Annons

Skillnad mellan olika blixtar till EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Har legat lågt med nybörjarfrågorna ett tag, men nu var det dags igen. ;-)

Saken är den att jag behöver en blixt, främst till vimmelfoto men också för upplättning av skuggor och dylikt även i dagsljus.

Jag har sökt och läst en hel del trådar här på FS om såväl vimmelfoto som olika blixtaggregat, och kan väl dra slutsatsen att i princip vilken extern blixt som helst med möjlighet till E-TTL, 45°-vinkling och omnibouncer borde duga (Canon (380EX?), 420EX, 430EX, 550EX, 580EX, 580 EX II; Sigma EF-500 DG; Metz 44 AF, 54 AF, 58 AF; Soligor DG-340 DZ, DG-420 Z; Sunpak PF30X, PZ40X m.fl.).

Min fråga, som jag inte lyckats få ett bra svar på, är vad de olika blixtaggregaten egentligen ger för skillnad tillsammans med min EOS 10D i praktiken med de givna användningsområdena.

Jag inser att olika blixtar har olika uppladdningstid, gränssnitt, ledtal osv, men vad är det jag vinner/går miste om ifall jag väljer en billigare blixt (exempelvis Sigma EF-500 DG eller en begagnad Canon 550EX) jämfört med en nyare 430EX eller 580EX II?

Vad jag har lyckats läsa mig till har 430EX snabbare uppladdningstid än 550EX, men 550EX kan agera master och är dessutom lite starkare. På bilder ser man att 580EX och 580EX II har en knapp för C.Fn (Custom Functions), men jag ser inte någon sådan knapp på 550EX. Vad för "egna funktioner" har de jämfört med 550EX?

Vet någon om något bra omfattande test på nätet mellan massa massa blixtar?

Som jag ser det nu står valet mellan en 430EX, en 580EX eller en begagnad 550EX. Det borde väl hålla ett tag?
 
550EX kan vara snabbare än 430EX eftersom den är starkare och inte behöver använda lika mycket av sin effekt.

580EX, 430EX och 580 EX II är moderniserade jämfört med tidigare modeller för att ge snabbare uppladdning. 580EX ger 20 procent snabbare uppladdningstid än 550EX.

C.Fn-funktioner finns på 550EX, 580EX och 580 EX II.

550EX är ett bra val. Den enda nackdelen mot 430EX och 580EX att den är klumpigare och mindre lätt att använda. En fördel med 550EX mot 430EX är att du kan ansluta externa batterier till den. Men jag tror absolut att 430EX räcker gott ändå.

Med bra uppladdningsbara batterier kommer du knappast ha några problem med uppladdningstiden. 10D är ju ändå inget under av snabbhet.
 
Sjukt bra svar. Förväntade mig nästan något i stil med "använd Google", men det är svårt att hitta svar på så specifika frågor.

På vilket sätt är 550EX mindre lätt att använda (bortsett från storleken, men det har jag inget emot)?
 
Hej!

Har för mig att de nya 580 och 430 EX även är förbättrade för att anpassa sig till det digitala. De anpassar sig till kamerans valda vitbalans och zoomen anpassar sig till kamerans sensorstorlek.
 
mange78 skrev:
Hej!

Har för mig att de nya 580 och 430 EX även är förbättrade för att anpassa sig till det digitala. De anpassar sig till kamerans valda vitbalans och zoomen anpassar sig till kamerans sensorstorlek.
Det där med att blixten på något sätt anpassar sig efter kamerans sensorstorlek har jag läst om (vet dock inte vad det betyder i praktiken), men när det gäller vitbalans ställer man väl bara in den på "blixtfoto"? Eller vad har jag missat?
 
mange78 skrev:
Hej!

Har för mig att de nya 580 och 430 EX även är förbättrade för att anpassa sig till det digitala. De anpassar sig till kamerans valda vitbalans och zoomen anpassar sig till kamerans sensorstorlek.

Blixten anpassar utlysningsvinkeln efter senorns storlek. Jag har en 580EX och tycker inte att det funkar nått vidare. Dessutom skulle det ändå inte göra någon större skillnad. Det är mest en funktion för att få folk att byta från 550EX till 580EX.

Vitbalansjusteringen är heller inte mycket att hänga i julgranen. Jag märker ingen skillnad mot 550X som jag också har.
 
Sebastian Mandrean skrev:
På vilket sätt är 550EX mindre lätt att använda (bortsett från storleken, men det har jag inget emot)?

Det är ingen jätteskillnad. Men 580EX har ett hjul som gör att det blir lättare att ändra inställningarna än med knappar som på 550EX.
 
froderberg skrev:
Blixten anpassar utlysningsvinkeln efter senorns storlek. Jag har en 580EX och tycker inte att det funkar nått vidare. Dessutom skulle det ändå inte göra någon större skillnad. Det är mest en funktion för att få folk att byta från 550EX till 580EX.

Vitbalansjusteringen är heller inte mycket att hänga i julgranen. Jag märker ingen skillnad mot 550X som jag också har.

Ok. Jag har ju själv ingen referenspunkt.

Däremot är väl skillnaden större mellan 420EX och 430EX, då 430 har manuella inställningsmöjligheter.
 
mange78 skrev:
Däremot är väl skillnaden större mellan 420EX och 430EX, då 430 har manuella inställningsmöjligheter.

Korrekt. 430EX är väldigt kompetent och saknar egentligen bara möjlighet att ansluta externt batteri och möjlighet att styra annan blixt.

jag funderar på att byta min 550EX mot en 430X för att spara vikt.
 
Ah - alltid lika trevligt när folk här på Fotosidan sätter sig in i problemet och kommer med genomtänka svar. Det är därför jag i stor utsträckning försöker göra samma sak för andra personer i andra trådar. :)

Hur som helst - jag har nu köpt en svensk begagnad 580EX för 3300 spänn exkl. frakt (3500 inkl.). Nu slipper jag tullavgifter och moms och gud vet vad som tillkommer när man köper nytt/begagnat från Ebay.

Tack än en gång. Case dismissed! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.