Annons

Skidspelen i Falun 19-21/3

Produkter
(logga in för att koppla)

Smallton

Medlem
Funderar på och att en sväng norrut och kolla på skidtävlingarna och världscupavslutningen i Falun nu till helgen. Och skulle kolla lite om någon vet hur fotomöjligheterna är runt banan och i stadion(kommer gå som vanlig besökare) och om någon vet om det är ok att dra med sig systemkameran in?

//Fredrik

Hej.

Det ska inte vara problem med att ta in systemkameror, jag och många andra hade det då förra året och jag kommer ha med min i år igen.

Hej
Det går mycket bra att fota Skidspelen. Har själv gjort det då jag själv är från Falun. Ett bra tips är att klättra upp en bit i "mördarbaken", den ligger direkt ovanför start och målområdet. Där kan du få riktiga närbilder såväl som avstånds/terrängbilder. Det finns gått om plats runt banan. Även vid start och målområdet brukar det gå att hitta bra platser för foto. Kan rekomendera ett besök då får du bra fotohelg och du får se garanterat spännande tävlingar.
mvh Lennart

Låter klockrent, tackar för svaren. Blir att ringa och förvarna släktingarna att de får bädda gästsängen till helgen :)

Var där för två år sedan och det gick bra att ta med kamera då. Skall dit i år också. Kommer bli kul.

/Andreas

Fick ett riktigt gött väder på lördagen, men kom lite sent(45min innan start) och då var det redan fullt i mördarbacken. Men sprang runt banan och fick en del fina bilder. Söndagen däremot var katastrof, snö så in i h***** men hann bara hem till GBG och byta minneskort och batterier sen bar det av till Barcelona och solen :p

VC avslutningen i Falun 2010

Jag var också där på lördagen, men inte på söndagen.

Jag kom före kl 10 och gick därifrån ca 18.30. Det tar lite tid att gå runt och kolla läget, så det är bra att vara ute i god tid.

Här är bilder på alla (!) startande:
http://picasaweb.google.se/leif.lillandt

Som amatör kan man fotografera på ställen där det inte riktigt är tillåtet för de stora massorna att röra sig.

Jag ville inte fota i mördarbacken. Jag tycker att man står för nära!
Bl a vandrade jag iväg till ca 1km markeringen på klassiska distansen, och eftersom ingen annan var där så kunde man fotografera stilstudier, dvs på avstånd från sidan.

I övrigt fotade jag vid in-/utgången från stadion, och därifrån hinner man gå mellan tre olika ställen på ett varv.

Sedan har det visat sig att genast efter målgång i sista loppet, kan man gå ner till målet och alltså stå på innerplan! Då får man närbilder och porträtt på åkarna, samt stå och prata med dem, eller skall vi säga göra en "kort" intervju.

Dock får man inte stå ivägen för TV-kamerorna, och de kan ta på rätt långt avstånd på vissa ställen.

Banorna går ju de facto inte så långt ut i skogen, så i praktiken är det inga problem att få fina bilder utom att man måste fotografera i motljus.

För att komma till området "ovanför" in-/utgången till själva stadion, måste man (tyvärr) gå uppför halva mördarbacken och sen korsa spåret där och sedan går man ner genom skogen längs vägar/stigar.

Sedan som grädde på moset får/fick man en fin friluftsdag. Jag hade halv höga Nokian gummistövlar med dobb. Då blir man inte våt om fötterna, och skaften kan dras igen så att snö inte kommer in.

Då är vi där nästa år igen, eller hur?
I Holmenkollen är det VM. Vore inte helt fel att åka dit och ta bilder på publiken!

När man är ackrediterad får man stå på för vanligt folk helt förbjudna ställen, och då får man andra typer av bilder, som t ex start- och målbilder. Sedan måste man fokusera på vissa bestämda åkare.

Eftersom man är ackrediterad, måste man leverera bilder som säljer, dvs som någon (tidning) har köpt eller köper. Bara det ställer vissa krav. Normalt skall de väl komplettera texten.

När man inte är ackrediterad kan man ta helt andra typer av bilder.
Eftersom jag åkte själv (delvis som proffs, dvs med fabrikskontrakt) på åttiotalet, gillar jag stilstudier. Nu blev det inte så väldigt många sådana i alla fall den här gången. Med stilstudie menar jag där åkaren sträcker ut musklerna och stegen, därför att det är det som gör farten, dvs det som gör skillanden mellan amatörer och proffs.

Står man ute i skogen, är det inte heller reklamskyltar i bakgrunden på varje bild, men man har ju alltid problemet att man inte kan stå på flera ställen på en gång.

Jag chansade på att ha bländarkompensation +2/3-steg, och det verkar ha varit lite väl mycket. Detta beroende på att nästan alla bilder är tagna mot solen och ansiktena är i skugga.
Sedan tog jag bilderna på 1/500 (Tv) (och ISO 200) och det var väl i längsta laget.
Men jag tror att jag borde ha använt en större AF-punkt/område. Om inte en åkare är mitt i bilden, så blev fokus lite (helt) fel.

Jag hittade några bilder som jag gillar extra skarpt! Sådana som proffs tar och som en amatör kan råka få ibland.

Ett stort problem var ju att man (jag också) inte kunde se på skärmen i det starka ljuset om bilderna blev bra, så det blev mest att chansa på en lämplig inställning.

Min känsla (som amatör) är att jag måste ha en lista på typer av bilder jag skall ta, annars blir det alltför slumpmässigt vad och var man tar bilderna.
Dessutom verkar jag behöva ha en lista på hur inställningarna skall stå vid en viss typ av motiv eller situation/ljusförhållande.

Med tanke på att råka stå på "rätt" ställe, så blev det ett antal bilder på det stora fallet på viadukten efter utförslöpan!

Nästa år hoppas vi på lika bra väder och tar ännu bättre bilder, eller hur?

Det var många bra bilder (förlåt, har ingen speciell kritik)!

Jag var där både lördag och söndag. Tyvärr väldigt mkt snö, som sagt, på söndagen.

Här är några bilder, har inte hunnit gå igenom och lägga ut alla än..
http://fling.zenfolio.com/falun

Nytt år och nya tävlingar...

Då var det dags igen inkommande helg!

Tanken är att vara där på lördag. Tyvärr visar yr.no snöfall hela dygnet. Få se vad det kan betyda i praktiken. Det talas om 0,5mm på förmiddagen och ungefär lika mycket/litet på eftermiddagen, och temperaturen skall variera -3 - 0grader.

Som det ser ut nu är jag inte speciellt väl förberedd. Det blir ju att fota så sällan att jag skulle behöva läsa instruktionsboken innan jag ger mig ut...
/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar