Annons

skillnad mellan Photoshop i MAC & Win

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Denna tråd kanske redan varit uppe men jag frågar i alla fall..

Jag är och alltid varit en Windows/PC person. Jag har alltid använt mig utav Photoshop. Jag jobbar privat mycket med hemsidor och design.
Alla pratar om att man ska designa och bildredigera i MAC och att det är så mycket bättre. Vad är skillnaden jämfört med windows? Kommer jag verkligen tycka det är bättre när jag sitter med Photoshop på en MAC?

En kompis till mig vill bli av med sin MacBook Air och jag fundera på att köpa den och testa på Mac o lära mig lite. Anledning är att jag ska endast ha den för foto och bildredigering.

Eftersom jag inte har koll på MAC datorer och vill gärna kunna använda den senaste versionen av Photoshop så undrar jag: Kommer datorn nedan funka bra på senaste photoshop? (tänkte mer om det är skillnad på en PC med exakt likadant innehåll jämfört med en MAC)

Macbook Air 13tum:
Processor: 1,86 Intel Core 2 Duo.
Minne: 2 GB 1067 mhz dd3
Grafik_ NVIDIA Geforce 9400M 256 MB



En sista fråga: Kan jag använda samma photoshop skiva som jag använder på min PC till min MAC dator?


Tack för hjälpen på förhand ...
 
Nej, jag tror inte at du ska lyssna som mycket på "alla". Om du väntar dig att Photoshop kommer att kännas bättre på Mac så kommer du att bli besviken, och speciellt om du tänker köra programmet på Air:en du funderar på att köpa. Den känns prestandamässigt ganska outdated för att du ska få ett arbetsflöde utan nagelbitande väntetider.
Och nej, såvida man inte kör en Windows-installation på Macen så krävs att du har en Mac-utgåva av Photoshop.
 
Hej!
Jag är och alltid varit en Windows/PC person. Jag har alltid använt mig utav Photoshop. Jag jobbar privat mycket med hemsidor och design.
Alla pratar om att man ska designa och bildredigera i MAC och att det är så mycket bättre. Vad är skillnaden jämfört med windows? Kommer jag verkligen tycka det är bättre när jag sitter med Photoshop på en MAC?
...

Svar nej! Och det säger jag som sitter med mac de senaste 22 åren och aldrig haft en PC. Motivering: Skillnaden i PS är marginell, det är mest kortkommandon som skiljer och du kan ditt arbetsflöde. Jag blir mest förvirrad i windows innan jag hittar rätt. Du kommer sannolikt behöva en ny PS-licens. Största skillnaden ligger i operativsystemet men kan du och gillar du windows ser jag inte ett byte. Definitivt inte för att hantera bilder på en macbook air, då finns det betydligt bättre mac-alternativ. Men tycker du att MacOS känns tilltalande tycker jag du ska prova hos en apple-återfösäljare med medhavd bild och se hur det känns IRL. Tänk: skärmkvalitet-minnesmängd-hastighet i den ordningen. Och då kommr air:en tyvärr till korta.
 
Självklart går det att bildbehandla i den datorn, min Air är en 1,4 ghz (men med 4bg ram) och jag har gjort en del jobb med den. Allt hänger på vilka krav man har.

Men segt håller jag med om att det kommer att gå. Ska du på allvar gå över till Mac skulle jag kolla på nya MacBook Pro. Eller en ny Air om du superprioriterar mobilitet.

Och nej, det är inga gigantiska skillnader mellan Win eller OSX i att jobba i Photoshop. Så det ska nog vara andra orsaker för dig att byta, om du inte sitter på Windowsmaskiner du är nöjd med.
 
Bara Mac OS drar ca 1.5 Gb RAM + 256 MB Grafik. Det blir inte mycket kvar för annat innan datorn måste swapa på hårddisken. En maskin som swapar mycket är inte rolig att jobba med.
 
Innehåller inte Adobes produkter både Mac och Windows-variant av produkten? Jag har för mig att det är så med Lightroom i alla fall. Man behöver väl bara en licens oavsett vilket OS? Licensen är väl numera densamma för båda OS. Vilket man väljer är väl bara en fråga om media och det OS man råkar ha.
 
En maskin som swapar mycket är inte rolig att jobba med.

MBA har en hyfsad ssd-disk och upplevs därför ofta som snabbare än t ex MBP med mer arbetsminne och snabbare processor. "Swappandet" är inte något större problem.

Licensen är väl numera densamma för båda OS.

Sist jag kollade gällde licensen för PS bara ett operativsystem åt gången. Dvs om man har köpt en Osx-licens kan man byta den mot en Win-licens. Men man kan inte ha en installation i Osx och en i Win samtidigt på samma licens.
 
MBA har en hyfsad ssd-disk och upplevs därför ofta som snabbare än t ex MBP med mer arbetsminne och snabbare processor. "Swappandet" är inte något större problem.

RAM är mycket mycket snabbare än de snabbaste SSD. Dessa tål tyvärr fortfarande inte heller obegränsat antal skrivningar, och swappande innebär mycket sådant.

Sist jag kollade gällde licensen för PS bara ett operativsystem åt gången. Dvs om man har köpt en Osx-licens kan man byta den mot en Win-licens. Men man kan inte ha en installation i Osx och en i Win samtidigt på samma licens.

Tidigare var det bara Lightroom som gick att köra med samma licens på Mac och PC utan att kontakta Adobe för ett byte. Kör man CS6 i Creative Cloud kan man köra på båda plattformarna, men jag vet inte om det går med en "vanlig" CS6.
 
Sist jag kollade gällde licensen för PS bara ett operativsystem åt gången. Dvs om man har köpt en Osx-licens kan man byta den mot en Win-licens. Men man kan inte ha en installation i Osx och en i Win samtidigt på samma licens.

Dessutom får man bara byta licenstyp en gång. Man kan alltså inte byta tillbaka till Windows senare om man skulle ångra sig. En lösning dock som få känner till är att köpa eller uppgradera till en så kallad volymlicens. Med den får man två licensnycklar, en för Mac och en för Windows och får installera på båda plattformarna, men inte använda programmen samtidigt på flera datorer:

http://prodesigntools.com/how-to-install-run-adobe-cs5-5-both-windows-pc-mac-os.html

Tydligen finns inga hinder för en privatperson att köpa en volymlicens.
 
Jag har använt Mac ni i 1½ år och kommer inte att byta tillbaka till Windows.

Dock är det ingen större skillnad att arbeta i PS på Mac eller Windows. Framför allt kommer det inte vara någon skillnad på slutresultatet av bilden du redigerar.

Trivs du med Windows, så fortsätt med det. Trivs du inte med Windows kanske du ska ta en till på Mac, men då av andra anledningar än PS.
 
Sist jag kollade gällde licensen för PS bara ett operativsystem åt gången. Dvs om man har köpt en Osx-licens kan man byta den mot en Win-licens. Men man kan inte ha en installation i Osx och en i Win samtidigt på samma licens.

Nää, men du talar ju om två installationer. Jag talade om att det är samma media. Laddar du ner Lightroom så får du bara en fil som kan användas för installation på Mac eller Windows.

Vilken licenspolicy som gäller bestämmer varje bolag. För en del är det OK om man har programmet installerat på flera maskiner bara man använder en åt gången. Tanken var väl att har man en stationär och en bärbar så skulle man inte behöva två licenser då man inte använder båda samtidigt.

Andra var mer neurotiska förr i tiden och hade kopieringsskydd i form av "dongles" som stoppades i exv. serieporten på datorn (serieporten finns idag inte längre kvar utan är ersatt av USB). Andra företag har koll över nätet när du aktiverar din programvara. Får du bara rätt att installera en eller ett visst antal installtioner på en viss licens, så kommer du inte att kunna aktivera fler tills du deaktiverat någon annan installation. Exempel på den senare licensieringen är exv. FotoWare Fotostation.

Tidigare var det ju så att det var vanligt att man köpte ett paket med media och allt och fick en licens i paketet. Då skillde man verkligen på vilket OS programmet var avsett för och licensen var hårt kopplad till det i många fall. Idag är det ofta inte så. Exempel på det var tidigare exv. Microsoft.

Jag tycker det är intressant att denna fråga med Photoshop på Mac eller Windows är lite intressant. Det finns många som rätt hårdnackat driver att PS ska köras på Mac och inget annat fortfarande idag. Historiskt har det funnits fog för det bl.a. p.g.a. att Windows inte tidigare var den generella plattform som den hade ambitionen att vara. Hantering av färgprofiler funkade exv. inte alls lika bra i Windows som i Mac. Men idag finns ganska lite att laga på där med Windows 7 tycker i alla fall jag. Genom att detta inte varit löst på ett bra sätt så tog istället en del tillverkare av mjukvaror hand om detta själva. Baksidan med den lösningar var dock att färgprrofilerna inte funkade i alla program man använde utan bara en del. Men nu ligger kontrollen över detta där den ska ligga - i operativsystemet.

Jag tycker det är bra att många nu fattat att det faktiskt inte är någon större skillnad om man kör PS i Mac eller Windows och det borde det ju inte vara. Jag tycker annars denna diskussion om Mac kontra PC/Winows eller Linux eller något annat med för den delen, är en av de största psedofrågorna som finns i sammanhanget. Operativsystem, processorer och klockfrekvenser m.m. var oerhört mycket viktigare i folks val än de är idag. Idag har fokus mer och mer förskjutits dit de borde vara - på applikationerna. Om operativsystemen fungerar bra och det gör alla på ett helt annat sätt än under exv. 80- och 90-talen så betyder de ingeting - de finns bara utan att man tänker på dem. Ett bra operativ lever upp till familjen Wallenbergs valspråk att "verka men inte synas". Märks det beror i allmänhet på att det inte funkar som det ska. Det finns få saker som är lika tråkiga som operativsystem och det säger jag trots att jag jobbar med IT-utveckling och gjort det sedan tidigt 90-tal.

Tillverkarna har alla skäl att se till att deras produkter uppträder koncistent på vilken plattform det vara må. Det blir billigare då att underhålla mjukvaran, skriva manualer, ge support och utbilda.
 
Dessutom får man bara byta licenstyp en gång. Man kan alltså inte byta tillbaka till Windows senare om man skulle ångra sig. En lösning dock som få känner till är att köpa eller uppgradera till en så kallad volymlicens. Med den får man två licensnycklar, en för Mac och en för Windows och får installera på båda plattformarna, men inte använda programmen samtidigt på flera datorer:

http://prodesigntools.com/how-to-install-run-adobe-cs5-5-both-windows-pc-mac-os.html

Tydligen finns inga hinder för en privatperson att köpa en volymlicens.

Det låter väldigt konstigt men det låter samtidigt väldigt Adobe.
 
premiär-inlägg :D

Jag har en MacBook (snowleopard), en iMac (snowleopard), en bärbar PC (vista) och en till bärbar PC (W7).
Jag jobbade tidigare i iMacen med mina bilder men har nu bytt till laptopen med W7 (med extern skärm m.m. m.m.).

Mina upplevelser:
- Att arbeta i OS X (alltså med filsystemet, byta inställningar, installera program etc) är en fröjd
- Att arbeta i W7 (för att inte tala om vista) är för en person som _inte_ är windows power user (dvs jag) utan vill att allt ska fungera intuitivt och bra utan att behöva ändra inställlningar och knappa i CMD-prompten ett enda stort nervsammanbrott. Jag sitter ofta och är genuint förvånad hur konstiga val windows gjort i försök att vara lättarbetade men det blir ett enda stort clusterfuck av allt. (OBS - windows är säkert jättebra om man kan det bra, men för mig som kan PS och LR men inte windows är det väldigt psykiskt påfrestande)

Med det sagt...
Om man, som jag, bara tänkte använda PS, LR och en browser och kan tabba mellan dem utan att "utsättas" för windows så är PC ett uppenbart val för mig (och därför jag gick från min gamla iMac till en bärbar PC). Helt enkelt för att jag inte har råd med en Mac med samma prestanda som jag har i min nya fina PC från toshiba (efter att ha köpt en SSD och kört en clean install av Windows för att slippa de makalösa mängder crap-ware Toshiba skickar med)

Edit: Kan också sägas att Apple har väldigt bra kvalitet på sina komponenter. Nu menar jag sådant man sällan pratar om, som skärm; tangentbord; touchpad (på sina bärbara); vridstyvhet; mekaniken i DVD-spelaren (slot-in); etc. Motsvarande komponenter på min nya Toshiba är ren dynga, men med min externa skärm, mitt trådlösa tangentbord och min ritplatta så är det inget som stör mig, men som definitivt varit ett argument för apple om mitt användningsområde varit ett annat.
Med allt det här vill jag ha sagt: Utifrån TS perspektiv - skippa MacBook Air.
 
Nää, men du talar ju om två installationer. Jag talade om att det är samma media. Laddar du ner Lightroom så får du bara en fil som kan användas för installation på Mac eller Windows.

Det är samma licensnyckel, men olika installationsfiler för Mac och PC (av naturliga orsaker). Nu frågade dock TS om Photoshop och inte Lightroom, och då är det både olika installationsfiler och licensnycklar. Om man kör Creative Cloud får man ingen licensnyckel alls och det går att installera på båda plattformarna (fast från olika installationsprogram).
 
Självklart går det att bildbehandla i den datorn, min Air är en 1,4 ghz (men med 4bg ram) och jag har gjort en del jobb med den. Allt hänger på vilka krav man har.

Men segt håller jag med om att det kommer att gå. Ska du på allvar gå över till Mac skulle jag kolla på nya MacBook Pro. Eller en ny Air om du superprioriterar mobilitet.

Jag hade under några månader en 13" Air av 2011 års modell, 4 GB RAM och en SSD på 256 GB. En ruggigt snabb liten rackare som inte hade några problem med rawfiler på 21 resp 25 megapixel, och väljer man nuvarande modell med 8 GB RAM så kan jag tänka mig att det flyter på ännu bättre. Som Calle säger är det en bra lösning om man prioriterar mobilitet. Däremot är akilleshälen i mitt tycke skärmupplösningen, 1440x900 är lite väl "snålt" för Photoshop. Det ska bli intressant att se om Apple tänker en övergång till en mer högupplöst Retina-skärm i framtiden, eller om det anses krocka för mycket med MBP-modellen med 13-tumsskärm.
 
Hej alla.
Jag har suttit och läst igenom svaren.
Jag har lärt mig en hel del nytt, ska fundera om
Jag ska ge mig in i Mac världen eller ej.

Tack alla för svaren.
 
Läste något om MBA. Den skärmen är inget för fotoredigerande och prestandamässigt är det lite si och så med.
Oavsett vad du gör så bör du välja en MBP, retina eller vanlig.
Själv blev det att avvakta eftersom jag ville ha 13" men minnet var lite klent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.