VC avslutningen i Falun 2010
Jag var också där på lördagen, men inte på söndagen.
Jag kom före kl 10 och gick därifrån ca 18.30. Det tar lite tid att gå runt och kolla läget, så det är bra att vara ute i god tid.
Här är bilder på alla (!) startande:
http://picasaweb.google.se/leif.lillandt
Som amatör kan man fotografera på ställen där det inte riktigt är tillåtet för de stora massorna att röra sig.
Jag ville inte fota i mördarbacken. Jag tycker att man står för nära!
Bl a vandrade jag iväg till ca 1km markeringen på klassiska distansen, och eftersom ingen annan var där så kunde man fotografera stilstudier, dvs på avstånd från sidan.
I övrigt fotade jag vid in-/utgången från stadion, och därifrån hinner man gå mellan tre olika ställen på ett varv.
Sedan har det visat sig att genast efter målgång i sista loppet, kan man gå ner till målet och alltså stå på innerplan! Då får man närbilder och porträtt på åkarna, samt stå och prata med dem, eller skall vi säga göra en "kort" intervju.
Dock får man inte stå ivägen för TV-kamerorna, och de kan ta på rätt långt avstånd på vissa ställen.
Banorna går ju de facto inte så långt ut i skogen, så i praktiken är det inga problem att få fina bilder utom att man måste fotografera i motljus.
För att komma till området "ovanför" in-/utgången till själva stadion, måste man (tyvärr) gå uppför halva mördarbacken och sen korsa spåret där och sedan går man ner genom skogen längs vägar/stigar.
Sedan som grädde på moset får/fick man en fin friluftsdag. Jag hade halv höga Nokian gummistövlar med dobb. Då blir man inte våt om fötterna, och skaften kan dras igen så att snö inte kommer in.
Då är vi där nästa år igen, eller hur?
I Holmenkollen är det VM. Vore inte helt fel att åka dit och ta bilder på publiken!