skanna svartvitt
nu har ju problemen löst sig, men eftersom jag har varit där själv och försökt hitta ett sätt att skanna svartvita bilder med dual III tänkte jag dela med mig. för vad det nu är värt
1. skannar alltid som s/v positiv med 16 bitars färgdjup. genom att använda 16 bitar har jag mycket mer marginal när jag justerar med kurvor och nivåer än om jag använder 8 bitar. (testa att skanna och justera samma bild i två versioner, en 16-bitars och en 8-bitars. när du är klar, kolla histogrammet. jag kan nästan garantera att 8-bitars bilden ser ut som en kam, medan den andra är jämnare). genom att skanna som positiv "lurar" jag skannermjukvaran att tro att bilden har en tajtare exponeringslatitud än den faktiskt har, och därmer tar skannerna till vara mer information (skannern klipper inte toner).
2. öppnar och inverterar bilden i ps
3. sätter "proof colours" till windows monitor. annars ser bilden mörkare ut i program som inte hanterar färger, typ vävläsare, än den gör i photoshop... det funkar ungefär lika för mac, men med ett annat gamma.
4. justerar nivåer. håll ner alt-tangenten när du drar trianglarna för vad som är svart och vitt under kurvor, så ser du till vilka nivåer du kan gå utan att klippa toner i bilden.
5. justerar kurvor. brukar försöka undivka kontrastreglaget (det går oftast att få samma effekt via kurvor) eftersom det är en linjär operation som gör att man förlorar information i bilden (typ ökar man kontrasten i lågdagrarna mha kontrastverktyget, så ökar man kontrasten lika mycket i högdagrarna)
5. förminskar bilden, lägger på skärpa (oskarp mask) och sparar för väven.
det finns säkert en massa arbetssätt och jag vill gärna höra hur ni andra gör. jag har ett par exempel på vilken skillnad det kan bli;
den här bilden är skannad som rgb med en minolta scan dual II:
bartender 1
och den här med en minolta scan dual III enligt metoden ovan (ungefär):
bartender 2
hej!
/fredrik