Annons

Skillnad mellan Canon EOS 1Ds och 1Ds mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Berggren

Ny medlem
Hej,

Jag såg att EOS 1Ds fortfarande finns att köpa ny i USA. Priset är ju naturligtvis ett helt annat än EOS 1Ds mk II. För att jämföra 1Ds med 1Ds mkII har jag försökt hitta en teknisk beskrivning på EOS 1Ds, bl a på Canons hemsida, utan att lyckas. Jag känner till att det skiljer i antalet pixlar men sedan vet jag inte mycket mer. Hur är det med andra skillnader? Vet någon om det går att köpa EOS 1Ds ny någonstans i Europa, exempelvis i Tyskland?

Mvh Magnus
 
Färre pixlar, drar mycket mer ström, sämre på höga ISO, ... andra får fylla på mer.

EDIT: Hoppsan, för sent. :)
 
Nu går skam...

Magnus Berggren skrev:
Tackar, Kanonbra sida för jämförelser!

...på torra land (nåja, det har regnat mycket på sistone. Kollade av intresse runt om ifall det fanns fabriksnya 1Ds i lager någonstans i Europa.
Jag hittade en via Prisjakts sajt. Kolla denna och tappa hakan
http://www.pixmania.com/se/se/28413/art/canon/eos-1ds.html?srcid=910

Pixmania anser detta pris vara rea och har den i lager. Runt 67.000:-!!!!!!!! Bara lite dyrare än en 1Ds MarkII.

För detta pris får du nästan 3 st 5D som är bättre på allt än 1Ds, undantaget vädertätning.

I övrigt stämmer alla de skillnader som andra skrivit mellan 1Ds och 1Ds MarkII. Jag har några till: Vitbalansmätningen, blixthanteringen är inte desamma. Har haft 1Ds resp 5D och bytte min 1Ds mot just 5D. Jag skulle batala max 19.000:- för en fabriksny 1Ds idag.

Men skammen som Pixmania annonserar är så fräck att jag storknar. Denna firma har diskuterats på många forum på FS och fått kritik.

Antag att en stackars person som inte hängt med i utvecklingen utan bara vet att Canon är ett bra märke och att 1D-serien är deras first class gick och köpte den här kameran för detta pris.

Visst, 1Ds är en väldigt bra kamera och kommer säkert att duga många år till, men så mycket pengar...hur lurad skulle han/hon inte känna sig sedan? Och antagligen skulle det inte gå att rätta till "misstaget" om personen upptäckte det ett par veckor efter leveransen. Pixmania behöver en rejäl näsknäpp. Alla på FS som läser detta skulle kanske maila till Pixmania och påtala det hela.

Att en person gör det hjälper inte. Jag gjorde det för över ett år sedan, nämligen. Nu genom Prisjakts sajt upptäcker jag att det inte hjälpt ett dugg.

Nåja, kanske off topic. Men det handlade ju iofs om en 1Ds som de facto finns till försäljning.
 
I USA kostar den (1Ds) strax under 4000 USD + amerikansk moms (om man är där och köper den) detta blir ca 30 000 kr. Halva priset mot pixmania, snacka om oseriösa jeppar! 1Ds mk II går på ca 52 000 kr i USA. Skillnad: ca 22.000 kr.

Annars är det just väderskydddet och fullsensor jag är ute efter men jag inser att det inte blir en 1Ds trots allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.