ANNONS
Annons

Skillnad mellan färgerna "C" & "PC" etc

Produkter
(logga in för att koppla)

Manders

Aktiv medlem
Jag har en Canon iP4300. Bläckpatronernas röda och blå färger har antingen beteckningen "C" och "M" (crom och magenta) eller "PC" och "PM" (foto-crom och fotomagenta). Detta antyder ju att "PC" och "PM" är vad som ska väljas till fotografier, men är det någon som har kläm på den egentliga skillnaden?
 
C = Cyan

Som jag har förstått det används alla färgpatroner vid fotoutskrifter. Åtminstone har jag köpt nya av alla färger flera gånger! :)

"Photo" patronerna är helt enkelt "extra" för att få bättre kvalité på utsrkifterna.

Det är alltså inget man behöver bry sig om vid utskrifter. Skrivaren sköter det helt själv.

Så har jag i alla falla förstått det men jag kan ha fel.

Mvh
Anders
 
Manders skrev:
Tack för svaret! Om man blandar dem får man ju hoppas att nyanserna är identiska.

Nu förstår jag inte?

Jag gissar att färgen i t ex C och PC är något olika, annars skulle den extra patronen inte tillföra något.

Men som sagt, det här är inget man behöver fundera över själv, det sköter skrivaren automatiskt.

Men du kanske med "blandar" menar när man sätter i patroner i skrivaren? Ja då är det självklart viktigt att man sätter rätt patron i rätt fack och inte "blandar" ihop dem!
 
Förlåt, jag var otydlig. Med "blandar" menar jag att man samtidigt använder både "P" och "icke P"-nyanser, exempelvis Y-PC-M eller Y-C-PM, vilket lär bli fallet när min crompatron snart tar slut. Du tror att skrivaren känner av detta och balanserar rätt i alla fall. Det låter tveksamt, men jag lär bli varse...

Tack för svaret!

// Anders M
 
Manders skrev:
Du tror att skrivaren känner av detta och balanserar rätt i alla fall. Det låter tveksamt, men jag lär bli varse...

Tack för svaret!

// Anders M

Skrivarne kan inte "balansera" beroende på hur mycket som finns kvar. Är det slut så blir det kass. Skrivaren kan alltså inte ersätta Cyan med Photo Cyan.

På min skrivare (Canon Pro 9000) får jag varning när en patron börjar ta slut. Jag kan fortsätta att skriva några gånger men förr eller senare tar det slut och då blir utskriften "halv".

Skall jag bara skriva ut på 10 x 15 papper brukar jag köra på tills det är tvärslut. Om jag däremot skall skriva ut en A3 eller A4 ser jag till att byta i princip när jag får varningen så att jag inte drabbas av utskrifters som behöver kassaeras.
 
AFJ! Du och jag verkar diskutera olika saker. På min skrivare (4300) finns plats för tre kulörer utöver svart. Jag kan inte ha både C och PC samtidigt. Kan det vara som så att Din skrivare har plats för sex patroner, alltså både C och PC?
 
Efter ytterligare kontroller på webben har pusselbitarna hamnat på plats. "M" och "PM" samt "C" och "PC" kompletterar varandra och ska alltså arbeta tillsammans i skrivare med plats för fler patroner än min. Därav ovanstående "goddag yxskaft"-dialog. Jag får således hasa mig iväg till butiken och byta mina inhandlade "PM" och "PC" mot "M" och "C".
 
Manders skrev:
Efter ytterligare kontroller på webben har pusselbitarna hamnat på plats. "M" och "PM" samt "C" och "PC" kompletterar varandra och ska alltså arbeta tillsammans i skrivare med plats för fler patroner än min. Därav ovanstående "goddag yxskaft"-dialog. Jag får således hasa mig iväg till butiken och byta mina inhandlade "PM" och "PC" mot "M" och "C".

AHA - det förklarar ju saken! :)

Jag kunde ju ha kollat din skrivarspec innan jag svarade men eftersom du nämnde Photo så utgick jag ifrån att den var liknande min som har 8 patroner.

Nåväl, skönt att det löste sig!

mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.