Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan 2 it och 4 it

Produkter
(logga in för att koppla)

soulmate

Medlem
Har funderingar på att införskaffa mig ett blixtpaket från Elinchrom nu när jag är i startgroparna för ett eget företag. Vill inte satsa på dyraste men samtidigt inte på det billigaste (man får vad man betalar för, inte sant?). Har därför spanat in dessa två paket:

Elinchrom Blixtpaket D-Lite 4 it To Go Set - ca 8000kr
Elinchrom Blixtpaket D-Lite 2 it To Go Set - ca 7000kr


Min fråga är då vad det är för skillnad? Vad står "4" respektive "2" för? Har läst lite om tekniska infot på Scandinavian Photo men blir inte särskilt mycket klokare. Någon som har svar på detta?
 
Ljusstyrkan skiljer: 400 Ws mot 200 Ws. Jag har båda varianterna och kan varmt rekommendera dem.
 
Jag skulle välja 4it och få mer ljusstyrka. Båda räcker till om du plåtar hemma i vardagsrummet. Om man håller till i stora lokaler som stjäl mycket ljus så behövs det starkare grejor. 2it har bara en fördel: man kan ställa ner dom på ett lägre lägsta värde. Men jag skulle börja med 4it och komplettera om det behövs. Vi pratar instegsmodeller här från Elinchrom. Det är plast, men funktionen är bra. Och dom är fläktkylda numera. Inbyggda radiomottagaren är ett jätteplus. Inga sladdar eller lösa mottagare.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.