ANNONS
Annons

Skidryggsäck F-stop Loka

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanK84

Aktiv medlem
Letar efter en ny kameraryggsäck. Har i dag en vanlig skidryggsäck och packar ner kamera och extra objektiv i extrakläder. Skulle istället vilja ha något som också är anpassat för kameran.
Kraven är att förutom kameradelen även få plats med spade, sond, vattensystem och något föstärkningsplagg. Blir endel turande så ryggsäcken måste även ha ett bärsystem för skidor

Har kollat endel på F-stop Loka men är osäker på hur mycket plats som finns över för övrig utrustning om man är ute och turar. Eller om Tilopan är bättre anpassad för det. Tar även tips på andra ryggsäckar

Är en fördel att även kunna flyga med ryggsäcken som handbagage

Kamerautrustningen som jag vill kunna ha med mig är kamera Canon 70-200, 17-40/4, 100/2.8 och 1 eller 2 blixtar

Jag tror Loka kan bli i minsta laget för dig, jag provade den och kom fram till att den var för liten för mig som inte ens skulle ha några lavinprylar eller skidor med mig. Främsta skälet till att jag gick upp till Tilopa BC var att jag ville kunna lägga ner kameran direkt i väskan oavsett vilket objektiv jag hade på. För att få plats med mitt 70-200 monterat på kameran behövde jag gå upp till ICU Pro strl L vilket gjorde att det blev väldigt lite utrymme över till annat. Om det är ok för dig att plocka av eller byta objektiv varje gång du skall lägga ner kameran bör du dock klara dig med en ICU i strl M utan problem.

Nu får jag plats med en Nikon D600 med 70-200/2,8 VR och en D300 med 300/4 + TC14 samt lite annat småplock i ICU:n, alternativt D600+70-200/2,8, 20-35/2,8, 90/2,8, trådutlösare, filter, batterier mm och gott om plats till småsaker. Utanför ICU får jag sedan plats med en fleecetröja, regnkläder, mössa, matsäck, termos, vattenflaska, kikare 8x42 och lite till.

I somras tog jag ur ICU:n och använde väskan på en kortare fjällvandring mellan stugor. Jag hade då 13-14 kg (inkl kamera) i den när vi började och det var inga problem. Jag har haft den som handbagage både på norska inrikesflyg i små propellerplan och på långdistansflyg. Enda gången någon knorrat var på hemvägen från Uganda i vintras när kameraväskan vägde mer (13,5 kg) än det incheckade bagaget (12 kg) men jag lyckades snacka mig ur det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar