Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan scanning och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

k-net

Medlem
När jag scannar ett dia eller neg med min nyinköpta Minolta Dimage Scan Dual lll ser bilderna ok ut i dess preveiw. Men när jag sedan får upp dem i photoshop är de oftast mörka och kräver en hel del jobb för att bli vettiga. Är det någon som känner till problemet? Är det något jag missat eller är det bara en oförklarlig datagrej? Tacksam för svar.

Hur ser bilderna ut när du skrivit ut? Är den mörk eller ljus? Detta leder dig till om felkällan är PS eller Scanningsprogrammet.

Har du färghantering aktiverat i PS?
Vad har du för inställning på skärmkorrektur (tror det heter så där du kan välja olika slutmål för bilden)?

Detta är några inställningar som kan påverka bildvisningen i PS.

Svårt att säga på så lite uppgifter.
Om originalen är täta så ska du först och främst prova med att öka exponeringen i Scannern, du bör absolut göra detta under scanning och inte efteråt med mjukvaran.
Exposure Control: Master

Jag utgår från att du importerar scannern via PS

När bilden ser rätt exponerad ut i PS så kan du göra övriga justeringar.

Om bilderna är mörka så är det mycket bra att använda multi-sample scan 4x-8x, det höjer kvaliteten avsevärt.

Har också ett problem vid arbete med svartvitt i PS. Bilden som sparas ser oftast mörkare och kontrastrikare ut vid bildgranskning än när man har den i Adobe PS. När jag arbetar med bilder i Adobe Photo Deluxe (en enklare och snabbare version) ser bilden som sparas dock likadan ut vid bildgranskning. Vid arbete med färg i PS upplever jag dock inte denna skillnad.

Jag vet inte om detta är ett bra tips. Ibland när jag får problem så installerar jag om mina program. Det kan ju vara en idé att installera om PS när man har installerat ny hårdvara, eftersom väldigt många konstiga småprogram interagerar med varandra.

Jag har testat like olika varianter men Bilderna är inte speciellt täta, snarare välexponerade, jag har kollat på både ljusbord och i projektor. JAg skriver inte ut bilderna utan ska spara ner på disc för vidare befodran till tidning. Det är ett jäkla bekymmer för det tar tid som sjutton. Jag har trestat lite olika varianter på scannern men skilnaden är iblan upp emot 2-2,5 bländarsteg! En eventuell felexponering ligger inte på mer än 0.3 steg, det verkar som om programmen inte kan samlira ordentligt. jag fortsätter så får jag se vad som händer, man lär väl sig så småningom hoppas jag. Återkommer när jag testat lite till.

Vad väljer du för profil i scannerprogrammet. Och vilken profil väljder du att tilldela bilden. Det kan göra en avsevärd skillnad på resultatet.

16 bitar linjärt, rgb i photoshop. Jag är helt ny på detta så berätta mer! Det finns nog en hel del att lära sig tydligen. Har du några bra tips om var man kan få reda på mer om scanning?

Jo, att program kan strula vid instsallation vet jag!!! Jag brukar säga att jag inte är dator kompatibel! Tack för tipset men det är redan testat, suck

Det lustiga är att svartvitt funkar utmärkt för mig. Det är dia som är det stora problemet, i hpotoshop ser det fasligt underexponerat ut fast diat är helt ok. När jag sedan går vidare med att försöka "utjämna" så får jag några vedervärdiga färgstick. De brukar ligga åt magentahållet, så det är et helsikes jobb att korrigera. Jo, jag använder ps 7.0 men det ska väl inte spela någon roll?

Om dina svartvita bilder ligger i gråskaleläge är det inte alls konstigt att det är skillnad. Det är bara RGB-/CMYK-bilder som går att färghantera med ICC-profiler, gråskalebilder har inga sådana.

Ditt problem är med största sannolikhet ett färghanteringsproblem. Läs på lite om profiler i forumet och gå igenom hela ditt flöde så hittar du nog problemet.

jimh skrev:
... Det är bara RGB-/CMYK-bilder som går att färghantera med ICC-profiler, gråskalebilder har inga sådana...

Jag vet ingenting om Minoltas programvara men att gråskalebilder i sig inte kan hanteras med profiler är fel. Du kan exempelvis ange att bilderna skall visas på skärm med ett gammavärde som ger det resultat som lämpar sig bäst. När du skickar bilder för trck kan du ange en allmän profil för punktförstoring eller en exakt profil för trycket. Sydsvenska dagbladet har två profiler, en för färgbilder och en för gråskalebilder.

Jag är lite nyfike på det där med att skanna linjärt, menas det att skanna med gamma 1? Då är det kanske inte så märkligt om bilderna dyker upp för mörka i Phsp.

Jag skall banne mig ladda ned programvaran för att se hur iställningarna ser ut. Någon gång stöter jag nog på en kund som använder Minoltas skanner och vill ha hjälp med skanningen.

Mipert, jag uttryckte mig nog slarvigt och till stor del pga okunskap i den snårskog som färghantering utgör för mig.

Min poäng var att systemen för färghantering är helt olika för RGB-bilder och gråskalebilder och att det därför inte är konstigt om ett problem man har i RGB inte dyker upp i enkanalsläge.

Det räcker ofta att skanna i 8 bitar. Kolla även att PS är inställd på 8 bitar. Dessutom går det betydligt snabbare.

(jag har inga problem med Dual III och PS)

Jag är lite nyfike på det där med att skanna linjärt, menas det att skanna med gamma 1?
nu när du säger det så tycker jag mig känna igen en sak ur minnet att jag läst att linjärt arbetsflöde används under gamma 1 så det är nog troligt, och med din erfarenhet på profiler så är det nog en kvalificerad gissning.

Kenneth, pröva att scanna 16 bitar, och klick ur linjärt.

Jag har en velvia på bordet hemma, kan testa om det blir samma resultat om jag kör linjärt, jag vet att negativ blir postitiv och väldigt mörka under linjärt då den inte tar bort oranga masken.

Har dock inte testat dia ännu som sagt. Velvian är den första. Jag har också en Scan Dual 3,

Jag har löst det, det var mycket riktigt att jag scannade i 16 bita linjärt!! Jag är nybörjare på det här med digital bildbehandling men jag tror mig kunna behärska det om ett år eller två(hoppas jag). Tack för hjälpen i a f.

Det är fixat, mycket riktigt så var det det där med "linjär" som ställde till det. Nu är jag igång som vanligt, tack för all hjälp.

skanna svartvitt

nu har ju problemen löst sig, men eftersom jag har varit där själv och försökt hitta ett sätt att skanna svartvita bilder med dual III tänkte jag dela med mig. för vad det nu är värt:)

1. skannar alltid som s/v positiv med 16 bitars färgdjup. genom att använda 16 bitar har jag mycket mer marginal när jag justerar med kurvor och nivåer än om jag använder 8 bitar. (testa att skanna och justera samma bild i två versioner, en 16-bitars och en 8-bitars. när du är klar, kolla histogrammet. jag kan nästan garantera att 8-bitars bilden ser ut som en kam, medan den andra är jämnare). genom att skanna som positiv "lurar" jag skannermjukvaran att tro att bilden har en tajtare exponeringslatitud än den faktiskt har, och därmer tar skannerna till vara mer information (skannern klipper inte toner).

2. öppnar och inverterar bilden i ps

3. sätter "proof colours" till windows monitor. annars ser bilden mörkare ut i program som inte hanterar färger, typ vävläsare, än den gör i photoshop... det funkar ungefär lika för mac, men med ett annat gamma.

4. justerar nivåer. håll ner alt-tangenten när du drar trianglarna för vad som är svart och vitt under kurvor, så ser du till vilka nivåer du kan gå utan att klippa toner i bilden.

5. justerar kurvor. brukar försöka undivka kontrastreglaget (det går oftast att få samma effekt via kurvor) eftersom det är en linjär operation som gör att man förlorar information i bilden (typ ökar man kontrasten i lågdagrarna mha kontrastverktyget, så ökar man kontrasten lika mycket i högdagrarna)

5. förminskar bilden, lägger på skärpa (oskarp mask) och sparar för väven.

det finns säkert en massa arbetssätt och jag vill gärna höra hur ni andra gör. jag har ett par exempel på vilken skillnad det kan bli;

den här bilden är skannad som rgb med en minolta scan dual II: bartender 1

och den här med en minolta scan dual III enligt metoden ovan (ungefär):bartender 2

hej!

/fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar