utan linser. Nackdelen är förlorad ljusstyrka samt att man tär på objektivets upplösningsförmåga. Många normala objektiv ligger redan i upplösning i närheten av sensors upplösning om vi pratar cropsensorer med hög pixeldensitet.

Dock har linslösa mellanringar fördelen att de inte tillför några fler linser vilka i sig kan påverka bilden negativt. Vanliga TC har fördelen att du bibehåller arbetsavståndet och med andra ord fortfarande har tillgång till oändligt focus.

"Glasögon" eller försättslinser ökar förstoringsgraden genom att flytta närgränsen närmare och detta utan att förlora ljusstyrka. Nackdelen är att du är beroende av frontlinsgängan och denna är sällan samma på alla dina objektiv så att linserna fungerar troligen bara på ett av dina objektiv. Här har TC och mellanringar fördelarn att de kopplas in i bajonetten som är lika mellan alla objektiv. Det krävs också tämligen hög kvallité på försätslinsen för godtagbart resultat.

Canon Närbildslins 500D 58mm är en bra försätslins, men kostar lika mycket som ett gammalt FD-macro med tillhörande adapter... Jag har något gammalt E-bay junk som är helt oki faktist så länge man använder det på ett bra objektiv - oki oki, riktiga macro är mycket bättre, men har kastat ner närbildslinserna i fickan ibland när inte orkar släpa med sig ett till objektiv bara för att kunna ta macro om man "måste". Speciellt har jag brukar använda försätslins på EF 50 mm f/1.4 som annars lider av en ganska dålig närgräns.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto