ANNONS
Annons

Skillnad mellan filterhållare mellan Cokin P och Hitech?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har kollat på filersystemen: Cokin P 85mm resp Hitech 85mm. Båda är som ni ser 85 mm.

Vad jag förstår är Hitech-filter mer tåliga mot repor än vad Cokins är.

Eftersom Hitech-filterhållare och adapters är *MYCKET* dyrare än vad Cokins är undrar jag:

1) Passar Hitech-filterna systemet som Cokin P har utan att man behöver modifiera Hitech-filterna (fila ner eller liknande), eller är det så att jag missuppfattat så att Hitech-filterna inte passar Cokin P?

2) Varför är Hitech-hållarna så pass mycket dyrare OM filterna passar i Cokin P:s filterhållare?

Vad ska man egentligen tänka på?

Hitech 85 prislista

Cokin P prislista (Scandinavianphoto)

Det finns en billig Hitech hållare, den i plast. 140:- och den motsvarar Cookins vanliga. Sedan har Hitech några tåligare varianter i flygplansaluminium som är dyrare. Men Cookin kanske har liknande "dyrare".

Hej
jag har under flera år använt Hitech 85 systemet , och innan dess
hade jag cokin, min erfarenhet är att hitech är väl värd att betala för deras hållare är bra och stabila helt annorlunda än cokins plasthållare
till hitech har jag också dera välg motljusskydd och hållare för ex polfilter ,jag tycketr det verkar välgenoimtänkt och bra jag använder några gammla cokin filter utan problem

Hitechfiltren kan vara en smula bredare än Cokin. Jag använder Cokinhållare och har fått fila ner ett par filter ungefär en millimeter för att de skall passa.

Jag tror inte det är någon större skillnad i material och reptålighet, båda är väl gjorda i vanlig akryl. Jag tycker inte det känns som någon skillnad mellan dem i alla fall. Men Hitech har bättre rykte när det gäller färgneutralitet.

Vad jag har hört så har Hitech samma plast som finns i glasögon och vad jag har märk så tåler dom lite mer vad gäller repor, men gör inte som jag, trampa på filtret för då går det i tusen bitar.

Rad skrev:
Sedan har Hitech några tåligare varianter i flygplansaluminium som är dyrare.

Tur att de inte är tillverkade i helikopteraluminium, det hade ju varit katastrof! :)

Visst är det skoj med alla härliga försäjningsargument... Flygplansaluminium låter ju onekligen mer Hitech än t ex SS 4212!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar