Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan begreppen

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Vad är det för distinkt skillnad mellan en kamera i instegsklassen, semiproff och proffesionell?

Är det mest en fråga om robusthet och användarvänlighet eller tar defakto en proffskamera mycket bättre bilder (förutsatt att man vet vad man gör). Ser man till priserna borde det vara stora skillnader!
 
Kameror tar inga bilder (mina kameror gör i alla fall inte det), utan det gör jag! Jag har några olika kameror som jag växlar mellan, och priset på dessa kameror återspeglas absolut inte i bilderna.

Skillnaden i bildkvalitet mellan olika kamerahus ligger alltså inte i paritet med skillnaden i pris. Det är alltså andra faktorer som styr priset. Jag tror att orsaken till att en proffskamera är betydligt dyrare än en i instegsklassen i huvudsak beror på att tillverkarna tar ut precis så mycket som man kan. Ett proffs är beredd att betala mer än en nybörare och därför så ser tillverkarna till att de har en dyr och en billig kamera i sitt sortiment.
 
Så tänkte jag oxo, men i och med att kamerorna delas in i grupper så måste det ju finnas några kriterier som gör att "folk" (tillverkare, försäljare, kunder, etc.) kan enas om att en speciell kamera är en semiproffs och en annan instegsmodell.
 
Det är tillverkarna som betecknar en viss kamera som proffsmodell och en annan som amatörmodell baserat på vad de tror att kameran kommer användas som.

Skillnaden ligger främst i att en proffskamera är mer gediget byggd för att tåla att användas under de flesta förhållanden dagligen som yrkesfolk gör.

Visst finns det funktionsskillnader också såsom större sökare som gör det lättare att bedömma om motivet kommit i fokus, snabbare och säkrare autofokus, bättre batterikapacitet, vissa har säkrare vitbalansering.

/Erik
 
Det är framför allt optiken det skiljer på.

Ett billigt kamerahus med bra optik ger betydligt bättre bilder än ett proffshus med dålig optik.

Annars är det som sagts främst byggkvaliteten, autofokusen samt snabbheten som skiljer instegsmodellerna från proffshusen.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.